Sida 1 av 1
Dagens fråga 16/12 -12 I

Postat:
17 dec 2012, 01:54
av S-V L44
Per Thomson skrev
man även skulle ange vilken modellbeteckning och tillverkningsår det var på S-V:n med periskop-backspegel.
Någon Scania-Vabis lastbil med periskop-backspegel kan jag inte påminna mig att jag sett, men väl en Volvo LV90 dragbil med trailer. Det ekipaget tillhörde Hulta Tegelbruks AB i Västergötland och finns avbildat på sidan 75 i Gert Ekströms Alla Våra Lastbilar.
// Kjell N
Dagens fråga 16/12 -12

Postat:
17 dec 2012, 11:32
av Per Thomson
Så här står det i boken "Chassikomponenter" utgiven av Scania gissningsvis någon gång under 1970-talet:
Den första treaxliga bilen tillverkade Scania 1923. Den lastade 6 ton och hade en motor på 110 hk. Ramen var tillverkad av pressade U-profiler. För att förbättra bakåtsikten var vagnen utrustad med periskop. Både driv- och stödaxel hade tvillingmonterade hjul för att öka bärigheten och minska hjultrycket.
Det är allt jag kan finna om bilen och således vet jag inte själv beteckningen på den. Bokens beteckning är 5308-06/1.75 Uppl. 2 Kristiansstads boktryckeri AB 47329. Bilen finns avbildad i en teckning men jag har just nu inte tillgång till en skanner. Om någon önskar se den tecknade bilden så kan jag återkomma med bilden.
Re: Dagens fråga 16/12 -12

Postat:
18 dec 2012, 00:39
av Malte. E
Periskop.
Det är inte utan att man blir förvånad över åsiktsutbytet. Den första, och för all del enda bild jag sett av en Scania-Vabis med periskop det är ett foto av en treaxlig bil som har drivning på sista axeln, och som tydligen levererats till AB Autospedition. Var nu detta företag var tillfinnandes. Bilen är tydligen även förberedd för kolgasmontage. Ungefär samtidigt kunde även Tidaholm levereras med periskop. Dessa två periskop var klart "U-båtsliknande". Till skillnad från den till synes primitiva anordning som levererades på en något yngre Volvo.
Av de treaxliga Scania-Vabis som levererades under medio 1920-tal hade den första ingen hytt,utan suflett, så där var nog periskop svårmonterat, om än inte omöjligt. Leverans nummer två hade förvisso hytt, men jag tror inte den hade periskop. Av leverans nummer tre finns veterligen ingen bild.Den gick till Bäckhammars Bruk i Värmland. Sedan skulle det dröja till början 1930-talet innan Scania-Vabis levererade en treaxlig bil igen. Malte e.
Re: Dagens fråga 16/12 -12

Postat:
18 dec 2012, 08:27
av Kjell T
Kan man då anta att uppgifterna i boken Chassikomponenter som Per T nämner är felaktiga?
Re: Dagens fråga 16/12 -12

Postat:
18 dec 2012, 17:22
av Malte. E
Om häftet chassikomponenter, replik till L44.
Njaa-ee, det är både rätt och fel. Den första treaxliga Scanian levererades 1924 och var tandemdriven.Den hade gamla sidventilmotorn typ Fyra .Så långt allt rätt.
Men det är inte den bilen som är avbildad i "Chassikomponenter". ( För vidare läsning,se Scania Fordonshistoria sidan 103.)
Fabriken trodde biltypen skulle bli en storsäljare, men den var för stor och tung för sin tid. Tre stycken såldes. Det skulle dröja till 1933 innan det kom fler treaxliga.
Det är en bil av denna nya typ som är avbildad i Chassikomponenter, den drev på tredje axeln. Och som tydligen kunde levereras med periskop. Motorn var sexcylindrig.
Typbeteckning, ett krångligt kapitel, men jag vill kalla den 355,(med reservation).På bilden är vänster flakhörn ursågat för kolgasmontage, men det framgår inte klart på teckningen, vilket det däremot gör på en fotografisk bild.
Malte E.
Re: Dagens fråga 16/12 -12

Postat:
18 dec 2012, 17:25
av Malte. E
Ett ps
Det var Kjell T so ställt frågan, inte L44. Ursäkta
Malte E.
Re: Dagens fråga 16/12 -12

Postat:
18 dec 2012, 20:40
av S-V L44
Det var intressanta kommentarer Malte E.
Jag har faktiskt inte uppmärksammat att Ramlösa Hälsobrunns Scania-Vabis med motornummer 3268 hade tandemdrift.
Det står ingenting om detta i registreringspappren.
Eftersom bilen avyttrades efter endast fyra och ett halvt års drift och skrotades några månader senare understryker nog att det var en väl stor och tung pjäs som inte kunde säljas vidare.
Om jag förstår dig rätt så skulle den bilen vara "nummer tre" i den lilla serien av tidiga boggibilar som Scania-Vabis producerade.
// Kjell N
Re: Dagens fråga 16/12 -12

Postat:
18 dec 2012, 22:17
av Malte. E
Svar till L44
Kanhända har jag uttryckt mig oklart, men Lastbilen till Ramlösa var inte tandemdriven, den drev på andra axeln. Tredje axeln var vanlig löpaxel.
Jag uppfattar den som leverans nummer två, och den hade toppventilmotor samt riktig hytt. Åtminstone tak och dörrar med glasfönster.
Även om linjerna pekar på släktskap med sufletthytten.
Bilen som jag betraktar som leverans nummer ett, till kvarnen Tre Kronor, hade tandemdrift, suflett, och en klart ålderdomligare motor. Motornummer 2975.
Bil nummer tre, till Bäckhammars Nya AB i Björneborg, hade motornummer 2998. Den är för mig förargligt okänd till både konstruktion och utseende.
Malte E.
Re: Dagens fråga 16/12 -12

Postat:
19 dec 2012, 00:17
av S-V L44
Tack för förtydligandet Malte.
Då är det helt i sin ordning att det inte finns någon notering om två drivande axlar i registreringshandlingen för Ramlösa-bilen.
// Kjell N
Re: Dagens fråga 16/12 -12

Postat:
20 dec 2012, 15:52
av Per Thomson

- ScaniaPeriskop001 (Medium).jpg (137.02 KiB) Visad 19337 gånger
Re: Dagens fråga 16/12 -12

Postat:
20 dec 2012, 21:19
av Malte. E
Bil med periskop.
Det här stämmer bättre, Per.
Det är en 1933:a och med den då nya typen av boggie. Att sedan inte "brukarna", för att låna ett modernt uttryck, inte var så helt förtjusta, det är en annan sak.
Tyckte man att bensinen var för dyr, och kolgasen för smutsig och besvärlig, så gick bilen att få med Hesselmanmotor.
Det var alltså ca tio år efter att den första Scaniaboggien haft sin premiär.
Malte E.