Motor i Scania-Vabis LS85

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Motor i Scania-Vabis LS85

Inläggav Kjell T » 16 okt 2012, 07:36

När jag läst i Klassiska Lastbilar om S-V LS85 kom en ännu en gång tanken upp om motorvalet i bilarna. L/LS 60 var utrustade med motorer med som hade insprutningspump och avgasserie på höger sida, men i LS85 var enligt uppgifter som finns på olika ställen motorerna försedda med insprutningspump och avgasserie på vänster sida (enl motor typnr). Även Tommy L:s bil är utrustad med motor som har den utrustningen på vänster sida. Jag har många gånger undrat: Varför valdes denna motor, när det tillverkades både höger- och vänstermotorer?
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Motor i Scania-Vabis LS85

Inläggav Bo Norvinge » 16 okt 2012, 08:48

Vilt gissat och taget ur luften:
Kan det haft att göra med om motorn var ämnad generatorer, kompresorer, bussar eller rälsbussar?
Riktigt varför motorerna till dessa skulle behöva ha annan konstruktion vet jag inte men vill gärna veta i så fall.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Motor i Scania-Vabis LS85

Inläggav Kjell T » 16 okt 2012, 14:20

Vid ny kontroll av de dåtida motortyperna i reservdelskatalogen ser jag att det är endast de sexcylindriga som fanns som både höger eller vänstermotor. De åttacylindriga var alla vänstermotorer och de fyrcylindriga var alla högermotorer.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Motor i Scania-Vabis LS85

Inläggav FreddeLex » 16 okt 2012, 16:33

Jag hittade en Buss på en skrot i somras, och i den satt det en rak 8:a.
Kanske någon som är intresserad av den motorn?

IMG_5403_2.jpg
IMG_5403_2.jpg (102.91 KiB) Visad 26285 gånger


IMG_5402_1.jpg
IMG_5402_1.jpg (98.91 KiB) Visad 26285 gånger
Volvo FB88 -67, FB88-68
FreddeLex
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 09 dec 2010, 20:48
Ort: Lit, Jämtland

Re: Motor i Scania-Vabis LS85

Inläggav VolvoStar » 16 okt 2012, 17:56

FreddeLex skrev:Jag hittade en Buss på en skrot i somras, och i den satt det en rak 8:a.
Kanske någon som är intresserad av den motorn?

IMG_5403_2.jpg


IMG_5402_1.jpg


Hej vart hittade du denna tuffa buss och finns det fler fordon där tycker man skymtar en till buss :D
VolvoStar
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 mar 2012, 22:28

Re: Motor i Scania-Vabis LS85

Inläggav FreddeLex » 16 okt 2012, 18:05

Det gröna till vänster i bild tror jag är en skrotcontainer.
Bussen finns på Skroten i Röjeråsen, Rättvik.
Volvo FB88 -67, FB88-68
FreddeLex
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 09 dec 2010, 20:48
Ort: Lit, Jämtland

Re: Motor i Scania-Vabis LS85

Inläggav herrstina- » 16 okt 2012, 21:03

Det är ganska märkligt att den här motorn var vanlig i både stads och linjebussar samtidigt som man ansåg att den var onödigt stark i lastbilarna.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Motor i Scania-Vabis LS85

Inläggav VolvoStar » 16 okt 2012, 22:21

FreddeLex skrev:Det gröna till vänster i bild tror jag är en skrotcontainer.
Bussen finns på Skroten i Röjeråsen, Rättvik.

Ok tack Fredde :D
VolvoStar
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 mar 2012, 22:28

Re: Motor i Scania-Vabis LS85

Inläggav Malte. E » 17 okt 2012, 21:19

Replik.
"Vilt gissat och taget ur luften", det var en välfunnen replik, för det precis vad jag ämnar göra nu:
Det undras över varför vänster repektive högermotorer valdes för olika ändamål.
När det gäller busschassier tror jag mig förstå orsaken: Om man lägger i en vänstermotor i ett högerstyrt busschassi skapar man bredare och rymligare förarplats
eftersom motorn ju är en aning osymetrisk. Grenröret kommer på icke-förarsidan. Och tvärtom på en vänsterstyrd buss, men de var ju mindre vanliga DÅ.

