Norsk Automobil Fabrik Scania-Vabis

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Norsk Automobil Fabrik Scania-Vabis

Inläggav S-V L44 » 04 mar 2012, 15:29

Igår eftermiddag när jag drog mig lite närmre Toronto för stundande hemfärd idag, så passade jag också på att köra till Oshawa Automotive Museum som ligger cirka 5 mil öster om Toronto.
Man kan läsa lite om museet i denna länk http://www.oshawa.ca/tourism/can_mus.asp .
Man kan också klicka fram en lista på fordon som finns att beskåda i museet.
Museet är i huvudsak ett bilmuseum, men det finns en 5-6 vad man kan kalla lastbilar eller pick-ups.
Museet är i ganska slitet skick, men fem Dollar i inträde kan man väl ändå spendera en lördag eftermiddag och på det stora hela var det ju intressant.
När jag skulle gå ut fick jag syn på en liten hög med posters med allehanda avfotograferade emaljmärken.

Det var speciellt ett märke som fick mig att spendera ytterligare sju Dollar, och det var detta avbildade märke, som lyder Norsk Automobil Fabrik Scania-Vabis.

Norsk Automobil Fabrik - Scania-Vabis - LR.JPG
Norsk Automobil Fabrik - Scania-Vabis - LR.JPG (25.38 KiB) Visad 16430 gånger

Observera att även Gripen är utbytt mot ett norskt Lejon.

Jag har aldrig träffat på detta märke tidigare. Nu är jag fortfarande kvar i Canada, men jag får lusläsa "Scania-bibeln" när jag kommit hem för att se om någon Scania-Vabis tillverkats i Norge.
Jag vet att man tillverkat Scania-Vabis i Danmark under en period på 1910-20-talet, men jag vet inte om dessa fordon åsattes unika märken.

Någon som har mer upplysningar om märket eller den eventuella fabriken i Norge?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Re: Norsk Automobil Fabrik Scania-Vabis

Inläggav Brimen » 04 mar 2012, 16:49

Brimen
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 dec 2010, 15:36

Re: Norsk Automobil Fabrik Scania-Vabis

Inläggav S-V L44 » 18 aug 2016, 09:35

En norsktillverkad lastbil av typ CLc med 1344-motor (motornummer 2564) letade sig hösten 1921 till Skåne.
Bilen ägdes ursprungligen av Malmö Choklad- och Konfektfabriks AB som avyttrade den till Hedbergs Bil (numera Ford-återförsäljare i Malmö) i december 1931.
Bilen var värderad till 16000 svenska kronor år 1921.
Lastförmågan var ursprungligen 2000 kg och egenvikten sattes till 2500 kg.
Bilen blev försedd med täckt förarhytt i februari 1929.

Hedbergs sålde bilen i början av 1932 till en åkare Alfred Persson i Limhamn som lät höja lastförmågan till 2840 kg.
Bilen skrotanmäldes i februari 1934.

Man kan ju undra av vilken anledning en norskproducerad Scania-Vabis hamnade i Skåne när man vid samma tidpunkt hade egen fordonsproduktion i Malmö.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster