Sida 1 av 2

Regent med åtta...

InläggPostat: 11 sep 2012, 22:30
av Fredrik Klint
Ytterligare två bilder från Willgård.
Bild
A9738, LS71 från -58. Ursprungligen fem meters hjulbas, avkortad till 4,2m. 18 tons totalvikt.
Den besiktigades med A-nummer 1969 och var tidigare avförd, hette dessförinnan G3461. Lycklig ägare var Henrik Johansson Åkeri AB i Vällingby.

Bild
Bild tagen ett eller ett par år senare, ca 1972. Nu är bilen tvåaxlig, försedd med kran och lite uppfräschad. Reg-beviset talar också om att den fick nytt reg-nr BDD788 men blev avregistrerad redan 31/12 -73.
Men visst finns den här bilen kvar? Har ju sett bild på den... Vad har den för reg-nr nu? BDD788 återanvändes till en Saab 96 från -75 som fortfarande finns kvar.

Re: Regent med åtta...

InläggPostat: 11 sep 2012, 22:41
av Fredrik Klint
Hittaden den! DTN033 heter den idag, reggad som traktor årsmodell -72... Lustigt att första reg-datum är 720101, då hade den ju inte blivit avreggad ännu...

Re: Regent med åtta...

InläggPostat: 11 sep 2012, 22:45
av S-V L44
Här är några bilder på den som är tagna ganska nyligen.

Scania-Vabis LS7150-180 - 1957 - DTN033 - TR1 - 03 - Olofström - LR.JPG
Scania-Vabis LS7150-180 - 1957 - DTN033 - TR1 - 03 - Olofström - LR.JPG (156.55 KiB) Visad 30899 gånger

Scania-Vabis LS7150-180 - 1957 - DTN033 - TR1 - 08 - Olofström - LR.JPG
Scania-Vabis LS7150-180 - 1957 - DTN033 - TR1 - 08 - Olofström - LR.JPG (116.95 KiB) Visad 30899 gånger

Bilen står idag på Åkerimuseum strax utanför Olofström i Blekinge.

Bo Norvinge som forskat i alla kända Scania-Vabis-lastbilarna med raka åttor kom också fram till att bilen ovan ursprungligen såldes till en köpare i Blekinge län innan den kom till Kronobergs län.
Bilen var fortfarande en "äkta" Regent med 150 hk rak sexa tills den kom till Stockholm.

// Kjell N

Re: Regent med åtta...

InläggPostat: 12 sep 2012, 07:33
av Anders Ason
Även jag har varit och sett denna bil (6 mars 2010) och fotat den. Dessvärre har nog ombyggarna tröttnat något mot slutet av bygget då förlängningen av motorhuv och sidor verkar vara hastigt hopkommet. Om det gjordes om skulle bilen var mycket trevlig men som skrivits, det är en ombyggd bil till rak 8 - inte original.

IMG_3017700.jpg
IMG_3017700.jpg (301.54 KiB) Visad 30874 gånger

Re: Regent med åtta...

InläggPostat: 12 sep 2012, 18:35
av VolvoStar
Finns det många riktiga Åttor kvar.

Re: En rak åtta med en bra kompressor

InläggPostat: 04 jan 2013, 20:22
av Bengt Dahlberg

Re: Regent med åtta...

InläggPostat: 04 jan 2013, 23:03
av Vågert
VolvoStar2012 skrev:Finns det många riktiga Åttor kvar.

Äkta eller inte?
Men en rakÅtta är det ju.
LS85gaag (640x480).jpg
LS85gaag (640x480).jpg (132.24 KiB) Visad 30281 gånger

Re: Regent med åtta...

InläggPostat: 05 jan 2013, 09:52
av Anders Ason
Förm. inte äkta utan ett hembygge. Har kollat bilden lite noggrannare och tyvärr räcker inte upplösningen till riktigt men nog ser huvsidorna skarvade ut och inte helt snyggt heller. Ungefär som på Olofströmsbilen. När någon lägger ner så mycket arbete på en konvertering kan man ju undra varför inte vara lite noggrannare med utsidan?

Re: Regent med åtta...

InläggPostat: 05 jan 2013, 20:37
av faun v12
Den är förmodligen byggd på Regent-chassie, de äkta på 135or. Kan ses på axel-naven , sen är hytten en senare,1960 eller nyare.

Re: Regent med åtta...

InläggPostat: 09 jan 2013, 21:36
av lokförare
Be-Ge hytten på bilden är 1961 års modell eller nyare
det syns på takplåts infästningen över vindrutan
klassiska lastbilar nr5 2012 gjorde ett repotage
om scanias raka åttor

Re: Regent med åtta...

InläggPostat: 09 jan 2013, 22:58
av S-V L44
Den holländska bilen är som de flesta förstår ingen "äkta" skapelse utan en äkta LS71 HPD.
Enligt den holländska motsvarigheten till vår Transportstyrelse så är bilens årsmodell 1954. Vissa delar av bilen är äldre än så, bl.a. ratten och handbromsspaken, men det mesta (förutomutom motorn) är nog LS71.
Än om bilen är baserad på ett LS71-chassi så är den officiella modellbenämningen LSQ 7738.
Av någon underlig anledning har holländarna ofta anammat kryptiska modellbeteckningar på såväl L40, L51, L60 som L71-modellerna. Beteckningar som vi inte har här i Sverige.

// Kjell N

Re: Regent med åtta...

InläggPostat: 21 jan 2013, 17:57
av bilobuss
Fredrik Klint skrev:Hittaden den! DTN033 heter den idag, reggad som traktor årsmodell -72... Lustigt att första reg-datum är 720101, då hade den ju inte blivit avreggad ännu...

Första reg.datum 1972-01-01 är nog mera av formell skrivning. Man gjorde så vid övergången mellan de gamla reg.nr av länstillhörighet till nya reg.nr. Efter ombyggnad till 2-axlig "traktor" blev den godkänd vid besiktning i Enköping 13/7 -72. Ägare var då Bröderna Petterssons Åkeri AB, Bjärnum. Nytt reg.nr A 626 senare DTN 033. Ombyggnaden från 6-cyl. till 8-cyl. skedde i Växjö. Bilen var uppbyggd som fjärrbil med fast flak hos Ulmestig Åkeri AB. Tyvärr blev det problem med för högt framaxeltryck och bilen togs ej i trafik. Den blev inbytt hos Fors Bil AB i Växjö. Stod länge uppställd och såldes senare via Lammhult till Stockholm. Ägare blev Henrik Johanssons Åkeri AB i Vällingby ("Vällingby-Johan"). Sedan är historien känd. :D BL

Re: Regent med åtta...

InläggPostat: 21 jan 2013, 22:48
av Anders Willgård
En sån där motor fotad Brorssons i Marianelund.

Re: Regent med åtta...

InläggPostat: 22 jan 2013, 07:43
av Kjell T
Motorn på fotografiet är en äldre förkammarmotor. Under avgasseien syns glödstiftens placering.

Re: Regent med åtta...

InläggPostat: 22 jan 2013, 10:00
av Lars-Gunnar
Är det inte en sån där motor som de gamla rälsbussarna hade eller från någon båt? Tänker på grejen baktill som ju inte är till en lastbil.

Lars-Gunnar :)