Ett annat spörsmål inom samma tråd, varför satte man in dessa starka åttacylindriga motorer i bussar men inte i lastbilar? Att de valdes i SS´ bussar tror jag
berodde på att man ville ha en stark buss som hängde med utan svårighet i den hetsiga trafikrytmen.
Att den var vanlig i linjebussar vill jag nog inte riktigt hålla med om. De mest kända var GDGs´en och en halvvånings turistbussar. Där byggdes det första exemplaret
med en 135 HK sexa. Men det visade sig att den var lite för svag på tyska Autobahn, det rörde sig ju om ovanligt tunga bussar. Därför fick de följande fyra bussarna
åttacylindriga motorer.
Och lastbilarna? Tja, det fanns ju redan turboladdade åttacylindriga Scaniamotorer på 220 HK. Men det var långa och tunga pjäser. Kanske var man på det klara med
att lämpliga mindre turbomotorer var något som komma skulle. Även om DS 10:an låg flera år fram i tiden. Men nog var LS85:an ett fascinerande fordon! Till sist, ett motargument som sägs kommit från Väg o Vatten:" Vi gillar inte att få ut sådana monster på åra vägar, man kommer att lasta vad de där orkar dra, ch då
mals våra vägar ner totalt".
MVH
Malte.E
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Motor i Scania-Vabis LS85

Inläggav herrstina- » 17 okt 2012, 22:22

GDG.s bussar måste nog räknas som turistbussar, det var just därför jag skrev linjebussar. Det fanns ett försvarligt antal ordinära linjebussar som var utrustade med den raka åttan och där var effekten med dåtidens mått aningen överdriven kan man tycka.

Linjebussarnas chassier hade motorn fram och var helt annorlunda än de Capitoler som gick i Stockholm och hade maskineriet i baken. Minns jag inte fel användes samma busstyp i Jönköping en bra bit in på 80-talet.

Den sista av dessa "linjebussar" jag kom i kontakt med var en gammal SJ buss som levde sina sista dagar som internt transportmedel för civilförsvaret på Revingehed, förmodligen någon gång i början på 70-talet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Motor i Scania-Vabis LS85

Inläggav Moparbjorn » 07 nov 2012, 21:55

Men nu tänker du väl fel, Stina?

Rakåttan var aldrig vanlig i bussar, bortsett från i Stockholm där "Höghus" och Metropol hade 8-cylindriga motorer.
I övrigt var det, förutom de fyra GDG-specialarna bara några få ytterligare som hade sådana motorer i olika utföranden, den första till Jönköping-Gränna Ödeshög ca 1941.
SJ hade förvisso många "bussar" med Scanias rakåttor, men det var på räls, alltså motorvagnar. Inga på landsväg.
Capitol hade den 6-cylindriga "Regentmotorn", vilken även satt i BF-bussarna på 50-talet. Sedan kom D10 och D11, och något behov av den gamla rakåttan fanns inte längre.
Moparbjorn
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 nov 2012, 12:37

Re: Motor i Scania-Vabis LS85

Inläggav herrstina- » 08 nov 2012, 22:50

Jag uttryckte mig kanske lite vårdslöst, men så här tänkte jag.
Det byggdes en massa stadsbussar med rak åtta, om jag minns rätt var det någon form av samarbete med MACK, kanske det påverkade motorvalet? Sedan byggdes GDG bussarna, enastående bussar för sin tid.
Utöver detta har jag kommit i kontakt med ett antal bussar i linjeutförande som hade den här motorn, bla. fanns det en som användes av civilförsvaret på Revingehed, dessa hade motorn fram.

I min barndom handlade det mycket om bussar och "gubben" noterade nogsamt om det var några märkvärdigheter när diverse bussar inspekterades, eftersom jag var nyfiken redan då lades vissa detaljer på minnet.

Utan att ha den minsta aning om antalet tillverkade enheter tycker jag att det är anmärkningsvärt att man startade serietillverkning, om än i begränsad omfattning av bussar, samtidigt som inga lastbilar serieproducerades.
Det tog nästan tio år efter prototyperna innan DS10 motorn kom ut på marknaden, hade det varit i dag är jag ganska övertygad om att man fyllt tomrummet med serieproducerade åttacylindriga chassier.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Motor i Scania-Vabis LS85

Inläggav Moparbjorn » 09 nov 2012, 10:52

De enda 8-cylindriga som serieproducerades var de med frontmotor på B31 chassi med hydrauliska planetväxellådor som gick till Stockholms Spårvägar (det är en sådan, "höghus", som syns på bilden ovan). Tre gick till Göteborgs Spårvägar. De med motor i aktern var Metropol, en licensbyggd Mack-buss med Scania D821 i baken och Spicer automatlåda. Dessa byggdes i 200 ex varav 199 gick till Stockholm.
I övrigt fanns det bara ett fåtal bussar med rakåttor, då dessa då starkare motorer inte ansågs behövas till bussar, eller ens lastbilar. Man tyckte att 6-cylindriga 150 hk motorer var fullt tillräckligt på 50-talet.
Den du sett hos Civilförsvaret är sannolikt en fd SS buss, då sådana togs över av Civilförsvaret på 60-talet.
Moparbjorn
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 nov 2012, 12:37

Re: Motor i Scania-Vabis LS85

Inläggav gunnilse » 09 nov 2012, 18:50

Bild
gunnilse
 


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster