Vad kan herrar lastvagnsägare och andra säga om denna bild?
Är det en Scania Vabis L10 som jag tolkar det? Årsmodell? Annat?
http://tow.se/oldcarlvsv/lvsv-000-s560053.htm
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
S-V L44 skrev:Björn-Eric Lindhs bok Scania Fordonshistoria 1979-1991 beskriver bilen som en L13 med stödaxel levererad till Harry Johansson i Almviken (Västerviks kommun).
Jag skulle snarare betrakta modellen som 2L13 eftersom den är försedd med Nyström stålhytt.
Bilens årsmodell är då mellan 1947-1949 samt dess chassinummer bör ligga mellan 77090 och 78109.
Tyvärr "gäckar" denna bil mig ännu trots att jag hittills fått ihop mer eller mindre detaljerade uppgifter kring nästan 1200 skakfyror.
Anledningen till att jag anser det vara en 2L13 snarare än L13 är att Nyström-hytterna blev "standardleverans" från Scania-Vabis-fabriken i de fall då ordern även innebar leverans av hytt i samband med chassiuppgraderingen från L10 till 2L10, vilket skedde hösten 1946.
Den tidigare modellen L10 (dvs. L11, L12, L13 beroende på axelavstånd) hade en Åtvidabergshytt som hyttalternativ vid leverans av chassi med hytt från Scaniafabriken.
Möjligen hängde en och annan Åtvidabergshytt med på något 2L10-chassi, men knappast tvärt om.
Fotot sannolikt är ett leveransfoto (den röda interimskylten sitter kvar) och dessutom är Nyström-hytten på bilden definitivt från sent 1940-tal.
// Kjell N
Återgå till Scania-Vabis Historik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster