Sida 1 av 1

Scania-Vabis F1* + ABS

InläggPostat: 18 mar 2013, 22:23
av tordson
Hej, jag läser här väldigt ofta om gamla Scania-Vabisar hur ni får fram typ/årsmodell och jag beundrar er som fördjupar er i det, vilken är en verkligen underhållande läsning. Jag rotar själv lite arkiven i Eskilstuna stadsarkiv och museets arkiv om gamla bilder och historik. Nu är det så att jag lovat att genom detta forum försöka få fram data på en "klurig" Scania för en kompis räkning. Fordonet är i fråga en Scania-V troligtvis F10-11-12-13 eller 2F10-11-12-13. Jag har varit och stålborstat ramen på vänster sida fram på ovansidan och på utsidan från bakre fjäderfäste och där fram stötfångaren ska sitta(är borta) men hittar ingenting. Axel avståndet går inte att exakt bestämma men är cirka 4,6 m. Den här lastbilen är i hopskarvad med en ABS grävare ( Arboga Byggnads Smide ) vilket gjordes i Örebro vid Bil & Traktor i Örebro någon gång i slutet av 40-talet eller början 50-talet. Han som äger den i dag körde den som 14-åring åt sin far i mitten på 50-talet och då var det en förkammardiesel under huven, men i dag är det ilagt en D441 heldiesel på 100 Hk. Från början ägdes den tillsammans med två andra likadana ekipage av Broberg & Söner i Eskilstuna. Jag har pratat med en av gubbarna som körde den ena av dom och han "hade för sig" att dom kom från militären. Troligtvis menade han lastbilarna och påbyggnaderna skedde i Örebro. Jag minns själv någon av dom här i drift samt ytterligare en som fanns utanför Kungsör som var orange. Jag har haft tanken på om militären är första ägare men verkar inte så troligt. Nämnas kan också att bakhjulen är trippel monterade. Det vore väldigt intressant om någon kan komma på vad det är för fordonstyp samt om någon har sett ett liknande ekipage eller vet om det finns/funnits någon mera liknande den här ! Hälsningar Tord K Interiörbilden visar att det är fyr-ekrad ratt och även glödkontroll för starten.
IMG_0499.JPG
IMG_0499.JPG (245.57 KiB) Visad 25430 gånger

IMG_0503.JPG
IMG_0503.JPG (123.27 KiB) Visad 25429 gånger

Re: Scania-Vabis F1* + ABS

InläggPostat: 19 mar 2013, 08:21
av Malte. E
Scania-Vabis typ F.
Det hela låter bekant, utan att jag för den skull kan tillföra något av värde. Denna bil stod i många år på bilskroten i Hampetorp. Jag frågade skrotgubben om bilens
ursprung men han visste bara att han köpt den "på andra sida´sjön". Varmed menades Lillkyrkatrakten. " Men originalmotorn te´den står där oppe". Gick i den
riktning han viftat med armen. Där stod / låg faktiskt en Scaniafyra med växellåda. Skrev av motornummret=24350. Den visade sig komma från en 2L13 som levererats
till Norströms Åkeri i Eskilstuna 1949. Sålunda ingen stor framgång med den forskningen.
Malte E.

Re: Scania-Vabis F1* + ABS

InläggPostat: 19 mar 2013, 09:55
av tordson
Tack Malte! Nu är det så att den är tillbaka till samma plats i Lillkyrka igen, och den hämtades hos skrothandlare Stig där när det röjdes upp där efter Stigs bortgång. Den här Sc-V/ABS'n har ju en Nyströms stålhytt så jag hade efter djup läsning här på forumet nog gissat på ett ungefär vad gällande årsmodell. Jag har en bild på en av dom andra ekipagen från Broberg & Söner som kommer från Eskilstuna stads arkiv och där ser man att det är en BEGE hytt med den lilla rutan som sitter i mitten. Det kan jag få till att det är en 1950-52 års modell cirka. jag provade på alla sätt att ladda bild men den kommer inte med som synd är. Jag måste försöka forska lite om Norströms åkeri lite grand framöver. Tord K

Re: Scania-Vabis F1* + ABS

InläggPostat: 19 mar 2013, 23:16
av S-V L44
De fyrhjulsdrivna Scania-Vabis F10, 2F10 samt F40 tillverkades i dessa upplagor:
684 stycken F10 mellan åren 1944 och 1947/48
45 stycken 2F10 mellan 1947/48 och 1949
Endast 26 stycken F40 och endast av årsmodell 1950.

Alla de fyrhjulsdrivna chassierna tillverkades antingen med axelavståndet 3.8 meter som F11, 2F11 eller F42 eller med axelavståndet 4.2 meter som F12, 2F12 eller F43.
Det lär inte ha tillverkats några fyrhjulsdrivna chassin med axelavståndet 4.6 meter. Det är endast bakhjulsdrivna L13, 2L13 samt L44 som finns med detta axelavstånd. Sedan är det naturligtvis inte helt ovanligt att man antingen förkortar eller förlänger chassin i efterhand.

Om hytten levererades från Scania-Vabis så bör en F10:a vara försedda med Åtvidabergs-hytt, en 2F10:a med Nyström-hytt samt en F40 med Be-Ge-hytt, men det finns naturligtvis avvikelser och lokala varianter.
Men hytter byttes ofta ut så man kan inte vara tvärsäker.

tordson skrev
Jag har varit och stålborstat ramen på vänster sida fram på ovansidan och på utsidan från bakre fjäderfäste och där fram stötfångaren ska sitta(är borta) men hittar ingenting.

