Trailer Trans var en av de större aktörerna under sin glansperiod, firman drevs av Bengt Åberg. Smulorna samlades ihop i TR-Trans, TR stod för ägarnas initialer. Inkråmet i TR-Trans plockades i sin tur ut och blev stomen när Lasse Persson startade upp DFDS egen dragbilsorganisation.
De allra flesta småspeditionerna sögs upp i diverse konstellationer och återfinns idag huvudsakligen under Shenkers paraply.
Där finns bla: Transportkompaniet, Fallenius & Leffler, Skandiatransport, Polar Express, listan kan bli lång.
Thomas Tylander var i grunden en trevlig prick och mycket driftig, träffade man honom i rätt miljö var han dessutom riktigt sympatisk. Problemet var att han dessutom led av storhetsvansinne och hade lite svårt att skilja sanning och dikt, kompletterar man detta med en ohälsosam svaghet för alkohol blir det gärna bekymmer.
Det är både märkligt och orättvist att dragbilsbranschen genom åren ansetts som aningen mindre rumsren än övriga grenar inom transportbranchen.
Jag har pysslat med detta sedan 1978 och rotat i de mesta från sop och anläggninskörning till Norska fisktransporter till sydeuropa och svensk inrikesfjärr, min uppfattning är att de som verkligen har försökt sköta sig och följa regelverket i huvudsak ägnat sig åt inrikes dragbilstransporter.
De riktiga skummisarna är och har alltid varit verksamma inom inrikes fjärrtransporter, där är saker som besiktningsperioder och viktbestämmelser mer att betrakta som rekomendationer.
Skulle vår ordningsmakt begåvas med kompetens och tvingas patrulera vägarna efter mörkrets inbrott skulle en stor del av våra inrikes linjebilar stå uppstälda runt landets kontrollplatser belagda med nyttjandeförbud.
Senast häromdagen läste jag en artikel där de stora inrikesåkerierna benämndes som "branschens finrum"???
Vissa behåller skygglapparna hela livet.
Jag skickar med en bild på en gammal Vabis, så vi håller oss till rätt kategori.
Bilden är tagen av Janne J, troligen i Skandiahamnen 1987, jag har fått den av Bo Norvinge.
Av en tillfällighet är aven lådbilen i bakgrunden min.
Stina.