Traktorregistrerade Scania

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Traktorregistrerade Scania

Inläggav S-V L44 » 28 jan 2013, 23:31

I en annan tråd (viewtopic.php?f=11&t=5608 ) skrev Fredrik Klint foljande:
Har du möjlighet att ta fram listor på Scanior reggade som traktorer vore det spännande.
Jag hade ju en lista som behandlade 1944-59, både lastbilar och traktorer av märket Scania. Men det kan ju finnas traktorer som fått "ny årsmodell" reggad därefter och som därför fallit ur. T.ex. en Regent som blivit av årsmodell -66, för att den blev omregistrerad det året.

Enligt kontakt med Transportstyrelsen finns det idag cirka 700 stycken ombyggda Scania-Vabis registrerade som traktor klass II, dvs. Epa- eller A-traktor med ett fordonsår före 1969.
Antalet traktorregistrerade Scania (och i förekommande fall även Scania-Vabis) med fordonsår mellan 1968-1980 är cirka 500 stycken fordon.

Transportstyrelsen vill debitera en grundavgift på 700 kronor samt sedan ytterligare 2 kronor per fordon för att ge mig den kompletta listan.
Den totala kostnaden skulle då röra sig om närmare 3000 kronor, och det tycker jag är alldeles för stor kostnad än om det vore riktigt intressanta uppgifter som skulle komma fram.
Det är kanske möjligt att man kan "tigga" fram listan, men just nu kunde jag inte detta.


// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Traktorregistrerade Scania

Inläggav Anders Ason » 29 jan 2013, 09:49

... och jag har en av dem.

Transportstyrelsen borde hålla med dessa uppgifter till ickekommersiella verksamheter, ex. vis i begränsad omfattning. De är ju i grunden skattefinansierade. Ett argument som möjligen inte biter på dem men det är ju värt ett försök. De anger ju att de är halvkommersiella, d v s ska dra in pengar på verksamhet som ligger utöver själva myndighetsuppdraget. Vad de dock missar är skyldigheten i lagen om offentlighet då alla reg. handlingar är allmänna/offentliga handlingar ska lämnas ut gratis. Vid större mängd har de dock rätt att ta ut en sammanställnings- och kopieringsavgift. (Något fog för någon grundavgift finns inte=eget påhitt) ... och det är något helt annat än de summor det tydligen begär nu.

De avgifter som de nämner handlar om papperskopiering (2 kr per handling) och kan rimligen inte gälla i samband med att de skickar en fil=en handling. Slå gärna en signal till en av deras förvaltningsjurister.

En annan snålhet är ju att de rensar bort väsentlig info när man frågar efter en lista. Högst sannolikt har vi någon medlem på detta forum som jobbar på sagda myndighet och som kan ge råd.

Utdrag ur Transportstyrelsens instruktion:

9 § Transportstyrelsen får sälja uppgifter till myndigheter och enskilda ur den del av vägtrafikregistret som avser fordonsregistrering och som styrelsen för enligt förordningen (2001:650) om vägtrafikregister. Uppgifter får lämnas ut på terminal, på medium för automatisk databehandling eller på annat sätt.


D v s de är inte skyldiga att ta betalt.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Traktorregistrerade Scania

Inläggav Fredrik Klint » 30 jan 2013, 00:13

Jag brukar försöka rida på att jag är en "intresserad privatperson" samt att jag inte är ute efter ägare (för att kunna bomba med reklam eller liknande).
För mig är det just att få reda på reg-nr och lite fakta om fordonet; Märke, modell, årsmodell samt kanske lite tekniska data. Chassi-nr kan också vara intressant.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster