Scania Vabis - Asfaltsverket

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania Vabis - Asfaltsverket

Inläggav Anders Roger Larsson » 21 jun 2011, 08:39

Bild
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Scania Vabis - Asfaltsverket

Inläggav Kjell T » 21 jun 2011, 09:12

Mycket fin bild på en L20. Det ser nästan ut som om den var nytjärad.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania Vabis - Asfaltsverket

Inläggav Anders Ason » 21 jun 2011, 09:20

Håller med - kul bild :D
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Scania Vabis - Asfaltsverket

Inläggav Lasse Hsand » 21 jun 2011, 18:34

Köper man en burk mattsvart borde den bilden vara på utsidan!! :D
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Scania Vabis - Asfaltsverket

Inläggav Reid Hulting » 21 jun 2011, 21:20

Den bilen eller likadan har jag sett i drift. Kommer ihåg trälådan i fronten för verktyg. När de spred tjäran såg det ut som det hängde en rad med stora skinande blåsvarta blåsor/bubblor under aggregatet i bak.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Scania Vabis - Asfaltsverket

Inläggav S-V L44 » 11 jan 2013, 00:36

Bilen är en Scania-Vabis L21 från 1946 som ägdes av Stockholms Stads Gatukontor.

Jag har aldrig tidigare sett att ett fordon haft så många olika registerkort (hela 11 stycken) med en och samma ägare.
Anledningen till att bilen ombesiktigats och nytt registerkort utfärdats så många gånger är att påbyggnaden växelvis varit
antingen "Specialkarosseri", dvs. tank med tjärspridningsanordning eller flak med lämmar och tipp.
När tjärtanken monterats har man inte bara tagit bort tippflaket utan också demonterat krokkopplingen, så det har funnits anledningar till mångfalden av registreringsbesiktningar.

Bilen avfördes från bilregistret i februari 1964.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster