av S-V L44 » 17 maj 2016, 08:34
Det stämmer gott, Malte.
Så här står det i texten.
Om man kört hårt i kombination med alltför tjock olja så bildas koksavlagringar på kolvtoppen vilket binder värme med risk för sprickbildningar.
Därför rekommenderade man att man skulle ta upp kolvarna för manuell rengöring efter 5000 mil, och redan efter så kort tid som 3-4000 mil efter sträng körning.
Allvarliga problem med koksavlagringar på kolvtoppen och i (felkonstruerade?) oljeringar har återigen blivit ett väldigt stort problem i vissa personbilsmotorer, t.ex. VAG (Volkswagen, Skoda, Seat, Audi), BMW, GM (Opel, Saab), Volvo var man från tillverkaren rekommendera användning av s.k. longlife olja i kombination med långa oljebytesintervall, 3000 mil.
Det är främst feldesignade oljeskrapringar som koksar igen och leder till hög oljekonsumtion och dåliga avgasvärden.
Detta är inget som branschen vill kännas vid men alltför många bilägare har drabbats inklusive mig själv, bl.a. genom ett totalt motorhaveri i en Audi med 3.2 liters V6 redan efter 10200 mil och en VW Golf med omöjliga avgasvärden efter 18000 mil. Motorbytet i Audin gick lös på över hundra lakan varav jag fick betala 40 % själv eftersom motorskadeförsäkringen upphört 200 mil tidigare. Golfen har fått en ny bättre begagnad motor innan den skall krängas iväg.
Missödena har inneburit att jag inte alls längre litar på VAG:s produkter, rekommendationer med långa serviceintervall och total avsaknad av acceptans när olyckorna drabbar konsumenterna, vilket föranlett att jag numera bytt till BMW.
De två BMW (dieslar) som jag brukar idag har också väldigt långa serviceintervall (3000 mil) och de täta oljekontroller som jag gör indikerar ytterst illavarslande omen.
Jag har aldrig någonsin sett så svart och tjock olja redan efter 1000 mils körning efter oljebyten i någon av de personbilar jag ägt, och då skall bilen rulla ytterligare 2000 mil innan oljebyte.
Båda bilarna har nu på snart 2 år rullat kring 5000 mil vardera, visserligen utan problem än så länge, men motorproblem lär komma som ett brev på posten när garantierna löpt ut. Därför skall bilarna bort innan dess.
Som alltid är det de penningsvagare fordonsköparna i tredje, fjärde, femte, sjätte hand som till slut får stå för kostnaderna.
Lita aldrig fullt ut på någon biltillverkares rekommendationer. Sunt förnuft får råda.
Lita heller inte på s.k. märkesverkstäder om du inte har absolut förtroende för den individ som verkligen utför servicen.
Kolla alltid att jobbet blir korrekt utfört.
Kräv villkorslösa garantier.
Konsensus blir ändå till slut att alltid utföra all service och alla reparationer själv. Lita aldrig på någon annan än dig själv, tyvärr.
Den personbil som jag tänker införskaffa och behålla som min "sista" skall jag ta hand om och serva på egen hand redan från det att jag kör ut den från återförsäljaren.
// Kjell N