Chassinumret på min 2F10 sitter på vänster rambalks ovansida strax bakom stötfångaren. Instansningen kan vara mycket svag, men går oftast att tyda. Siffrorna är cirka 7-8 mm stora. Mitt chassinummer var knappt läsbart för blotta ögat, men med lupp går det bra. Chassinumret stämde också med motornumret och all övrig dokumentation som jag har på min bil.
Jag har även en 2L10 men stötfångaren är avbruten och svetsad mot ramen just var chassinumret skall sitta. Den bilen har jag identifierat via sin originalmotor och motornumret.
Med tanke på den information jag lyckats få fram på den bilen så verkar chassinumret stämma med det jag så småningom fick fram via Scaniamuseet.

Ett chassinummer till en fyrhjulsdriven F10, 2F10 eller F40 skall börja med 75 och därefter ytterligare tre siffror.

Det går att titta på andra detaljer för att identifiera om det t.ex. är en F10 eller 2F10.
Några exempel:
Är framskärmarna planpressade eller kupiga?
Är strålkastarfästet fyrkantigt med fyra bultar eller spetsformat med tre bultar?
Visst, även dessa karossdetaljer kan vara utbytta i efterhand.

Har du inga bilder att lägga in eller PM.a? Det skulle vara mycket intressant att se bilen.

// Kjell N

Re: Scania-Vabis F1* + ABS

InläggPostat: 20 mar 2013, 09:52
av tordson
Kjell, du har PM /Tord

Re: Scania-Vabis F1* + ABS

InläggPostat: 23 mar 2013, 10:12
av tordson
IMG_0544.JPG
IMG_0544.JPG (211.82 KiB) Visad 25472 gånger
Nu ska jag prova igen att lägga in bild !!! Jag har pratat med Per T och det är hos mig, och datorn felet troligtvis är. Jag var en tur till Sc-V´n med ABS´n och lyckades skrapa fram chassi numret och det är 75694, vilket tyder på att det är en 2F12 eller 2F13 från troligtvis 1948-49. Jag fotade det samt motorplåten, så jag provar så får vi se om det "bidde " någon bild. Ha en trevlig helg ! Tord K

Re: Scania-Vabis F1* + ABS

InläggPostat: 03 apr 2013, 08:49
av tordson
Hej, här kommer bilden på en av dom andra med ABS som tillhörde Broberg & Söner. Kan troligtvis vara en 2F12 eller en F40 då det är en tidig BE-GE hytt. //Tord K
Sc-V F40 m. ABS.jpg
Sc-V F40 m. ABS.jpg (126.38 KiB) Visad 25397 gånger

Re: Scania-Vabis F1* + ABS

InläggPostat: 03 apr 2013, 14:41
av Kjell T
Motorn är utbytt till en från en L51:a.

Re: Scania-Vabis F1* + ABS

InläggPostat: 08 apr 2013, 07:06
av S-V L44
Mycket trevliga bilder Tordson.
Konceptet att bygga ett grävaggregat på ett lastbilschassi är inte unikt.
Bildserien i denna länk http://www.pbase.com/bostromi/egen_box visar ytterligare en Scania-Vabis förmodligen 2F10 eller rent av F40 med grävaggregat.
Den här bildserien upptäckte jag första gången 2007.
Dessförinnan, i maj 2005, hade Scanian (den röda är 2F10/F40 och den olivgröna är en "vanlig" L51 lastbil) varit utannonserad av Dahlbergs Åkeri i Umeå och den här bilden var införd på Blocket.
Det syns inte så bra på den här bilden men i bildserien i den angivna länken ovan syns trillingmontaget på bakaxeln tydligt.

Scania-Vabis F11 - Grävaggregat - 01 - Dahlbergs Åkeri - Umeå.JPG
Scania-Vabis F11 - Grävaggregat - 01 - Dahlbergs Åkeri - Umeå.JPG (107.69 KiB) Visad 25276 gånger

Är det någon som har mer kännedom om dessa bilar? T.ex. chassinummer, motornummer, etc.

// Kjell N

Re: Scania-Vabis F1* + ABS

InläggPostat: 10 apr 2013, 20:28
av tordson
Jag har varit i kontakt med ena sonen till Dahlbergs åkeri i Umeå. Han kunde meddela mig att dessa två fordon på bilden övertogs av en kille som hjälper dom i bland. Han heter Daniel Lanz, känd här på forumet som "Landström" och är den som räddade en L62 från -53 från skogen. Jag har kontaktat honom och han gav mig motor numret på motorn som är en D 402 med #24525. Enligt Kjell N´s lista bör den komma från en 2L13 från 1949 så då är det inte original motorn. Främre rambalken är avkapad så ramnumret saknas. Jakten går vidare..... //Tord K

Re: Scania-Vabis F1* + ABS

InläggPostat: 28 maj 2013, 22:02
av Landström
Efternamnet är faktiskt Landström och inte Lanz ;)
Jag tog dessutom bara hand om ABS-maskinen och framändan av en gammal Rundnos. Den gröna Scanian var redan borta när jag började köra åt dem.

Re: Scania-Vabis F1* + ABS

InläggPostat: 02 jun 2013, 11:55
av tordson
Daniel ! Jag är ledsen att jag uppfattade dit efternamn fel när jag pratade med Dahlbergs, det var jag som inte hörde upp riktigt ! Jag ber om ursäkt för det. Har du haft möjlighet att studerat på dörrarna om det kan finnas något firma märke där och om viken färg det kan tänkas varit ?? Hälsningar Tord K