av Malte. E » 23 apr 2012, 22:34
Har med visst intresse följt diskussionerna om lampor si eller så på hyttaken. Trianglarna anses ju markera att bilen har släpvagn, men det har aldrig funnits någon lag eller regel om dem. Det var upp till bilägaren själv om han ville ha en sådan. Och de flesta fjärrbilar hade triangel.Men aldrig såg jag någon som släckte triangeln om slä-pet stod hemma en resa. Det räckte ju f.ö.med en tom enkelkärra med timmerbanke om man själv ville betrakta det som att köra med släp.
När det gäller "hörnlamporna" ,(och som jag brukar kalla lanternor), så skulle de klargöra för mötande att det kommer ett brett fordon, ej en personbil. Dessa fanns heller inget lagkrav om, och de förekom knappast aldrig någonsin på tippbilar och liknande.
Fjärrbilar hade oftast "lanternor", och ofta i kombination med triangel. Men före 1950 var de nog sällan infällda i hyttplåten, satt ofta separat monterade som små lyktor.
Detta förekom redan på 1930-talet, därför fanns det som påpekas, en och annan bil i Petsamotrafiken som hade "lanternor".
När det gäller färgen,ja då kommer man in på något helt annat. Blå lanternor har jag haft för mig, markerar "buss i linjetrafik". Alla bussar när jag var barn på 1940-talet hade blå lampor, oavsett om det var i städer eller ute på landsbygden. Antalet kunde variera från en, i form av lykta på mittstolpen, till tre ifällda i karossplåten.
(Vissa typer av SKV-karosser). Vanligast var två,infällda i karossens övre hörn. Dessa blålampor hängde med länge, men försvann när utryckningsfordonen fick blåljus.
Därför blir jag förvånad när det skrivs om blå lanternor på lastbilstak, något jag trott var förbehållet linjebussar! Men det torde tilläggas att jag vet inte om det fanns nå-
gon bestämmelse som reglerade detta.
Ett tillägg: Påkostade bussar,som användes alternerande i linje- och turisttrafik,kunde ha en blå och en gul/vit lanterna i vardera hörnet. Man tände den färg som var ttillämpliga för resans art. Malte E