Regent med åtta...

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Regent med åtta...

Inläggav Fredrik Klint » 11 sep 2012, 22:30

Ytterligare två bilder från Willgård.
Bild
A9738, LS71 från -58. Ursprungligen fem meters hjulbas, avkortad till 4,2m. 18 tons totalvikt.
Den besiktigades med A-nummer 1969 och var tidigare avförd, hette dessförinnan G3461. Lycklig ägare var Henrik Johansson Åkeri AB i Vällingby.

Bild
Bild tagen ett eller ett par år senare, ca 1972. Nu är bilen tvåaxlig, försedd med kran och lite uppfräschad. Reg-beviset talar också om att den fick nytt reg-nr BDD788 men blev avregistrerad redan 31/12 -73.
Men visst finns den här bilen kvar? Har ju sett bild på den... Vad har den för reg-nr nu? BDD788 återanvändes till en Saab 96 från -75 som fortfarande finns kvar.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Regent med åtta...

Inläggav Fredrik Klint » 11 sep 2012, 22:41

Hittaden den! DTN033 heter den idag, reggad som traktor årsmodell -72... Lustigt att första reg-datum är 720101, då hade den ju inte blivit avreggad ännu...
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Regent med åtta...

Inläggav S-V L44 » 11 sep 2012, 22:45

Här är några bilder på den som är tagna ganska nyligen.

Scania-Vabis LS7150-180 - 1957 - DTN033 - TR1 - 03 - Olofström - LR.JPG
Scania-Vabis LS7150-180 - 1957 - DTN033 - TR1 - 03 - Olofström - LR.JPG (156.55 KiB) Visad 30736 gånger

Scania-Vabis LS7150-180 - 1957 - DTN033 - TR1 - 08 - Olofström - LR.JPG
Scania-Vabis LS7150-180 - 1957 - DTN033 - TR1 - 08 - Olofström - LR.JPG (116.95 KiB) Visad 30736 gånger

Bilen står idag på Åkerimuseum strax utanför Olofström i Blekinge.

Bo Norvinge som forskat i alla kända Scania-Vabis-lastbilarna med raka åttor kom också fram till att bilen ovan ursprungligen såldes till en köpare i Blekinge län innan den kom till Kronobergs län.
Bilen var fortfarande en "äkta" Regent med 150 hk rak sexa tills den kom till Stockholm.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Regent med åtta...

Inläggav Anders Ason » 12 sep 2012, 07:33

Även jag har varit och sett denna bil (6 mars 2010) och fotat den. Dessvärre har nog ombyggarna tröttnat något mot slutet av bygget då förlängningen av motorhuv och sidor verkar vara hastigt hopkommet. Om det gjordes om skulle bilen var mycket trevlig men som skrivits, det är en ombyggd bil till rak 8 - inte original.

IMG_3017700.jpg
IMG_3017700.jpg (301.54 KiB) Visad 30711 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Regent med åtta...

Inläggav VolvoStar » 12 sep 2012, 18:35

Finns det många riktiga Åttor kvar.
VolvoStar
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 mar 2012, 22:28


Re: Regent med åtta...

Inläggav Vågert » 04 jan 2013, 23:03

VolvoStar2012 skrev:Finns det många riktiga Åttor kvar.

Äkta eller inte?
Men en rakÅtta är det ju.
LS85gaag (640x480).jpg
LS85gaag (640x480).jpg (132.24 KiB) Visad 30118 gånger
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: Regent med åtta...

Inläggav Anders Ason » 05 jan 2013, 09:52

Förm. inte äkta utan ett hembygge. Har kollat bilden lite noggrannare och tyvärr räcker inte upplösningen till riktigt men nog ser huvsidorna skarvade ut och inte helt snyggt heller. Ungefär som på Olofströmsbilen. När någon lägger ner så mycket arbete på en konvertering kan man ju undra varför inte vara lite noggrannare med utsidan?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Regent med åtta...

Inläggav faun v12 » 05 jan 2013, 20:37

Den är förmodligen byggd på Regent-chassie, de äkta på 135or. Kan ses på axel-naven , sen är hytten en senare,1960 eller nyare.
faun v12
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 01 aug 2010, 17:51
Ort: Degerfors

Re: Regent med åtta...

Inläggav lokförare » 09 jan 2013, 21:36

Be-Ge hytten på bilden är 1961 års modell eller nyare
det syns på takplåts infästningen över vindrutan
klassiska lastbilar nr5 2012 gjorde ett repotage
om scanias raka åttor
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: Regent med åtta...

Inläggav S-V L44 » 09 jan 2013, 22:58

Den holländska bilen är som de flesta förstår ingen "äkta" skapelse utan en äkta LS71 HPD.
Enligt den holländska motsvarigheten till vår Transportstyrelse så är bilens årsmodell 1954. Vissa delar av bilen är äldre än så, bl.a. ratten och handbromsspaken, men det mesta (förutomutom motorn) är nog LS71.
Än om bilen är baserad på ett LS71-chassi så är den officiella modellbenämningen LSQ 7738.
Av någon underlig anledning har holländarna ofta anammat kryptiska modellbeteckningar på såväl L40, L51, L60 som L71-modellerna. Beteckningar som vi inte har här i Sverige.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Regent med åtta...

Inläggav bilobuss » 21 jan 2013, 17:57

Fredrik Klint skrev:Hittaden den! DTN033 heter den idag, reggad som traktor årsmodell -72... Lustigt att första reg-datum är 720101, då hade den ju inte blivit avreggad ännu...

Första reg.datum 1972-01-01 är nog mera av formell skrivning. Man gjorde så vid övergången mellan de gamla reg.nr av länstillhörighet till nya reg.nr. Efter ombyggnad till 2-axlig "traktor" blev den godkänd vid besiktning i Enköping 13/7 -72. Ägare var då Bröderna Petterssons Åkeri AB, Bjärnum. Nytt reg.nr A 626 senare DTN 033. Ombyggnaden från 6-cyl. till 8-cyl. skedde i Växjö. Bilen var uppbyggd som fjärrbil med fast flak hos Ulmestig Åkeri AB. Tyvärr blev det problem med för högt framaxeltryck och bilen togs ej i trafik. Den blev inbytt hos Fors Bil AB i Växjö. Stod länge uppställd och såldes senare via Lammhult till Stockholm. Ägare blev Henrik Johanssons Åkeri AB i Vällingby ("Vällingby-Johan"). Sedan är historien känd. :D BL
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Regent med åtta...

Inläggav Anders Willgård » 21 jan 2013, 22:48

En sån där motor fotad Brorssons i Marianelund.
Bilagor
AW 1978 24A051 (640x414).jpg
AW 1978 24A051 (640x414).jpg (171.75 KiB) Visad 29686 gånger
Anders Willgård
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 23 sep 2012, 10:55

Re: Regent med åtta...

Inläggav Kjell T » 22 jan 2013, 07:43

Motorn på fotografiet är en äldre förkammarmotor. Under avgasseien syns glödstiftens placering.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Regent med åtta...

Inläggav Lars-Gunnar » 22 jan 2013, 10:00

Är det inte en sån där motor som de gamla rälsbussarna hade eller från någon båt? Tänker på grejen baktill som ju inte är till en lastbil.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Nästa

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster