Scania 112H

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania 112H

Inläggav Lars-Gunnar » 24 jan 2013, 00:33

Hej alla ni som håller av Scania.

Här kommer bilder från sommarens strapatser i Västerbotten, mitt forna hemlän. Varsågoda!

Här Scania 112H med undermonterad vägskrapa
Bild

Vägskrapan i närbild
Bild

Med upptippat flak. Syns det är plåtbelagd.

Bild

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Scania 112H

Inläggav Thomas Almen » 26 jan 2013, 12:36

Husumtipp på den där bilen. Rätt vanligt i Västerbotten och Ångermanland.
Thomas Almen
 

Re: Scania 112H

Inläggav Lars-Gunnar » 27 jan 2013, 01:33

Tack för den upplysningen. På 50-60-talet var Forslund i Skellefteå en av aktörerna. Den Viking som min far fick att köra hade Forslundstipp och Forslunds lastapparat. Flakramen var gjord så att den blev bredare längre fram än bak. Och den kunde tippas åt bägge sidor också. När jag skulle ha hem matjord kom en lastbil som jag hade tänkt skulle sidotippa men det gick inte. Är det så att åkarna beställer flakpåbyggnad som bara går att tippa uppåt?

Jag mins inte om den bil som kom hade dumperkorg för då går det ju inte sidotippa.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Scania 112H

Inläggav Jämtlänning » 27 jan 2013, 09:30

Lars-Gunnar skrev: Är det så att åkarna beställer flakpåbyggnad som bara går att tippa uppåt?

Lars-Gunnar :)


Uppåt! Kanske du menar bakåt? Det var väl kanske en lastväxlarbil som levererade matjorden? Dom e ju lite grinig att sidtippa med....
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Scania 112H

Inläggav Lars-Gunnar » 28 jan 2013, 18:37

Jämtlänning skrev:
Lars-Gunnar skrev: Är det så att åkarna beställer flakpåbyggnad som bara går att tippa uppåt?

Lars-Gunnar :)


Uppåt! Kanske du menar bakåt? Det var väl kanske en lastväxlarbil som levererade matjorden? Dom e ju lite grinig att sidtippa med....


Visst Jämtlänning menar jag bakåt. 2 av Scaniorna från denna by hade flaket bakåttippat och det är ju smart. Inget regnvatten som blir kvar i någon liten grop.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster