Har ni koll på era växellådor?

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Har ni koll på era växellådor?

Inläggav S-V L44 » 19 maj 2011, 21:56

För några år sedan köpte jag en enkelaxlad taktorvagn i syfte att använda tippen.
Bakändan härstammar från en Scania-Vabis, men jag vet faktiskt inte från vilken modell.
Med er hjälp kanske man skulle kunna klura ut varifrån chassit kommer.
Växellådan som sitter kvar på chassibakändan är av typ G660 med tillverkningsnummer 18536.
G660-växellådan fanns enligt den sammanställning som Stellan presenterat på annan plats här i Forumet på L71 fr.o.m. juli 1954 samt hela L75-programmet och även på L76 fram till April 1964.
Har ni en sådan koll på era växellådor så att ni kan ge lite fingervisning om mitt chassi skulle kunna vara L71, L75 eller L76?
Kan man också se någon skillnad på bakaxeln på dessa tre lastbilsmodeller, och därmed kunna avgöra vad det skulle kunna vara för modellserie?

Bonden jag köpte vagnen av kommer ihåg lastbilen som hade gått i hans närhet men inte vad det var för modell. Han sa att bilen nog var från slutet av 1950-talet eller början av 1960-talet, så mycket talar ändå för att det skulle kunna varit en L75.
Bonden sa vidare att hans farsa brukade lasta 20-25 ton betor och sten på släpet så både chassi och tipp hade varit rejält.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron