Scania-Vabis sågmaskin

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania-Vabis sågmaskin

Inläggav Lars-Gunnar » 24 jan 2013, 01:36

Fann denna i samma by som L75:an

Det är en äkta Scania-Vabis men om det är en Regent törs jag inte säga. Kanske experterna här kan slå huvudet på spiken! Jag känner mannen som äger det hela och jag såg en undanvikt presenning. Det verkade inte som de lade på presenningen efter sågningen utan lät hela härligheten utsättas för naturens allehanda skiftningar. Men inför vintern tror jag de la på. Mannen är bonde och lägger han ner sin rörelse är nog..........

Lars-Gunnar :D

Front och sidovy

Bild

Sidovy med hjul delvis skymd av presenning

Bild

Växelspak med damask

Bild

Instrumentbräda och växelspak och ratt

Bild

Växellådans olika utväxlingar

Bild

Vad är detta?

Bild

Kraftuttaget. De hade inte sparat ramen utan monterat framändan på någon järnställning.

Bild
Senast redigerad av Lars-Gunnar 24 jan 2013, 05:26, redigerad totalt 3 gånger.
Lars-Gunnar
 

Re: Scania-Vabis sågmaskin

Inläggav S-V L44 » 24 jan 2013, 01:57

Fina bilder Lars-Gunnar.
Bilen är inte en sexcylindrig Regent utan en fyrcylindrig Drabant, men det ser ut som en del HPD så det är lite svårt att avgöra om det är en L40 eller L51.
Ratten är fyrekrad vilket inte förekom på L51 som introducerades våren 1953.
Huvlåset däremot är från 1955 och senare.
Den femväxlade växellådan introducerades 1951.
Tyvärr kan man inte se hur många hjulbultar det finns på framaxeln. Är det åtta är det en L40 och om det är tio så är det en L51.
Man kan f.ö. också särskilja L40 och L51 bara genom att betrakta motorn då de hade olika motorer
Synd att du inte tog chassinumret eller lyfte på huven och tog motornumret.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis sågmaskin

Inläggav Lars-Gunnar » 24 jan 2013, 02:46

Tack Kjell!

ja, det var ju dumt för detta hade jag kunnat göra ostörd men jag kom inte ihåg det tyvärr. Jag har lagt upp alla bilder jag tog alltså tre till. Jag upptäckte att jag inte fick med hjulsidan med presenningen. Av antal hjulmuttrar har jag kommit fram till 8.

Säger Växellådetyp G-451 nr 4922 dig något förutom att den är 5-växlad samt utväxlingen?

Jag kommer att åka upp fler gånger och då skall jag ta reda på ett och annat. Du får säga till mig vad du vill veta så skall jag förhöra mig.

Är beteckningen L51?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Scania-Vabis sågmaskin

Inläggav S-V L44 » 24 jan 2013, 08:56

Åtta hjulbultar innebär att bilen är en L40.
Den femväxlade växellådan kom 1951 och med tanke på dess tillverkningsnummer är nog årsmodellen 1953.
Växellådan fanns med två olika utväxlingar "direkt" eller med femman som överväxel. Denna låda är det andra alternativet, men femman som överväxel.
Bilen är målad i "Olivgrönt", en färg som egentligen introducerades med L75 1958, men under denna färg tycker jag mig se militärgrönt.
Om bilen har haft ett militärt förflutet så hör den troligen till den serie L43A som levererades 1953. I så fall bör chassinumret ligga någonstans mellan 100500 och 100700.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis sågmaskin

Inläggav Bo Norvinge » 24 jan 2013, 10:12

Jag får hjulbultsantalet till åtta. Diagonalt mellan två bultar över navcentrum och då tre hjulbultar på varje sida. 3 + 3 + 2 = 8.
Rätt kupéfläktpaket med luftintag på torpeden, växelspak, ratt m.m.
Däremot en för modern huv och Scania-Vabis-skylt på stötfångaren.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Scania-Vabis sågmaskin

Inläggav Lars-Gunnar » 24 jan 2013, 10:57

Jag kan berätta att denna Scania-Vabis finns i samma by där jag hittade L75:an och LS112H och de kunde inte klara sig utan plogbil så om 75:an är köpt 1960-61 så har L40 kanske varit plog från 1954-55. Det är 2 driftiga kusiner där den ene är mjölkbonde och den andra har en Scania 124G 400 hk med hyvelblad under chassiet. Han är för övrigt ägare till den gula LS112:an som han använder vid plogning. Det fanns alltså fyra Scanior, låt vara att en är stationär inom byn. När kom det runda märket på kylaren?

Är det det du tänker på Bo att kylare och huv kan vara från en nyare modell?

Fantastiskt egentligen.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Scania-Vabis sågmaskin

Inläggav Bo Norvinge » 24 jan 2013, 11:54

Själva kylarmaskeringen vet jag inte men "måsvinge-huven" då den har vridhandtag.
Sidoplåten på passagerarsidan är däremot av äldre modell utan luftintagstratt.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Scania-Vabis sågmaskin

Inläggav Malte. E » 05 mar 2013, 11:15

Sågmaskinen,
mycket intressanta bilder Lars-Gunnar!
Jag är INTE renoverare, men nog är det mycket där som får det att vattnas i munnen! Den fyrekrade ratten, instrumenttavlan av det gamla stuket, med Stewart-Warner instrument, som är hela dessutom. Jag tycker mig skymta körvisarknapp på arm av äldre utförandet. Överväxlad låda, kopplingsskåpet, kontrollampor av den typ som skruvas ur och i uppifrån vid lampbyte, etc.etc. Det mesta sammantaget, grejor som är mycket svåra att få tag på idag!
Det nämns att höger sidoplåt saknar luftintagstratt, men det ska inte vara någon heller, därför att dessa årsmodeller tog in, (en ringa mängd) friskluft via gallret på
höger sida där"reumatistluckan" normalt satt. Instrumenttavlan är av den typ som har två vacuumetrar, vilket kan härledas till Clayton bromsservo. När Scania-Vabis
år 1951 övergick till Bendix Servo, denna saknade uttag för ledningsvacuumeter, slopades den andra vacuumetern. Endast vacuumetern till tanken behölls. Instrument tavlan fick härigenom, och tyvärr, ett osymmetriskt utseende. Ja, varför skulle man kosta på en vacuumeter som saknade funktion? Bara det att den saknar färdskrivare
och hålet för denna var ett stort plus! Säkert kan man hitta mer intressanta detaljer, men det här blev ändå en riktig nostalgitripp, och därtill utan att behöva resa sig från stolen!
Malte E
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Scania-Vabis sågmaskin

Inläggav Lars-Gunnar » 05 mar 2013, 21:50

Fy sjutton Malte vad du kan!!

Den här lastbilen är inte helt bortom räddning. Baraman får en ram med rätt bakaxel bör det väl gå.

Mycket givande läsning!

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Scania-Vabis sågmaskin

Inläggav Kjell T » 05 mar 2013, 22:31

Rätt ram och axel finns säkert på någon traktorkärra. Värst är det med hytten.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster