Sida 1 av 1

Scania-Vabis LS66

InläggPostat: 21 jun 2011, 21:22
av Kjell T
Tidigare har det diskuterats om det funnits någon tillverkning av S-V LS66. Jag skrev då att det mig veterligen aldrig tillverkats någon LS 66:a. I dag hittade jag denna bild, så tydligen har det tillverkats LS 66:or. Troligen i Holland? Mitt första försök att bifoga bild misslyckades!

Re: Scania-Vabis LS66

InläggPostat: 21 jun 2011, 22:40
av Anders Ason
En sådan här?

svls66.jpg
svls66.jpg (98.76 KiB) Visad 21700 gånger

Re: Scania-Vabis LS66

InläggPostat: 22 jun 2011, 07:19
av Kjell T
Ja, det var den bilden jag försökte lägga in utan att lyckas. Att hantera datorer kan vara mera frustrerande än att svetsa gjutjärn. Tack Anders!

Re: Scania-Vabis LS66

InläggPostat: 22 jun 2011, 09:48
av Anders Ason
Märkligt, jag tycker precis tvärtom :D


Re: Scania-Vabis LS66

InläggPostat: 22 jun 2011, 17:44
av S-V L44
Det fanns f.ö. en baksida på broschyren.

scania-vabis-ls66-s2760-2-800x566.jpg
scania-vabis-ls66-s2760-2-800x566.jpg (138.1 KiB) Visad 21658 gånger

Att bilen verkligen funnits bevisas av denna bild på mellislastbilar http://www.mellislastbilar.se/scania/0- ... cania6.htm
Leta efter första bilen på nionde raden.
Bilen producerades nog endast i Holland.

// Kjell N

Re: Scania-Vabis LS66

InläggPostat: 26 jun 2011, 18:15
av Thomas Almen
Är väl egentligen inte så märkligt, chassiet kom ju från 76:an. Ville kanske inte ha konkurrerande modell på hemmaplan, fanns ju både LS 56 å 76 att välja mellan.

Re: Scania-Vabis LS66

InläggPostat: 26 jun 2011, 19:55
av Lulebjörnen
Noterar att den holländska 3-axliga LS 66:an har den långa fronten från 76serien medan de svenska 2-axliga L 66:orna var försedda med den korta fronten från 56serien.

Den efterföljande LS85 var ju försedd med den korta fronten och kraftiga chassit från 110:an. Rörigt med modellerna är det :? ...

Re: Scania-Vabis LS66

InläggPostat: 26 jun 2011, 19:57
av Thomas Almen
Hmm, som jag minns det hade 66:erna långa sidplåtarna...? Men kanske minnet spelar mig ett spratt?

Re: Scania-Vabis LS66

InläggPostat: 26 jun 2011, 22:25
av Anders Ason
Alla de här nosbyggda bilarna från 60-70 talen är rent hopplösa att hålla reda på. De ser i det närmaste likadana ut och så sitter det något lite emblem någonstans L80, 76, 55, 110 o s v. Finns det någon genväg för en enklare identifiering (familjeslag?), ni som kan?

Det enda jag med säkerhet kan konstatera är att det är en Scania :mrgreen:

(Nackdelen med så många olika modeller som bara superspecialisten kan hålla isär är de blir lite ointressanta, dessutom finns det så gott om dom.)

Re: Scania-Vabis LS66

InläggPostat: 26 jun 2011, 23:24
av Stellan
Jag sitter i säker förvissning om att de som kan de olika fordonens speciella attribut välvilligt delar med sig av den emminenta och utsökta kunskapskaramell till oss som likt en törstande i öken ropar efter vatten/kunskap :P

Personligen så kan jag i princip ingenting om något, men å andra sidan så har jag lite litteratur som våra experter kan upplysa om var man ska leta efter vad...tror att det ska funka 8) :D :wink:

/Stellan

Re: Scania-Vabis LS66

InläggPostat: 27 jun 2011, 07:56
av Kjell T
Det är inte så lätt att se skillnad mellan olika typer, men vissa detaljer skiljer som man kan se om bilen ses från sidan. L55 och L56 har kort avstånd mellan stänkskärm och kylarmaskering, runda flänsar på drivaxlarna bak och smalare stänkskärmar fram som ju inte syns från sidan.
L75, L66 och L76 har längre avstånd mellan stänkskärm och kylarmaskering, drivaxelflänsen fäst i navet med 5 stora skruvar i navet.

Osynliga skillnader är bla L55 släglängd 115mm ( samma som cyl.diam.!) och L56/L66 slaglängd 125mm.
L75 slaglängd 135mm, L76 slaglängd 145mm.

Re: Scania-Vabis LS66

InläggPostat: 27 jun 2011, 13:48
av Anders Ason
OK, då kallar jag alla som ser ut som 76:or för 76:or, för några cm hit och dit gör ju ingen större skillnad :mrgreen:

När jag jobbade i Flygvapnet hette alla 35- flygplan 35 men med en versionsbokstav efter. Den sista 35:an hette F där varannan udda/jämn hade IR-sökare. Det är ungefär samma med 39 Gripen i dag.

Volvo började bra på 50-talet, Viking, Titan, Snabbe, Brage, Raske, Amazon och lite tidigare även Jacob och Carioca, Sedan spårade ur där med.