Scania-Vabis L11-13 1945 Broschyr

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania-Vabis L11-13 1945 Broschyr

Inläggav Raubtier » 03 mar 2013, 14:56

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
// Magnus
Ett vrak bland träden kan bli en veteran på vägen
Användarvisningsbild
Raubtier
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 jul 2009, 21:00
Ort: Ljusdal

Re: Scania-Vabis L11-13 1945 Broschyr

Inläggav S-V L44 » 03 mar 2013, 23:18

Broschyren är tryckt 1945.
Jag har samma broschyr som beskriver första generationen L10:or med motorn gjuten i silumin.
Jag har även motsvarande broschyr som beskriver F10:an (F11 - F12).
Båda mina broschyrer är inhandlade förmånligt för cirka 6-7 år sedan på Tradera.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis L11-13 1945 Broschyr

Inläggav lokförare » 04 mar 2013, 13:56

dessa broschyrer ska du hålla hårt i för de är
många som vill åt dem
det värkar som scania broschyrerna är poppulärast
har själv skaffat mej L60:ans och L71:ans men
de blev dyra
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: Scania-Vabis L11-13 1945 Broschyr

Inläggav Raubtier » 09 mar 2013, 15:34

Du kan inte scanna in F10 broschyren?
// Magnus
Ett vrak bland träden kan bli en veteran på vägen
Användarvisningsbild
Raubtier
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 jul 2009, 21:00
Ort: Ljusdal

Re: Scania-Vabis L11-13 1945 Broschyr

Inläggav S-V L44 » 21 mar 2013, 22:19

Här kommer F10-broschyren. Även denna broschyr är tryckt 1945.

Scania-Vabis F10 - Broschyr Sid 1.JPG
Scania-Vabis F10 - Broschyr Sid 1.JPG (84.74 KiB) Visad 33313 gånger

Scania-Vabis F10 - Broschyr Sid 2.JPG
Scania-Vabis F10 - Broschyr Sid 2.JPG (82.25 KiB) Visad 33313 gånger

Scania-Vabis F10 - Broschyr Sid 3.JPG
Scania-Vabis F10 - Broschyr Sid 3.JPG (98.53 KiB) Visad 33313 gånger

Scania-Vabis F10 - Broschyr Sid 4.JPG
Scania-Vabis F10 - Broschyr Sid 4.JPG (83.46 KiB) Visad 33313 gånger

Scania-Vabis F10 - Broschyr Sid 5.JPG
Scania-Vabis F10 - Broschyr Sid 5.JPG (85.82 KiB) Visad 33313 gånger

Scania-Vabis F10 - Broschyr Sid 6.JPG
Scania-Vabis F10 - Broschyr Sid 6.JPG (94.89 KiB) Visad 33313 gånger

Scania-Vabis F10 - Broschyr Sid 7.JPG
Scania-Vabis F10 - Broschyr Sid 7.JPG (88.55 KiB) Visad 33313 gånger

Scania-Vabis F10 - Broschyr Sid 8.JPG
Scania-Vabis F10 - Broschyr Sid 8.JPG (77.81 KiB) Visad 33313 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis L11-13 1945 Broschyr

Inläggav Lars-Gunnar » 24 mar 2013, 00:01

Mycket Intressant!

Tack båda ni som lagt ut dessa historiska dokument och besvärat er med att skanna.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Scania-Vabis L11-13 1945 Broschyr

Inläggav Malte. E » 16 maj 2016, 17:00

Ett längesen bortglömt arbetsmomentarbetsmoment.
Broschyren över L10-typerna väckte minnet av ett arbetsmoment som inte förekommit på decennier i samband med lastbilsskötsel, nämligen sköljning vid oljebyte. Det rekommenderades av Scania för nämnda biltyp. När den förbrukade oljan tappats ur skulle ett antal liter dieselolja fyllas i motorn, krönt av ett mått,(5 l.)motorolja. Sedan skulle motorn köras i tomgång några minuter, varefter denna blandning tappades ur och ersattes med färsk motorolja till den i instruktionsboken rekommenderade kvantiteten. Efter ett antal år slopades dessa skötselråd !. MalteE
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Scania-Vabis L11-13 1945 Broschyr

Inläggav Kjell T » 16 maj 2016, 18:43

Kan den förbättrade filtreringen av motoroljan vara en av de bidragande orsakerna? De tidiga oljefiltren var av delflödestyp, så även spaltfiltret som användes på Scania -Vabis innan de kom med centrifugalrenare. Vissa motortillverkare kom med fullflödes filter, och nu finns det vissa motorer med både delflödesfilter och fullflödesfilter.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania-Vabis L11-13 1945 Broschyr

Inläggav Malte. E » 16 maj 2016, 21:00

Kjell T,
Det KAN vara som du skriver. Ett annat skäl för att sluta med motorsköljningen, och som jag läst någonstans
var att den där sköljoljeblandningen inte tålde lagertrycket, med åtföljande motorhaverier. Ja, förfarings-
sättet låter onekligen vanskligt !
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Scania-Vabis L11-13 1945 Broschyr

Inläggav S-V L44 » 16 maj 2016, 21:21

Förfarandet med sköljning av motorns interna delar står utförligt formulerat i motorns instruktionsbok.
Min bok är tryckt 1946, 4:e upplagan.
Här står dock att sköljning skall ske med tunn motorolja under 5 minuter på tomgång.
Oljebyte och renspolning av smörjsystemet bör ske var 200 mil. 10-11 liter olja i den fyrcylindriga motorn, 17-18 liter i sexan och 19-20 liter i den raka åttan.
Ungefär var 1500 mil skall dessutom en grundligare "manuell" rengöring av motorns inre utföras.
Detta innebär att oljesumpen, luckorna för ventillyftarrummet och ventilkåporna skall demonteras och sedan skall man pensla alla ytor rena med fotogen eller diesel.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis L11-13 1945 Broschyr

Inläggav Malte. E » 17 maj 2016, 06:37

Jaha, där ser man !
Ett annat välmenande råd i en utgåva av instruktionsbok var att man vid ett uppnått miltal,
(var det 3000 ?) Bör ta ur kolvarna för rengöring.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Scania-Vabis L11-13 1945 Broschyr

Inläggav S-V L44 » 17 maj 2016, 08:34

Det stämmer gott, Malte.
Så här står det i texten.
Om man kört hårt i kombination med alltför tjock olja så bildas koksavlagringar på kolvtoppen vilket binder värme med risk för sprickbildningar.
Därför rekommenderade man att man skulle ta upp kolvarna för manuell rengöring efter 5000 mil, och redan efter så kort tid som 3-4000 mil efter sträng körning.

Allvarliga problem med koksavlagringar på kolvtoppen och i (felkonstruerade?) oljeringar har återigen blivit ett väldigt stort problem i vissa personbilsmotorer, t.ex. VAG (Volkswagen, Skoda, Seat, Audi), BMW, GM (Opel, Saab), Volvo var man från tillverkaren rekommendera användning av s.k. longlife olja i kombination med långa oljebytesintervall, 3000 mil.
Det är främst feldesignade oljeskrapringar som koksar igen och leder till hög oljekonsumtion och dåliga avgasvärden.
Detta är inget som branschen vill kännas vid men alltför många bilägare har drabbats inklusive mig själv, bl.a. genom ett totalt motorhaveri i en Audi med 3.2 liters V6 redan efter 10200 mil och en VW Golf med omöjliga avgasvärden efter 18000 mil. Motorbytet i Audin gick lös på över hundra lakan varav jag fick betala 40 % själv eftersom motorskadeförsäkringen upphört 200 mil tidigare. Golfen har fått en ny bättre begagnad motor innan den skall krängas iväg.
Missödena har inneburit att jag inte alls längre litar på VAG:s produkter, rekommendationer med långa serviceintervall och total avsaknad av acceptans när olyckorna drabbar konsumenterna, vilket föranlett att jag numera bytt till BMW.
De två BMW (dieslar) som jag brukar idag har också väldigt långa serviceintervall (3000 mil) och de täta oljekontroller som jag gör indikerar ytterst illavarslande omen.
Jag har aldrig någonsin sett så svart och tjock olja redan efter 1000 mils körning efter oljebyten i någon av de personbilar jag ägt, och då skall bilen rulla ytterligare 2000 mil innan oljebyte.
Båda bilarna har nu på snart 2 år rullat kring 5000 mil vardera, visserligen utan problem än så länge, men motorproblem lär komma som ett brev på posten när garantierna löpt ut. Därför skall bilarna bort innan dess.
Som alltid är det de penningsvagare fordonsköparna i tredje, fjärde, femte, sjätte hand som till slut får stå för kostnaderna.

Lita aldrig fullt ut på någon biltillverkares rekommendationer. Sunt förnuft får råda.
Lita heller inte på s.k. märkesverkstäder om du inte har absolut förtroende för den individ som verkligen utför servicen.
Kolla alltid att jobbet blir korrekt utfört.
Kräv villkorslösa garantier.

Konsensus blir ändå till slut att alltid utföra all service och alla reparationer själv. Lita aldrig på någon annan än dig själv, tyvärr.
Den personbil som jag tänker införskaffa och behålla som min "sista" skall jag ta hand om och serva på egen hand redan från det att jag kör ut den från återförsäljaren.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis L11-13 1945 Broschyr

Inläggav Anders » 18 maj 2016, 19:27

S-V L44 skrev:Konsensus blir ändå till slut att alltid utföra all service och alla reparationer själv. Lita aldrig på någon annan än dig själv, tyvärr.
Den personbil som jag tänker införskaffa och behålla som min "sista" skall jag ta hand om och serva på egen hand redan från det att jag kör ut den från återförsäljaren.

// Kjell N


Ja, det bästa vore väl en gammal Volvo 240 eller liknande. Man kan göra i princip allt själv. Lampor kan man byta på macken istället för att lämna in till VAG(4000:- för EN halvljuslampa!).

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania-Vabis L11-13 1945 Broschyr

Inläggav herrstina- » 18 maj 2016, 19:46

Visst är det konstigt att man tillåts saluföra en bil där en nomalhändig förare inte kan byta halvljuslampa? Ponera att man kör på motorvägen och båda lamporna går sönder, ska man ringa bärgningsbil då?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scania-Vabis L11-13 1945 Broschyr

Inläggav Z 1578 » 18 maj 2016, 22:36

herrstina- skrev:Visst är det konstigt att man tillåts saluföra en bil där en nomalhändig förare inte kan byta halvljuslampa? Ponera att man kör på motorvägen och båda lamporna går sönder, ska man ringa bärgningsbil då?

Stina.

I dagens läge är det få som bryr sig om det lyser alls vare sig det är fram el bak så det är nog bara att köra på... Men jag håller med, knepigt är det.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster