Sida 1 av 1

Från den minsta till den största

InläggPostat: 14 maj 2011, 21:52
av Stellan
Det är inte ofta man ser den här uppställningen idag...från paketbil till långtradare i samma broschyr. Anledningen till att jag skannade den här var att Lars-Gunnar nämnde Tudors färgsättning på sina bilar, och jag visste att jag sett den någonstans. Fast på bilen i broschyren så står det Noack på den :? , och då dyker frågan om när detta namnbyte skedde.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Kommentarer, åsikter, synpunkter och andra inlägg i ämnet mottages med största tacksamhet :D

/Stellan

Re: Från den minsta till den största

InläggPostat: 14 maj 2011, 21:55
av Lasse Hsand
Det är nog den jag går efter men fortfarande lika snygg!!!

Re: Från den minsta till den största

InläggPostat: 14 maj 2011, 22:08
av Reid Hulting
Tudor och Noack (NOrdiska ACKumulatorfabriken) var två olika ackumulatortillverkare. Jag vet inte så mycket om deras vidare öden, men Tudor-märket finns iallafall kvar på marknaden. NOACK var det ett tag sen man såg. Om jag inte minns fel så var Tudors bilar röda.
Reid.

Re: Från den minsta till den största

InläggPostat: 14 maj 2011, 22:15
av Stellan
Kan vi ha blandat ihop deras färgsättningar då kanske? :?

/Stellan

Re: Från den minsta till den största

InläggPostat: 15 maj 2011, 09:09
av Bo Norvinge
Kanske en förväxling.
Kan inte påminna mig ha sett lila/svart/gula Tudorbilar.
Tudor hade som sagt färgen röd. Kanske tillsammans med svart och vit?
Den arga katten är i alla fall säker.

Re: Från den minsta till den största

InläggPostat: 15 maj 2011, 12:45
av Åkarns Kalle
Mycket intressant

Re: Från den minsta till den största

InläggPostat: 15 maj 2011, 21:41
av Stellan
För mig som är allätare när det gäller transporthistoria, så är det mycket intressant att se vilken spännvidd på fordonsparken Scania hade vid den här tiden. Dessutom så får man en hel del information om både åkare och vad de transporterade med sina fordon. Så för att kunna klarlägga godsflödet väg genom Sverige under en längre tid så är även sådana här skrifter viktiga...men även också en källa till egenkännandets glädje, med efterföljande nostalgikänsla :D

Om detta är för tungt, tråkigt eller bara är fel ämne på ett sådant här forum...så är det bara att säga till. Personligen så har jag följt branchens utvecklig från mitten av -60 talet och fram till våra dagar på det praktiska sättet genom en lärlingsperiod på åkeri, via en tid som hantlangare på lastbilsverkstad, och slutligen som chaufför innan tre års akademiska studier av transportekonomi tagit mig fram till mitt genuina veteranintresse som jag har idag för hela branchen. De två år där jag som anställd på skolan med uppgift att att vara assistent till en del doktorander gjorde att jag fick insikt i sättet de lär ut på, och hur lite de många gånger de helt enkelt inte hade uppdaterat sin egen kunskap för att kunna lära ut på ett bra sätt

I mina ögon så hänger om inte allt ihop, så har ändå stora delar av branchen en gemensam historia att ösa informtion ur.

Jag såg att jag hade skannern dåligt inställd så att bilderna blev små och svårlästa...ska försöka fixa lite större och tydligare bilder om någon vill ha det

Kommentarer, åsikter, synpunkter och andra inlägg i ämnet mottages med största tacksamhet :D

/Stellan