Igelsta trä

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Igelsta trä

Inläggav Anders Roger Larsson » 08 jun 2011, 22:37

Vad kan herrar lastvagnssägare/lastvagnshistoriker mfl berätta om denna bild? Är det en L71 Regent tex? Ser ut att vara ett risktfyllt arbete!

Bild
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Igelsta trä

Inläggav Stellan » 08 jun 2011, 22:53

Jag tycker nästan att bilden talar för sig själv, man riktigt känner historiens vingslag. Kranen påminner starkt om de tornkranar som fanns på båtar, i stenbrott och andra plaster i den moderna kranens tidiga skede. Gillar verkligen den sortens foto... :D

En sak som jag också undrar över är hur man ser skillnad på L60 och L71. Jag har fått för mig att L71 hade ett luftintag på sidan alldeles bakom grillen...kan det stämma tro? :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Igelsta trä

Inläggav Kjell T » 09 jun 2011, 07:04

Det är verkligen en fin bild. Det är en L60, eller kan det vara en L20? Med tanke på stänkskärmarnas form så kan det vara L20. Märket på framkofångaren är av den äldre typen med lite klenare text och kantigare bokstäver. Observera speglara, hur många renoverare har använt motsvarande speglar?
Det är inte så svårt att se skillnaden mellan L60 och L71. Förutom luftintaget så skiljer det mellan framkofångare, hjulnav fram och bak, mm.
Framkofångarn på L71 har samma form som L75...L111 mfl, men saknar tappen i mitten. L60 kofångaren är samma som för L10, L20, L40, L51 mfl.
Hjulnaven fram på L60 har en rund gjuten kapsel, med åttakantig utformning för vektyget som används vid montering, för lagret som är inskruvad i navet, samma utseende som tex L51. L71 har en kapsel gjord i pressad plåt och den håll på plats med fem sexkantskruvar.
Bakhjulsnaven på en L60 ser ut ungefär som på en volvo L485-495, helrund fläns på drivaxeln. L71, L75 osv har hjulnavmed en speciell form som inte finns på någon annan lastbil. Drivaxeln har ingen fast fläns, den har splines i båda ändorna och flänsen som också har splines är fäst i navet med fem speciella skruvar. (Hjullager spelet justeras också på annat sätt än på äldre S-V, men det syns inte)
Huvlåsen på den avbildade bilen fanns också på de första L71, men ändrades from chassinummer 121822 till de förkrommade med dörrhandtagsutseende.
Detta var några av de synliga skillnaderna, det finns många mindre synliga skilnader, tex slaglängden på motorn som är 14mm längre för L71 (och L51) än vad föregående modeller hade.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Igelsta trä

Inläggav S-V L44 » 09 jun 2011, 07:47

Tjusig bild.
Jag kan bara hålla med det som Kjell T skriver.
Det finns ytterligare små detaljer som skiljer mellan modellerna och t.o.m. mellan årsmodeller. Det emaljerade kylarmärket (kan vara svårt att se på bild), strålkastarfästen, etc., etc..
Interiört så finns det en del skillnader. Bl.a. hade bilarna, åtminstone före 1953-54, fyrekrad ratt, medan de senare hade tvåekrad ratt.
Naturligtvis så förekommer det fordon som har både äldre och nyare typer av utrustning, så man skall aldrig vara helt tvärsäker.

Det finns en sak på bilen ovan, som Kjell T också berörde, men som förbryllar lite grand, och det är utformningen på höger framskärm.
Skärmen ser gammal ut både i den nedre kantskärningen och i pressningen (rakare form). Man kan kanske också luras av att den är delvis deformerad i ytterkanten, men denna skärm skulle mycket väl kunna komma från en L20, men skogsbilar lever eller levde kanske ett tufft liv så skärmen kan vara utbytt till en från en gammal bil. Skulle skärmen vara gammal, så är strålkastarfästet dock av en nyare typ (de äldre hade fyrkantiga fästen). Jag tror att den gamla typen av skärmar med de nya strålkastarfästena i princip endast levererades 1947.
Man kan också titta på Be-Ge-hytten som dateras tiden mellan cirka 1950 och 1953 med tanke på den enkla centralt placerade bakrutan. Nyare Be-Ge-hytter fick två bakrutor. I början med sneda yttre övre hörn (cirka 1954) och därefter mer rektangulära rutor. De allra tidigaste Be-Ge-hytterna för t.ex. L20 hade delad framruta och två relativt stora kvadratiska bakrutor.
Kjell T berörde backspeglarna. De små runda backspeglarna hängde med fram till mitten av 1950-talet då jag sett leveransfoton på bilar så sent som 1955. Men de större rektangulära speglarna började komma i början av 1950-talet.

Även hytter kan precis som många andra detaljer bytas ut, men med ledning av gjorda iakttagelser så röstar jag för att bilen är en L60.
Man kan ju också jämföra med en liknande bild från Scanias Image Bank, vilken anges som en L63 daterad 1951.

Scania-Vabis L63 - 1951 - AC4071 - Logger - Scania Image Bank.JPG
Scania-Vabis L63 - 1951 - AC4071 - Logger - Scania Image Bank.JPG (124.27 KiB) Visad 16976 gånger

Denna bil är som synes "modifierad" med ett luftintag på torpeden, vilket inte var standard på L60.
Notera utformningen på framskärmen och jämför med föregående bil.
Man kan också notera de höga strålkastarfästena som föranleddes av att bilen också gick som plogbil i synnerhet för VoV. Scania-Vabis tillhandahöll dessa höga strålkastarfästen till en början även på nylevererade fordon, men i en begäran daterad 1948 sägs att man slutat med detta och då fick man snällt vända sig till reservdelsavdelningen. På bilden ovan kan man se att man täckt över hålen i skärmen var de ordinarie strålkastarna suttit.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Igelsta trä

Inläggav Lars-Gunnar » 09 jun 2011, 15:30

Tidstypiska bilder från 50-talets timmerkörning. Mycket nostalgi finns med. Syns att det är vårlikt och snön har smält och på natten har det frusit så kedjorna var nog bra att ha.
Tänk så enkelt allt var och kroppen fick sin duvning. Idag är det till att sitta i kranen sedan att sitta i bilen. Bränner 5000 kalorier gör nog få timmerbilsförare idag.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Igelsta trä

Inläggav Anders Roger Larsson » 09 jun 2011, 18:24

S-V L44 skrev:Tjusig bild.
Jag kan bara hålla med det som Kjell T skriver.
Det finns ytterligare små detaljer som skiljer mellan modellerna och t.o.m. mellan årsmodeller. Det emaljerade kylarmärket (kan vara svårt att se på bild), strålkastarfästen, etc., etc..
// Kjell N


Tänk om man kunde få ta del av all denna kunskap i någon form av tabell? Dvs i tabellform se de olika skillnaderna mellan modellerna och årsmodellerna. Vilken hjälp detta skulle bli för de av oss som inte är så bra på sådant här...
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Igelsta trä

Inläggav S-V L44 » 09 jun 2011, 21:47

Det är som Kjell T skriver inte speciellt svårt att skilja en L71 från en L60 (eller L20 för den delen).
Däremot kan det vara lite trickigare att på fotografier särskilja en L20 från en L60 eftersom de i princip har samma chassi men olika drivlina (motor och växellåda).
Men även här finns det ett antal detaljer som man kan studera så att man med mer eller mindre sannolikhet kan säga antingen den ena eller den andra.

För sex-sju år sedan visste jag själv inte skillnaden på dessa bilar, men genom att studera detaljer på massvis av fotografier (ibland faktiskt under lupp) och med hjälp av diverse broschyrer och reservdelskataloger har jag nog lyckats lära mig en hel del.
Det hela började faktiskt då jag köpte mina första två bilar, som jag trodde var näst intill identiska (i alla fall vid en hastig anblick, och hoppades att åtminstone en av dem skulle vara en L40-modell).
Innan köpet tog jag många fotografier av bilarna och studerade dem noga, och upptäckte den ena skillnaden efter den andra. Då började jag intressera mig för detta eftersom jag, som nämnts, egentligen var ute efter en L40-modell.
Men det visade sig sedan att den ena bilen var en relativt sen 2L12 och den andra en tidig L51. Det skiljde bara fyra-fem år mellan tillverkningsdatum, och just däremellan tillverkades ju L40-modellen. Och det är i princip ingenting på L51:an som passar till de två äldre modellvarianterna mer än några få karossdelar.

Att försöka skriva in skillnaderna mellan bilmodeller i tabellform blir kanske inte så lätt, men nog kan man dela med sig av vunna erfarenheter om frågorna väcks.
Som Kjell T också skriver utgör ofta ett visst chassinummer en brytpunkt även inom en enskild modellserie.

Om man tycker att Scania-Vabis vållar identifieringsbekymmer så tycker jag personligen att Volvo är fullständigt "hopplösa". Titta bara på alla Rundnos- och Viking/Titan-varianter. Det är faktiskt betydligt svårare. Visst finns det uppenbara skillnader även här, men det är jättesvårt i alla fall. Jag har en hel drös med Volvo-foton som väntar på att modellbestämmas. Jag gillar nämligen att försöka identifiera bilen inklusive dess chassinummer.
Då sådant tar tid och kan kosta en liten slant då och då så koncentrerar jag mig mest på Scania-Vabis skakfyror från åren 1944-1960.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Igelsta trä

Inläggav Stellan » 09 jun 2011, 22:09

Många tack Kjell och Kjell för att ni delar med er av era kunskaper till oss andra noviser, det är mycket trevlig läsning :D Men som Kjell N skriver, så får man nog fråga på bild för bild om ingen vänlig och kunnig människa förbarmar sig över oss andra och berättar lite om bilen när en liknande bild dyker upp :D

En annan liten fråga som dök när jag tittade på den första bilden är var vad det kan ha varit för fabrikat på kranen ...någon som vet?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Igelsta trä

Inläggav norrkalle » 23 jul 2011, 15:21

Stellan skrev:Jag tycker nästan att bilden talar för sig själv, man riktigt känner historiens vingslag. Kranen påminner starkt om de tornkranar som fanns på båtar, i stenbrott och andra plaster i den moderna kranens tidiga skede. Gillar verkligen den sortens foto... :D

En sak som jag också undrar över är hur man ser skillnad på L60 och L71. Jag har fått för mig att L71 hade ett luftintag på sidan alldeles bakom grillen...kan det stämma tro? :?

/Stellan

du har alldeles rätt det är en l60eller 135 som pappa kallade den
norrkalle
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 jul 2011, 13:08


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster