Var satt motornumret på Scania-V8:an på 70-talet?

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Var satt motornumret på Scania-V8:an på 70-talet?

Inläggav Affe_525 » 24 mar 2013, 15:51

Jag har fått en fråga som jag gått bet på, nämligen var man hittar motornumret på Scania V8:or från 70-talet? Jag talar alltså inte om motorer för stationärt bruk utan om motorer som använts i lastbilar och bussar. Satt numret i framänden på motorn ungefär i höjd med överdelen av fläktbladen? Eller var det någon annanstans?
Affe_525
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 mar 2013, 05:20

Re: Var satt motornumret på Scania-V8:an på 70-talet?

Inläggav herrstina- » 24 mar 2013, 19:30

Det sitter en plåt i bakkant på det högra insugningsröret, där står bla. motortyp och nr. eftersom det sitter på en lös del är ju risken att delarna inte hör ihop från början. Om det finns något stansat nr. vet jag inte.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Var satt motornumret på Scania-V8:an på 70-talet?

Inläggav Eddie » 04 maj 2013, 22:35

Det säkraste är att alltid kolla på vänster sida på blocket, vid oljekylarfoten, framför ettans topp, där står numret stansat uppe på blocket, i samma nivå som toppen är monterad. Jag tror att det går att läsa utan att demontera oljekylarfoten, troligtvis får du spraya med avfettning och blåsa med trycklyft eller högtyckstvätt för att kunna läsa det. Skyltarna på insuget kan vara lite osäkra om dom t.ex. har bytt ut insugningsrör vid ombyggnad ifrån LS utförande till LB utförande, eller vid ev. byte av motorblock.
Eddie
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 14 apr 2008, 07:51
Ort: Bjärnum


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron