LBS 110

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

LBS 110

Inläggav herrstina- » 07 feb 2012, 21:13

En bild på min andra bil LBS 110 46 6X2 -69, tagen i början på 80-talet, nymålad o fin.

CCF20090215_00002AA_redigerad.jpg
CCF20090215_00002AA_redigerad.jpg (159.05 KiB) Visad 23728 gånger

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: LBS 110

Inläggav Thomas Almen » 07 feb 2012, 21:19

Läckert!. Åkte med en kille i barndomen, som 1970 fick en LBS 110 tippbil. Med sovhytt och, inte minst!, kassettbandspelare... 9-10 år senare körde jag själv timmer på Norge med den. En sån där lättkörd å samrbetsvillig bil. Hitta inte på mycket hyss själv.
Thomas Almen
 

Re: LBS 110

Inläggav herrstina- » 07 feb 2012, 21:27

Förgångaren var en LS 110, man kan säga att komforthöjningen var dramatisk. Dessutom var det dålig balans i LS-modellen, i alla fall i min, den hamnade på taket med ett lass spånskivor.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: LBS 110

Inläggav Thomas Almen » 07 feb 2012, 21:59

Jo, annars är spånskivor kända för att påverka körstabiliteten. Vet flera bilar som hamnat på taket med såna lass. I kombination med gryningstimmar direkt livsfarligt....
Thomas Almen
 

Re: LBS 110

Inläggav herrstina- » 07 feb 2012, 22:05

Jaså!

I alla år har jag trott att det berodde på bilen.

Jag har ett enda foto på den bilen och det är efter vurpan, jag får nog gräva fram det ur gömmorna.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: LBS 110

Inläggav Skuggan » 05 mar 2012, 23:45

Thomas Almen skrev:Jo, annars är spånskivor kända för att påverka körstabiliteten. Vet flera bilar som hamnat på taket med såna lass. I kombination med gryningstimmar direkt livsfarligt....

Undrar om det är därför man inte längre gillar gröna bilar..
Speciellt inte med fartrand i silver :mrgreen:
Skuggan
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 13 feb 2010, 17:06
Ort: Östersund med omnejd...

Re: LBS 110

Inläggav Thomas Almen » 06 mar 2012, 18:28

Skuggan skrev:
Thomas Almen skrev:Jo, annars är spånskivor kända för att påverka körstabiliteten. Vet flera bilar som hamnat på taket med såna lass. I kombination med gryningstimmar direkt livsfarligt....

Undrar om det är därför man inte längre gillar gröna bilar..
Speciellt inte med fartrand i silver :mrgreen:

Fast så manga Scanior i den lackeringen fanns det ju inte :wink: .
Thomas Almen
 

Re: LBS 110

Inläggav Reid Hulting » 06 mar 2012, 18:57

Snygg bil Stina. Min första rena dragbil var en exakt likadan bil, samma axelavstånd och samma årsmodell men annan färgsättning naturligtvis. Den hade tidigare gått som timmerbil i Tyskland efter stormen i nov. -69. Kom hem därifrån våren -72 då jag köpte den och den blev ombyggd till dragbil. Var som en dröm att köra jämfört med LS110:an med Laxo-lås. Gick mest åt ERT, Stockholmskontoret. Sthlm-Hbg-Sthlm fram och tillbaka. Anställdes också på Stockholmskontoret 1975 med ansvar för trailers och en del klarering i hamn och tullar. Det var innan cowboy-hattarnas och dubbelpipornas tid, men solen sken alltid :D , eller?????
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: LBS 110

Inläggav Lasse Hsand » 06 mar 2012, 20:40

Thomas Almen skrev:Jo, annars är spånskivor kända för att påverka körstabiliteten. Vet flera bilar som hamnat på taket med såna lass. I kombination med gryningstimmar direkt livsfarligt....
Det berodde inte på att det inte var autoreverse på kasettbandspelaren då? :?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: LBS 110

Inläggav Thomas Almen » 06 mar 2012, 20:48

Lasse Hsand skrev:
Thomas Almen skrev:Jo, annars är spånskivor kända för att påverka körstabiliteten. Vet flera bilar som hamnat på taket med såna lass. I kombination med gryningstimmar direkt livsfarligt....
Det berodde inte på att det inte var autoreverse på kasettbandspelaren då? :?

Nä, det brukar bara dra omkull timmervagnar, vad jag vet :D
Thomas Almen
 

Re: LBS 110

Inläggav herrstina- » 06 mar 2012, 23:22

Reid Hulting skrev:Snygg bil Stina. Min första rena dragbil var en exakt likadan bil, samma axelavstånd och samma årsmodell men annan färgsättning naturligtvis. Den hade tidigare gått som timmerbil i Tyskland efter stormen i nov. -69. Kom hem därifrån våren -72 då jag köpte den och den blev ombyggd till dragbil. Var som en dröm att köra jämfört med LS110:an med Laxo-lås. Gick mest åt ERT, Stockholmskontoret. Sthlm-Hbg-Sthlm fram och tillbaka. Anställdes också på Stockholmskontoret 1975 med ansvar för trailers och en del klarering i hamn och tullar. Det var innan cowboy-hattarnas och dubbelpipornas tid, men solen sken alltid :D , eller?????
Reid.


Jag kan bara hålla med, skilnaden mot nosbilen var markant. Det lustiga är att steget jag sedan gjorde från den här till 141.an var minst lika stort, trots att det egentligen var samma bil med lite större motor.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: LBS 110

Inläggav Reid Hulting » 06 mar 2012, 23:41

Jo men så var det, blev ju ett lungnare sätt att köra när V8:an kom. Om nu inte :twisted: flög i en, men det var ju en annan sak :D .
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: LBS 110

Inläggav JonteP » 09 mar 2012, 19:58

Snygg 110:a Stina!

Får man passa på att fråga lite om SRT som du körde för?
Historik, körningar mm.
Jag startade en tråd under "Övrig transport &logistik historia" om "Trailerdragare under 70- &80-talen", då det är genre och era som intresserar mig, men kan ju passa på att snoka lite även här! ;o)

Mvh/JonteP
JonteP
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 feb 2012, 18:55

Re: LBS 110

Inläggav herrstina- » 09 mar 2012, 23:13

SRT eller Swedish Road Train bildades av bla. Interfrakt i Östra ljungby, vilka mer som var inblandade minns jag inte, detta bör ha varit tidigt 70-tal. Så småningom köptes firman av Såab, Södertälje Åkeri AB. Ursprungligen hade SRT egna bilar vilka såldes till chaufförerna, möjligen i samband med försäljningen till Såab.

Huvudkontoret låg från början på Bruksgatan i HBG och flyttade ut till Åkarnas Hus på Landskronavägen i början på 80-talet. I samma veva slogs SRT samman med Västra Frölunda Entreprenad från GBG vilket nog inte var särskilt hälsosamt, VF drogs med kraftiga lycksökarsymptom och gjorde en ganska snabb och stilfull konkurs.

Ungefär samtidigt köptes en fastighet på Ättekulla i HBG av Helsinborgs Stängselnät vilken blev det nya Helsingborgskontoret och även huvudkontor. Om det var före, efter eller under VF-perioden minns jag inte.
SRT hade tidigt kontor i Svensk Turbotekniks lokaler i Stigs Center på Hisings Backa, under VF-perioden flyttade GBG-kontoret till deras anläggning, om jag minns rätt låg den i Gråbo.

Efter sejouren med VF köpte Såab, Tylab, Tylanders Åkeri AB av saligen insomnade Thomas Tylander varpå SRT döptes om till ETAB, Europa Trailer AB och nämnde Tylander blev VD för den nya konstruktionen.
Perioden med Tylander var även den ganska turbulent, genom olika manövrer blev Såab av med honom och drev sedan ETAB tills SCT köpte företaget och drev det parallelt med containertrafiken.

Nu är ETAB syster till Logisticpartner.

Jag körde för SRT/ETAB 1979-1990, under större delen körde jag som fast bil för Hagbard Dennel i Stockholm.
1990 hade HD tröttnat på Tylander och slängde ut ETAB, i samband med det fick jag ett erbjudande och övertog deras trailertrafik i egen regi.

Det var en kort sammanfattning från det förgångna, men det var en ganska kul och spännande period.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: LBS 110

Inläggav JonteP » 10 mar 2012, 09:20

Hej Stina,
Intressant info!
Ja, det verkar ju onekligen ha varit en intressant period & genre.
Minns bara de många artiklarna i Trailer under första halvan av 80-talet som avhandlade trailerbranschen och dess prisbild bla.
Verkar ha funnits en uppsjö av mindre speditörer & förmedlare av vilka det nu inte kan vara många som fortfarande är aktiva (har väl blivit DSV allihop... ;o)

"Helsingborg Trailer Trans" var väl en firma (som gick i putten i mitten av 80-talet om jag inte minns fel?) - var de någon större aktör, eller var det bara en mindre förmedlare?
(Var en gubbe i grannbyn hemma som körde för dem med en 111:a, annars hade man nog inte hört om dem)

Och den nämnde Tylander verkar ju ha varit en ganska kontroversiell herre om man läser lite mellan raderna?
Var det någon skillnad på att köra för speditör/förmedlare i Skåne gentenmot Göteborg?
Prisbilder osv?

Tack på förhand och ladda gärna upp fler bilder på den goe 110:an!

/JonteP
JonteP
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 feb 2012, 18:55

Nästa

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster