Sida 1 av 2

Scania 75 Reklam

InläggPostat: 08 feb 2012, 22:37
av Lasse Hsand
Lite Nostalgi!!
Scania 75 1.jpg
Scania 75 1.jpg (253.07 KiB) Visad 30762 gånger
Scania 75  2.jpg
Scania 75 2.jpg (174.53 KiB) Visad 30757 gånger
Scania 75  3.jpg
Scania 75 3.jpg (175.79 KiB) Visad 30757 gånger
Scania 75  4.jpg
Scania 75 4.jpg (172.7 KiB) Visad 30757 gånger

Re: Scania 75 Reklam

InläggPostat: 09 feb 2012, 00:31
av Stellan
Man kan ju inte annat än att beundra tecknarna på den tiden, de gjorde bilderna otroligt levande på ett sätt som ett "riktigt" fotografi har svårt att göra tycker jag. Den handskrivna texten gillar jag... "först, störst och bäst" :mrgreen:

/Stellan

Re: Scania 75 Reklam

InläggPostat: 12 feb 2012, 21:00
av Dasty75
Extra roligt när man har ett eget helrör :D :D :D

Re: Scania 75 Reklam

InläggPostat: 20 feb 2012, 15:55
av Lars-Gunnar
Någon som upptäckt den gula triangeln som var kutym vid den tiden Scania-Vabis 75 lanserades. Minns ni dess funktion?

Lars-Gunnar :D

Re: Scania 75 Reklam

InläggPostat: 20 feb 2012, 20:35
av Anders Ason
Släpvarning.

Re: Scania 75 Reklam

InläggPostat: 22 feb 2012, 23:40
av Per Thomson
Den gula triangeln har aldrig varit något något i svensk lag/vägtrafikförordning inskrivet påbud. Möjligtvis varit på förslag. Iden med triangeln föddes inte ens i Sverige utan förmodligen i Österrike eller Tyskland. Under 50-talets första hälft var det många svenska åkerier som anammade denna ide, men vid 60-talets begynnelse förekom denna "utsmyckning" undantagsvis. Man ansåg då att de gula ljuspunkter som man kunde få som tillval i vardera sida på hytt-taket mer än väl signalerade att här kommer ett större utrymmeskrävande fordon.

När 75-broschyren skulle tas fram påbörjades det arbetet förmodligen i slutet på 1957 eller början på 1958. 75:an lanserades hösten 1958 så detta var i en brytningstid för det fortsatta bruket av triangeln.

Den första bilden visar en L50 1950 års modell utan positionsljus men med triangel som alltid var i bruk oavsett släp efter eller inte.
Den andra bilden visar en L75 från 1960 då triangelns berättigande diskuterades när bilaffären gjordes upp och valet i stället föll på de gula takljusen på vardera sidan av taket.

S-V4a_6083_001 (Small).jpg
S-V4a_6083_001 (Small).jpg (55.47 KiB) Visad 30443 gånger

75kumlafram (Small).JPG
75kumlafram (Small).JPG (69.52 KiB) Visad 30443 gånger

Re: Scania 75 Reklam

InläggPostat: 22 feb 2012, 23:58
av Stellan
Det var intressant att få reda på lite mer om släptriangeln, jag har också trott hela tiden att det var någon "lag-pryl" som myndigheterna kommit på. Men andra länder som Finland var det väl lag på en lampa mitt på taket, och Norge hade väl triangel-lag? Man ser på gamla lastbilsbilder från Norge att triangeln var vikbar, och var nedfälld på singelbilarna...

Många tack för bilderna Per :D Jag funderade lite på LBC-märket på 75:an. Det verkar som om den designen fanns lite överallt i Sverige, var det någon slags "universalmall" de använde? Uddevalla och Västerås vet jag bestämt hade det, men jag har för mig att jag sett det på en del andra Centraler också...

/Stellan

Re: Scania 75 Reklam

InläggPostat: 23 feb 2012, 08:45
av Kjell T
I Finland hade lastbilar med släp en blå lampa i mitten på hyttaket. Bussar hade två blåa lampor, en i varje takhörn. Jag skulle tro att bestämmelserna ändrades 1968 eller 1969 och de blå färgade lamporna försvann i samband med att utryckningsfordonens röda blinklampor ändrades till blåljus.

Re: Scania 75 Reklam

InläggPostat: 23 feb 2012, 09:00
av Anders Ason
På den tiden farsan körde International med med släp, d v s 40-talet var det en enda blå lampa mitt på hyttens tak som markerade släpfordon.

Re: Scania 75 Reklam

InläggPostat: 23 feb 2012, 12:31
av Per Thomson
Stellan skrev: . . .
Jag funderade lite på LBC-märket på 75:an. Det verkar som om den designen fanns lite överallt i Sverige, var det någon slags "universalmall" de använde? Uddevalla och Västerås vet jag bestämt hade det, men jag har för mig att jag sett det på en del andra Centraler också...

/Stellan

Kul att du frågar om det Stellan. Först, det är det märket jag skall försöka återskapa till dörren på min 76:a.

Sedan beträffande likhet med andra LBC-märken, jovisst, de LBC:er du nämner hade det märke som blev förlaga till Avesta-Krylbo LBC. "Vårt märke" ritade jag som 14 -15 åring på uppmaning från bror Ove och LBC-styrelsen valde mitt förslag. Om de hade tillgång till andra förslag vet jag inte men håller det för sannolikt att tillverkaren visade de andra centralernas val. Märkena skiljer sig ifråga om typsnitt, färg och storlek. Nu förstår du kanske att jag är angelägen att få "mitt" märke på 76:ans dörr. :D

Lite utanför ämnet men ändå.

Re: Scania 75 Reklam

InläggPostat: 23 feb 2012, 23:27
av JohanW
Kjell T skrev:I Finland hade lastbilar med släp en blå lampa i mitten på hyttaket. Bussar hade två blåa lampor, en i varje takhörn. Jag skulle tro att bestämmelserna ändrades 1968 eller 1969 och de blå färgade lamporna försvann i samband med att utryckningsfordonens röda blinklampor ändrades till blåljus.

Den orangefärgade släpvagnslampan, mitt på taket, fanns kvar i Finland till slutet av 80-talet.

Re: Scania 75 Reklam

InläggPostat: 23 feb 2012, 23:41
av Stellan
Var det en lag om det, och när dök den upp första gången tror du?

/Stellan

Re: Scania 75 Reklam

InläggPostat: 24 feb 2012, 08:43
av Kjell T
Den gula lampan ersatte den blåa under slutet av 60-talet. Jag skall försöka få fram mera exakta uppgifter.

Re: Scania 75 Reklam

InläggPostat: 24 feb 2012, 23:23
av faun v12
Lite tankar runt "släp-triangelns historia". Den äldsta bil jag har bild på är en Faun ( vad annars ) från 1938 med "Tysk"triangel = slät gul framsida,ofta fällbar. Till Sverige kom "modet " med de Svenska åkare som började köra utomlands efter kriget. Man kan se på leverans-foton med början 1948 att Svenskar fått upp ögonen för nyheten. De första svensk-tillverkade skiljer sig lite i husets tjocklek mot de som tillverkades efter 1953,de var "tjockare".Trianglarna hängde med på leverans bilder fram till 1966-67 då de i många fall blev utkonkurerade av takskyltar. Triangeln betraktades som lite status-symbol då många som köpte begagnad bil med triangel men ej hade släp behöll den stolthet. De positions-ljus som fanns på hytt-hörnen har i Sverige en äldre historik än släp-triangeln, de syns redan på bilder tagna 1940 under Petsamo-trafiken. De fanns alltså parralellt med med trianglarna men hade inte samma funktion.Från 1968 på var dom standard på alla Scania , medan Volvo skulle dröja till 1976 innan alla modeller var utrustade med "ID" ljus. :wink:

Re: Scania 75 Reklam

InläggPostat: 24 feb 2012, 23:30
av Thomas Almen
Mja, nog hade Volvo hörnlysen tidigare?. Åtminstone dom jag såg, däremot la dom in 3 "ID-lampor" i mitten av taket från början på 80-talet. Men Scania hade väl 2 lampor på taket för att markera 2 växelspakar kanske.... :wink: