Sida 1 av 1

Scania-Vabis terrängbil - prototyp av F10-serien.

InläggPostat: 12 feb 2012, 17:29
av 731132
Hittade denna bild på provkörningen 1942 av en ScV prototyp för försvaret.
Rejält ramflex!

Bild
Bildtexten:
Provkörning av Scania-Vabis terrängbil - prototyp av F10-serien. Motala Verkstad tillverkade detaljer som kylarmask och bromssköldar till denna prototyp.

Bilden kommer ifrån http://www.motala-industrimuseum.com/index.html
Fler bilder på körningen finns där också.

Re: Scania-Vabis terrängbil - prototyp av F10-serien.

InläggPostat: 12 feb 2012, 18:20
av Anders Ason
Mycket intressanta bilder, men ... man blir ju också lite less på att vår en gång så fina industrination backat inom så många områden. :?

Re: Scania-Vabis terrängbil - prototyp av F10-serien.

InläggPostat: 20 feb 2012, 16:03
av Lars-Gunnar
Ja, håller med Anders. Numera görs lastbilarna i dussinförpackningar och var finns den Volvo FH eller Scania med framhjulsdrift eller allhjulsdrift? Det är bara Mercedes och MAN som kan erbjuda sådant.

Över huvudtaget är allt stöpt i samma form och för Volvos del är det bara långfärdslastbilar i USA som gäller. Ingen grusbil värt namnet.

Lars-Gunnar :)

Re: Scania-Vabis terrängbil - prototyp av F10-serien.

InläggPostat: 20 feb 2012, 23:56
av färingsösoljeätare
:arrow:

Re: Scania-Vabis terrängbil - prototyp av F10-serien.

InläggPostat: 22 feb 2012, 23:46
av Lars-Gunnar
Tack färingsöoljeätare!

Det gläder en sann Volvosjäl!

Lars-Gunnar :)

Re: Scania-Vabis terrängbil - prototyp av F10-serien.

InläggPostat: 22 feb 2012, 23:49
av färingsösoljeätare
:arrow:

Re: Scania-Vabis terrängbil - prototyp av F10-serien.

InläggPostat: 23 feb 2012, 01:12
av Lars-Gunnar
färingsösoljeätare skrev:Suttit o kört en fh16 med i-shift åt kompis som brutit höften och Lars-Gunnar jag har inga klagomål mer bekvämt än privatbilen :D


Förstår om du är nöjd för det är 99 % av alla som provat.
Ja, det sägs ju att I-shift är om inte överlägsen bättre än andra växellådor. Jag har läst att I-shift är speciellt tillverkad för Volvos drivetrain. Stoppar man en I-shift i en annan lastbil går den inte lika bra. Det handlar helt om att anpassa datorn och det är ju olika för varje märke.

Lars-Gunnar :D