av lundinbuss » 20 sep 2020, 15:01
SCANIA 40 000 mil
Jag vet inte hur jag ska göra en lång historia kort. Min farfar startade ett droskföretag 1928. 1934
köptes första bussen in, en ny volvo som fick jobba dagligen till 1946 när nästa buss en ny volvo blev
inköpt. 1952 köptes första scanian kaross hägglunds.. kanske var det en 36:a ( en ledstjärna var att alltid köpa nytt och köra dem till det var "glödhögar" när de togs ur trafik. Denna 1952 års scania blev den verkliga trotjänaren på grund
av flera olika och oberoende händelser. Som ni säkert redan förstått så servades fordonen exemplariskt för att
kunna funka länge. Denna buss borde kanske ha fått flera "märken". Ett stort förgyllt märke där det står 40 000 mil
utan motorrenovering. Även en jordglob samt 4 kavajmärken en till varje förare som kört 10000 vardera.
Fortsätter på samma tema så ni förstår hur tokigt det kan bli ibland. 1957 köptes en ny volvobuss med godsrum in.
1963 köptes en exklusiv turistbuss in scania 55:a. Sedan blev det kraftigt förändrat på godssidan så volvon blev utbytt
till en vänstrerstyrd scania 76:a 1965. Tufft med två fordon samtidigt på skuld. Sedan kom ju högertrafikomläggningen som innebar att 55:an fick byggas om genom högertrafikomläggningspengar från staten. Bussen från 1952 bedömdes av staten att den var ju redan 13 år och färdig för skroten 1965. Det fanns ju inga möjligheter att ha 3 bussar samtidigt på skuld så utifrån detta läge blev den ombygd lika fullt helt av farfars pengar. Den bussen fick därigenom leva till 1971. Hur många motorer och hur mycket rep törs nog ingen riktigt räkna på. Men dyr blev den. Lundinbuss