Denna motor Typ 1544 var en vidareutveckling av typ 1444. Toppventiler. 4 cyl. bensinmotor avsedd för bussar och lastbilar.
Effekt: 50 hk. senare 60 hk. Cylindervolym: 4,27 liter. Cylinderdiameter: 100 mm. Slaglängd: 136 mm.
Fakta: Scaniamuseet. Bilden tagen av Lars Johnson - Scaniamuseet 12/7 2011.
Motorn monterades i 838 fordon. enligt Scania.
En personlig reflektion är att motorn är så estetiskt tilltalande, ren o snygg design som högst sannolikt är influerad av den tidens modernism (e g mer på 30-talet) - funkisen. Lade man ner kraft på hur en motor skulle se ut, trots att den var ett bruksföremål och i regel skulle stängas in under an trång motorhuv? Tror faktiskt det. Intressant med motortypen är att den tillverkades under många år och användes "till allt möjligt", i de egna lastbilarna förstås, i Artilleritraktor M/1928 Nohab/Pavesi, i mindre fartyg, elverk, kompressorer eller som separat drivmotor och i minst en grävmaskin, men kanske även i andra sammanhang.
Här ser vi en av motorerna med tillv. nr 5244 som märkligt nog förvarats i en uppvärmd källare i mer än 30 år och egentligen inte använts till någonting. Sätter man i veven och drar runt så snurrar allt lätt och smidigt och lyfter man på ventilkåpan ser den helt ny ut. Modellen var den första som Scania -Vabis byggde för direkt fastbultnig av växellådan i blocket. Det delar som saknas på fotot, bl a svänghjul, förgasare magnet m m finns och är med i lådor separat.
Här är motorn lastad på släpet och på väg till sitt nya hem, d v s hos mig.
Notera den äldre mannan till vänster på bilden som kommer igen i kapitel två.
viewtopic.php?f=11&t=4163