Sida 1 av 1

En till traktor, kanske...

InläggPostat: 11 sep 2012, 18:57
av Fredrik Klint
Bild
En till bild fotad av Anders Willgård, ca 1971 i Stockholmsförorten Tensta. Tensta fanns inte riktigt vid den här tiden men höll på att byggas.
Reg-nr "A315" är antingen ett traktornummer (fast det är ju inte en kvadratisk reg-plåt) eller så har den tappat en siffra eller två och är fortfarande en vanlig lastbil.
Scanian är antingen ur 20- eller 60-serien, s.k. "135:a", föregångaren till Regent.

Re: En till traktor, kanske...

InläggPostat: 11 sep 2012, 20:13
av Lasse Hsand
Härliga bilder!!!!! :D

Re: En till traktor, kanske...

InläggPostat: 13 sep 2012, 17:30
av Fredrik Klint
Tack Lars! :D ...och visst är det något speciellt med bilder tagna förr i tiden, när grejerna användes och ordet "veteranlastbil" inte var påkommet :wink: .

Re: En till traktor, kanske...

InläggPostat: 13 sep 2012, 19:36
av Lasse Hsand
Håller fullständigt med!!! :D . Letar gamla bilder med ljus och lykta.Men det är väldigt svårt och få tag på med fordons anknytning. Men upskattar dom bilder du lägger upp otroligt härliga bilder som visar hur bilarna användes. :D

Re: En till traktor, kanske...

InläggPostat: 13 sep 2012, 21:19
av faun v12
Ser ut att vara Ryds-boggie på bilen om man tittar på boggie-navets utformning.

Re: En till traktor, kanske...

InläggPostat: 14 sep 2012, 11:17
av Kjell T
Bilen har fel typ av bromsservo och dessutom placerad på fel sida.

Re: En till traktor, kanske...

InläggPostat: 16 sep 2012, 21:57
av Malte. E
Det snygga fotot av "traktorn".
Både faun V12 och Kjell T har gjort korrekta iakttagelser. Av boggienavet kan man nog sluta sig till att det är en Rydhsboggie.Frågan inställer sig:
Är det en sen L20 eller är det en tidig L60? Något som kan tyda på det förstnämnda är att den har en vanlig "reumatistlucka", inte det friskluftintag med gälar som kom på L60 / LS60-modellerna, och även på fyrorna.
Det ser ut som om man skaffat en Bendix enkelkolv-hydrovac och "slängt dit", på fel sida dessutom. Orsaken kan ha varit att bilen hade en Claytonservo, men att man tröttnat på både den usla bromseffekten och på de återkommande reparationerna och justeringarna. Så länge Scania-Vabis använde sig av Clayton eller Bosch så utrustade man treaxliga chassier med en extra servo till stödaxeln för att få någorlunda godtagbar bromseffekt.
Om det märkliga arrangemanget på bilden, så är det kanske ingen ide´att spekulera alltför mycket. Då blir det väl bara fel!
Malte.e