LBS 110

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: LBS 110

Inläggav herrstina- » 10 mar 2012, 11:45

Trailer Trans var en av de större aktörerna under sin glansperiod, firman drevs av Bengt Åberg. Smulorna samlades ihop i TR-Trans, TR stod för ägarnas initialer. Inkråmet i TR-Trans plockades i sin tur ut och blev stomen när Lasse Persson startade upp DFDS egen dragbilsorganisation.

De allra flesta småspeditionerna sögs upp i diverse konstellationer och återfinns idag huvudsakligen under Shenkers paraply.
Där finns bla: Transportkompaniet, Fallenius & Leffler, Skandiatransport, Polar Express, listan kan bli lång.

Thomas Tylander var i grunden en trevlig prick och mycket driftig, träffade man honom i rätt miljö var han dessutom riktigt sympatisk. Problemet var att han dessutom led av storhetsvansinne och hade lite svårt att skilja sanning och dikt, kompletterar man detta med en ohälsosam svaghet för alkohol blir det gärna bekymmer.

Det är både märkligt och orättvist att dragbilsbranschen genom åren ansetts som aningen mindre rumsren än övriga grenar inom transportbranchen.
Jag har pysslat med detta sedan 1978 och rotat i de mesta från sop och anläggninskörning till Norska fisktransporter till sydeuropa och svensk inrikesfjärr, min uppfattning är att de som verkligen har försökt sköta sig och följa regelverket i huvudsak ägnat sig åt inrikes dragbilstransporter.
De riktiga skummisarna är och har alltid varit verksamma inom inrikes fjärrtransporter, där är saker som besiktningsperioder och viktbestämmelser mer att betrakta som rekomendationer.
Skulle vår ordningsmakt begåvas med kompetens och tvingas patrulera vägarna efter mörkrets inbrott skulle en stor del av våra inrikes linjebilar stå uppstälda runt landets kontrollplatser belagda med nyttjandeförbud.

Senast häromdagen läste jag en artikel där de stora inrikesåkerierna benämndes som "branschens finrum"???
Vissa behåller skygglapparna hela livet.

Jag skickar med en bild på en gammal Vabis, så vi håller oss till rätt kategori.
Bilden är tagen av Janne J, troligen i Skandiahamnen 1987, jag har fått den av Bo Norvinge.
Av en tillfällighet är aven lådbilen i bakgrunden min.

Stina.
Bilagor
bzn167[1]_resize.JPG
bzn167[1]_resize.JPG (80.09 KiB) Visad 16461 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: LBS 110

Inläggav JonteP » 18 mar 2012, 15:46

Hej,

Jag tänker på Reids kommentar om "cowboy-hattarnas och dubbelpipornas tid" - man har ju sett bilder från den tiden (ca skiftet 70/80-tal) då truckerromantiken började ta fart på många minst sagt överpyntade dragare, tex där man satt sleepers på gamla F88:or osv (huh, får rusningar, inte av välbehag.. ;o).
Men fanns det alltså folk som på fullaste allvar uti detta land satt och körde iförda cowboy-hatt & boots?
Måste ha kännts rätt så verklighetsfrånvänt om det stämmer?

/JonteP
JonteP
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 feb 2012, 18:55

Re: LBS 110

Inläggav JonteP » 18 mar 2012, 15:54

...jag menar att självklart får folk klä sig i cowboy-hatt (eller vad det kan tänkas vara) om de känner för det, men det måtte ha kännts lite halvkomiskt att stå i lunchkön på Rasta bland en massa folk i ASG & Bilspedition-overaller iförd hatt & boots? :)

/JonteP
JonteP
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 feb 2012, 18:55

Re: LBS 110

Inläggav Thomas Almen » 18 mar 2012, 16:27

Fanns väl ivartfall en som körde linjebil åt Tobiassons? som satt i full kofösarutstyrsel, inkl. meterlång machete... Men boots var väl enda alternativet till träskor, ergonomiskt så det förslog bägge 2 :shock: . Å en å annan cowboyhatt förekom väl också, men mest som hyttprydnad, tror jag. Dessutom, som Trönderna säger, "Ingen fest utta skinnvest", :wink:
Thomas Almen
 

Re: LBS 110

Inläggav herrstina- » 18 mar 2012, 21:18

Visst har det funnits flummare i westernkostymer som försökt skapa sin egen drömvärld men en hel del av dom var duktiga, trots sin lite annorlunda image.
En anledning är/var ju att det är någorlunda överkommligt rent ekonomiskt att köpa en dragbil och realisera sina drömmar, vissa lyckades, andra kursade med buller och bång.
Genom åren har ganska många lastväxlare och skåpekipage översållade med extraljus och dioder prånglats ut till oförberedda entreprenörer i liknande kreationer tack vare generösa lånevilkor. Även här med varierande framgång.

När en optimistisk individ investerar i leksaker är det ofta tillgången på kortfristiga krediter som bestämmer storleken på förlängaren, är det strama tider blir det en dragbil, är det hausse på börsen räcker det till 25m lastbil.

Problemet är att när man minst anar det blir det dåliga tider och det är då pengarna inte riktigt räcker.

Även om jag reagerar på ovanliga hattar är det andra saker som irriterar mer i Rastas matkö, framförallt är det när någon stannar på parkeringen, går ut och pinkar på hjulet och sedan på väg in till buffén passerar toaletterna utan att sanera sig för att utan vidare eftertanke gräva i grytorna med kolsvarta händer och underarmar.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: LBS 110

Inläggav Thomas Almen » 18 mar 2012, 21:31

Nä Stina, tror inte dragbilsgänget var överrepresenterade i USA-imagen. Fjärrtrafik i stort har väl lockat till sig lycksökare, ofta ivrigt påhejad av nån mindre speditör. Sen kommer kalla bistra verkligheten å biter dom i rumpan, med besked.
Thomas Almen
 

Re: LBS 110

Inläggav Reid Hulting » 18 mar 2012, 21:56

Här har vi bild på en LB111:a från slutet av 70-talet. Uppiffad på olika sätt, dubbelrör, ombyggd kofångare, knappstoppad i hytten, klädsel med fransar, skinnstolar, lackering med stjärnor m.m. Inbyggd över bakdelen så att det blir svårare att hålla rent, har även suttit älgstaket i fronten.
Den här bilen har också använts i predikanten Målle Lindbergs väckelse-cirkus land och rike runt. Om jag inte minns fel så var väl han också klädd i stetson och skinnkläder med fransar.
Reid.
IMG_0405 (Medium).JPG
IMG_0405 (Medium).JPG (75 KiB) Visad 16325 gånger
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: LBS 110

Inläggav Bo Abrahamsson » 18 mar 2012, 23:56

Du kör ju omkring i en välsignad bil för det måste den ju ha blivit om Målle har haft den och välsignelsen gäller väl för evigt :D
Hälsn. Bosse
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 544
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: LBS 110

Inläggav Anders Ason » 19 mar 2012, 09:14

Å... en s k tältmötesvagn!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: LBS 110

Inläggav JonteP » 04 apr 2012, 07:35

Reid Hulting skrev:Här har vi bild på en LB111:a från slutet av 70-talet. Uppiffad på olika sätt, dubbelrör, ombyggd kofångare, knappstoppad i hytten, klädsel med fransar, skinnstolar, lackering med stjärnor m.m. Inbyggd över bakdelen så att det blir svårare att hålla rent, har även suttit älgstaket i fronten.
Den här bilen har också använts i predikanten Målle Lindbergs väckelse-cirkus land och rike runt. Om jag inte minns fel så var väl han också klädd i stetson och skinnkläder med fransar.
Reid.
IMG_0405 (Medium).JPG


Åh f... ja alla har vi ju olika smak, och man får ju pynta bilen som man vill - men där kom nästan frukosten upp över tangetbordet! :)
Nääe, hur kan man göra så med en gammal go Vabis...
/JonteP
JonteP
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 feb 2012, 18:55

Föregående

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster