Traktor...

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Traktor...

Inläggav Fredrik Klint » 05 sep 2012, 19:00

Bild
Traktorreggad Scania-Vabis, ser ut att vara en Regent. Foto från Anders Willgård, ca 1971 Stockholm.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Traktor...

Inläggav faun v12 » 07 sep 2012, 19:47

Kul bild,bakom hänger en Bröyt gräv-maskin med både gummi och järn-hjul.
faun v12
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 01 aug 2010, 17:51
Ort: Degerfors

Re: Traktor...

Inläggav Malte. E » 11 sep 2012, 18:44

Traktorregistrerad i all ära....men observera den "amerikanska backspegeln" på vänster sida, jag gillade dem!
malte.e
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Traktor...

Inläggav Thomas Almen » 11 sep 2012, 22:21

Satt det inte såna där speglar på en hel del bussar?.
Thomas Almen
 

Re: Traktor...

Inläggav Malte. E » 12 sep 2012, 19:12

"Amerikanska backspeglar".
Uttrycket bör nog inte tas alltför bokstavligt. Sådana jättestora backspeglar var förr ytterligt ovanliga på svenska lastbilar, även om de förekom i sällsynta fall. De första exemplar jag såg, satt på en bil från Forsbacka, de fanns alltså att köpa som tillbehör. Min dåvarande åkare nappade på idén och köpte ett par. Förutom att de gav ett vidsträckt siktfält så hade de en annan god egenskap, de kunde lätt vikas undan från fasta hinder och när man fällde ut dem igen så intog de exakt läge på nytt. Detta tack vare den förträffliga infästningen. Så betedde sig inte de vanliga speglarna. Att jag kallade dem amerikanska berodde enbart på att man endast såg så stora speglar på bilder av amerikanska lastbilar förr, varmed menas 1950-60tal.
Thomas har helt rätt, stora speglar kom först på bussar. Redan på 1930-talet rentav, även om de då inte var lika "jättestora", men i alla fall betydligt större än de runda "rakspeglar" som var och förblev standard till efter kriget, på Mercedes ännu längre.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster