Scanias V8a. Vem utvecklade den?

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scanias V8a. Vem utvecklade den?

Inläggav jonas a » 25 apr 2011, 22:28

Det går envisa rykten bland engelskmän i diverse lastbilsgrupper på Facebook om vem som utvecklade Scanias V8a motor.

Dom påstår att det är AEC som ligger bakom den, det vägrar jag tro på.

Kan någon hjälpa mig att verifiera sanningen. Gärna med någon engelskspråkig länk. Eller vad som helst så man får ro i skallen.


Tack på förhand.
Jonas A
jonas a
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 21 aug 2008, 07:17
Ort: Södra Sverige

Re: Scanias V8a. Vem utvecklade den?

Inläggav lbs111 » 25 apr 2011, 23:21

Enligt amerikanska siter så hade scania och mack ett intensivt samarbete på 50-60 talet och "märkligt nog så visar det sig att mack hade en v8, ENDT865/866, sedemera kallad E9 (?).
Vilket visar sig vara 14,17 / 14,19 L... så lustigt att scanias 14 L är närmare bestämt 14,2 L...

Mera "lustigheter"... mack har en rak 6a motor ENDT675 som "råkar" vara precis 11,06 L... vem var det som kom med en 11 L motor 1962 eller så...hmmm

Jag tror scania har mörkat lite...

Lite mer grävande gav följande från
http://www.hcvc.com.au/forum/YaBB.pl?num=1286326467:

"Swish - Scania had nothing to do with the design of the Mack Lanova engines (the early model -November 1938, and the later model, END672, in 1950).

Scania did not come into the picture with Mack until the mid-1950's, when Mack paid Scania for their direct injection diesel engine design.
In 1963, Mack produced the END465 & END475 in conjunction with Scania, and it was labelled the Mack-Scania (or Scania-Vabis) END465 or END475. The 465/475 was actually built by Scania in its entirety, it was the Scania DS8 engine in Sweden.
The link between Scania and Mack came about when Mack licensed Scania to build Mack buses in Sweden.

This turboed END475 engine was 190 HP as against the bigger END673's 225 HP. I'm not sure we saw the END475 in Australia?

Bazza - Here's some more help, from the ATHS forum. Don't forget that Aussie-built Macks diverged substantially from the American models, due to Mack Australia having a lot of independence, and building trucks to Aussie requirements."

På den siten sägs att ENDT 864 kom runt 1962 och var opålitlig, så scania förbättrade antagligen den då fram till 69.
Senast redigerad av lbs111 25 apr 2011, 23:58, redigerad totalt 1 gång.
lbs111
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 04 mar 2010, 01:57

Re: Scanias V8a. Vem utvecklade den?

Inläggav Stellan » 25 apr 2011, 23:28

Det var väl egentligan bara bussar de sammarbetade med i huvudsak? Men rak-åttan var väl främst framtagen för rälsbussar, även om det "råkade" komma i några lastbilar också. Men visst satt det en rak-åtta i en av de två bussar som togs hit från USA?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Scanias V8a. Vem utvecklade den?

Inläggav Reid Hulting » 25 apr 2011, 23:39

Amerikanska dieselmotorer har jag ingen koll på, men de bussar Scania tog hit, satt det inte tvåtakts Detroit-dieslar(GM) i dom?
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Scanias V8a. Vem utvecklade den?

Inläggav Per Thomson » 12 okt 2011, 20:33

En intressant tråd bland många jag inte har hunnit med.

Tror det var runt 1953 som Metropol bussen köptes av SS med S-V rak 8:a aktermonterad. Tror det var Regentens grejor som hade förökats lite i det förlängda blocket. Direktinsprutningen var nog intressant för Mack och vad jag fått höra så var Know-How utbytet S-V:s diesel teknik mot Mack:s karosseri/chassie -teknik. Naturligtvis hade teknik-samarbetet fortgått några år innan dessa resultat kunde skådas på marknaden.

Jag har också hört rykten om engelskt samarbete men tvivlar att det rörde sig om motorer (AEC). Vad jag vet så var Leyland inblandad i bakaxelväxlar och tandem-drift. Beträffande bakaxelväxlar så finns det dokumenterat om konstruktionsmissar när det gäller omräkning från tum till mm. Det kan eventuellt ha varit Mack det med. L60 seriens bakaxelväxlar klarade inte de allt högre tågvikterna som kom att gälla så L70-seriens nya bakväxel skulle lösa detta genanta problem. De första som togs i bruk skar tämligen omgående. Problemet uppdagades och rättades till, jag tror inte att den ansvarige ingenjören fick någon löneökning det året. :cry:

Det skulle vara intressant om fakta kunde komma fram nu när det mesta vore preskriberat.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scanias V8a. Vem utvecklade den?

Inläggav Thomas Almen » 12 okt 2011, 20:39

Var det inte en en forummedlem med förflutet inom Europatrafik som hade med sig en V8 från en tysk lastbilstillverkare, som idag delar på majoritetsägandet i Scania, upp till Södertälje på 60-talet?..... :?:
Thomas Almen
 

Re: Scanias V8a. Vem utvecklade den?

Inläggav Stellan » 12 okt 2011, 21:22

Nu kanske det blir lite mycket buss här, men man får väl skylla på att motorerna även sattes i lastbilarna :D

Jag undrar om det inte var Scania-Vabis som köpte Mack´en, och helt enkelt lånade eller hyrde ut den till olika bussbolag i Sverige. På ett leveransfoto som jag har av den sitter det ett SJ-emblem på sidan plus att den förmodligen var lackad i SJ:s ljusgröna färg. Ett annat foto av den ståtar den i Uddevalla Omnibuss färger...så jag kanske har åkt en äkta Mack i min späda barndom :mrgreen:

Mack´en finns kvar, och är under renovering någonstans i Värmland :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Scanias V8a. Vem utvecklade den?

Inläggav Lars-Gunnar » 13 okt 2011, 00:03

Ja, jag undrar om inte Scania-Vabis drog en hel del fördelar då det ingick ett gentlemens aggrements mellan dem och Mack å andra sidan och vad gäller bussbiten så var det nog ett samarbete mellan Scania och Leyland. I varje fall enligt Scanias egen bok.

Någon som kom ihåg alla Leylandbussar som kom att rulla i Stockholm efter högertrafikomläggningen, Leyland var stora på bussar så deras kunskaper var inget att underskatta.

Ursäkta Stellan men detta är mitt sista inlägg om bussar här.

Vad gäller Facebook så förs det diskussioner över våra huvuden och det är tråkigt. Detta medium vägrar jag ansluta mig till men så får jag ju ta följderna. har varit med om att folk har lämnat en bildlänk i ett forum och när man klickat på den kommer man till Facebook. Då klagar folk så då rättar dom till det så de slipper ansluta till Facen.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Scanias V8a. Vem utvecklade den?

Inläggav Per Thomson » 13 okt 2011, 21:28

Thomas Almen skrev:Var det inte en en forummedlem med förflutet inom Europatrafik som hade med sig en V8 från en tysk lastbilstillverkare, som idag delar på majoritetsägandet i Scania, upp till Södertälje på 60-talet?..... :?:


Jo, jag lastade år 1965 hos Deutz i Köln en V8:a som kom att lossas hos S-V i Södertälje även fast det stod helt andra uppgifter om köpare och leveransadress i frakthandlingarna. Så här långt efteråt tror jag inte att detta avslöjande har någon betydelse, det är ju allmänt känt att biltillverkarna alltid spionerat på varandras lösningar. Deutz fabriker i Köln tillverkade större motorer för fartyg eller industribruk om jag minns rätt. Som motorintresserad yngling var det intressant att få skåda en V8 med sådana dimensioner att den nästa skulle kunna sitta i en lastbil så fantasin skenade iväg. Dröm om min förvåning efter det att jag lossat annat styckegods på en terminal i Årsta fick beskedet att Deutz motorn skulle jag ta med till Södertälje dit jag skulle för att lasta upp nästa last till Holland. Några månader senare när jag var åter i Södertälje för lastning lyckades jag nästla mig in i experiment-verkstaden och där med egna ögon bese ett prototyp-block till den kommande S-V V8:an.

Magirus-Deutz var ett tyskt lastbilsmärke, jag tror Deutz stod för de i dessa bilar luftkylda motorerna. Jag tror inte att dessa mindre lastbilsmotorer gjordes i Köln-fabriken. Hur ägandet av Magirus-Deutz utvecklats känner jag inte till och om det idag kan ha något samröre med Volkswagen/MAN.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scanias V8a. Vem utvecklade den?

Inläggav Pickos » 14 okt 2011, 11:08

Per Thomson skrev:Magirus-Deutz var ett tyskt lastbilsmärke, jag tror Deutz stod för de i dessa bilar luftkylda motorerna. Jag tror inte att dessa mindre lastbilsmotorer gjordes i Köln-fabriken. Hur ägandet av Magirus-Deutz utvecklats känner jag inte till och om det idag kan ha något samröre med Volkswagen/MAN.


Gick upp i Iveco i mitten av 1970-talet.
1:a Korinthierbrevet 10:15
Pickos
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 jan 2008, 00:58
Ort: Kalmar/Sverige

Re: Scanias V8a. Vem utvecklade den?

Inläggav magirus » 14 okt 2011, 20:20

Magirus-Deutz firade 125års jubileum 8-11 juni9 1989.
(min tyska är inte så bra :oops: så kanske nån annan kan översätta nedan?)
"Nachdem die Fahrzeugaktivitäten aus dem direkten Verbund der KHD (Klöckner-Humboldt-Deutz) gelöst worden waren, nahm die neue AG ihre Tätigheit am 01. Januar 1975 auf. Nach Einbringung ihrer Anteile im November 1975 wurde sie eine hundertprozentige Tochtergesellschaft der IVECO, an der FIAT mit 80% und KHD mit 20% beteiligt waren. Die IVECO (=Industrial Vehicles Corporation), gegründet im Juli 1974, war ein Zusammenschluss der vier Nutzfahrzeughersteller Fiat/Lancia, OM, UNIC und Magirus zum zweitgrössten Nutzfahrzeughersteller Europas."
(Iveco-Magirus av Dieter Augustin, ISBN 3-613-02600-7, ISBN 978-3-613-02600-1

I början av 1990-talet verkar Magirus som märke ha försvunnit och det står IVECO i fronten.

Det jag redan klurat ut är att Magirus var en egen lastbilstillverkare med brandbilar och stegar som specialitet sedan 1800-talet. Runt 1936/37 köptes dom upp av en stor koncern, KHD vilket stod för Klöckner-Humboldt-Deutz. Deutz var motortillverkare och jag har för mig att Klöckner från början var en stålkoncern. Strax före andra världskriget tog man fram ett standardiserat chassi som bestod av moduler så att man snabbt kunde ändra mellan 2 eller 4hjulsdrift samt variera axelavståndet på ett enkelt sätt.
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Scanias V8a. Vem utvecklade den?

Inläggav Anders Ason » 14 okt 2011, 21:18

Så här översätter Google: :)

"När fordonet aktiviteter skiljs från direkta sammanslutning av KHD (Klöckner-Humboldt-Deutz), tog på den nya AG: s verksamhet för att informera den 01 januari 1975. Efter att återhämta sina aktier i november 1975, blev hon ett helägt dotterbolag till IVECO, vid med 80% av Fiat och KHD var inblandade med 20%. Iveco (Industrial Vehicles Corporation =), grundades i juli 1974, var en sammanslagning av de fyra kommersiella fordonstillverkaren Fiat / Lancia, oM, UNIC och Magirus näst största kommersiella fordonstillverkare i Europa."
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Scanias V8a. Vem utvecklade den?

Inläggav Per Thomson » 15 okt 2011, 10:49

OT: Google behöver nog en hel del språklektioner ytterligare innan de blir begripliga.

Vad jag minns från 60-talet var Magirus oftast 6-hjulsdrivna anläggningsbilar. De var mycket vanliga i Tyskland (väst), Österrike och Schweiz. Minns ett tillfälle när jag med en gammal Titan (Heidmarks), skulle passera St. Anton en natt och det var halt väglag. I dalen innan passet stod en tungt barlastad Magirus 6x6 vars chaufför erbjöd bogsering uppför passet. Jag tackade nej därför att jag inte hade någon last (boggien uppe) och visade sandaggregaten. Sanden räckte dock inte till alla ställen där den behövdes och ekipaget gled baklänges. Det var en trailer så det gick någorlunda att vinkla in trailern mot bergsidan så att det blev stopp. Nu var det bara att rekvirera en bogserare från den andra sidan av passet. Från Schweiz kom en likadan Magirus och nu blev priset för bogseringen det dubbla trots att det bara var en kort sträcka kvar till krönet. Väl uppe på krönet frågade chauffören om jag ville ha bogsering nerför också, jag trodde att han drev med mig så jag blev lite sur och tyckte att han kunde dra. Efteråt förstod jag att det inte handlade om något skämt och jag ångrade mig bittert att jag inte godtog erbjudandet för det var katastrofalt halt. Som tur var hade de tvära Zick-zack kurvorna ordentliga snödrivor som styrde med trailerns bakände genom kurvorna. Ett möte hade aldrig klarats men detta var mitt i natten. Jag var ordentligt skärrad när jag till slut kommit ner och konstaterat att det hela slutade tursamt. Detta var år 1964, idag går det en motorvägstunnel under passet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scanias V8a. Vem utvecklade den?

Inläggav Lars-Gunnar » 18 okt 2011, 21:37

HÄr kommer en mer genomarbetad text till Anders Googleöversättning.

När väl lastbilsaktiviteterna blev separerad från den direkta anslutningen till KHD (Klöckner-Humbolt-Deutz), ökade det nya AktieBolaget sin kunskapsaktivitet 1 januari 1975. Efter introduktion av deras aktier i nov.1975, blev det moderbolag till IVECO, Fiat med 80% och KHD blev involverad med 20%.Iveco (Industri lastbilars bolag) startade i juli 1974, gick samman med de fyra kommersiella lastbils tillverkarna Fiat / Lancia, OM, UNIC och Magiruz och blev den andra största lastbilstillverkaren i Europa.

Hoppas du inte tar illa upp Anders.

Ett tips vid google översättning. Översätt från moderspråket till engelska. Då blir texten mer lik det ursprungliga. Google har svårt med Svenska språket och vår krångliga grammatik så ibland ser det väldigt tokigt ut.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Scanias V8a. Vem utvecklade den?

Inläggav Anders Ason » 18 okt 2011, 22:11

Nej då och tack för tipset.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster