Scania-Vabis B

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania-Vabis B

Inläggav Åkarns Kalle » 13 mar 2011, 00:26

Kanske en dum fråga med ett omöjligt svar men...

Scania-Vabis B16-1947

Scania Vabis B??-19??

Scania-Vabis B71-1954

Vad efterträdde B16 ?
vad var föregångaren till B71 ?

Vad skulle den normala efterträdaren till B16:en vara ?
och vad den normala företrädaren till B71:an ?

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Scania-Vabis B

Inläggav S-V L44 » 13 mar 2011, 02:43

Det är lite komplicerat men ändå rätt logiskt om man bara vet hur man resonerade på den tiden (perioden mellan 1944/45 till 1958/59).

De fyrcylindriga bussmodellerna kallades B10 vilket man kan säga motsvarade L10 på lastbilssidan.
Exakt när detta busschassi kom vet jag inte, men jag skulle tro cirka 1945. (De nya lastbilschassierna och speciellt det fyrhjulsdrivna F10-chassit var nog först ut, 1944.)
Modellbeteckningen på busschassierna kunde t.ex. heta B15, B16 (beroende på hjulbas, B15 hade 4700 mm axelavstånd medan B16 hade 5250 mm) precis som lastbilarna hette L11, L12 och L13 beroende på hjulbas/axelavstånd. När silumin-motorn ersattes av ett gjutjärnsblock cirka 1947 (det skedde även andra uppgraderingar, t.ex. chassi, bromsar, etc.) så blev modellbeteckningen på lastbilarna 2L10 (2L11, 2L12 och 2L13 beroende på axelavstånd).
Modellbeteckningarna på bussarna följde ändå inte riktigt samma mönster som lastbilarna.
De sex-cylindriga bussarna hette först t.ex. B20 och sedan blev det 2B20. Lastbilarna hette däremot L20 (L21, L22 och L23 beroende på axelavstånd) från början ända tills L60 tog över.
Det fanns alltså aldrig någon lastbilsmodell som hette 2L20 och jag tror att de fyrcylindiga bussarna kom nog heller aldrig att heta 2B10 då siluminmotorn ersattes med en motor som hade gjutjärnsblock (motorbeteckningen var ändå densamma trots markanta skillnader i material och tillförlitlighet).
Till skillnad från lastbilarna fanns det ett busschassi med åttacylindrig förkammardiesel som tillverkades mellan mellan 1946-49 som först hette B30 och därefter 2B30 och sedan 3B30.

1950 när de nya direktinsprutade motorerna infördes så ändrades modellbeteckningarna.
De fyrcylindriga bussarna kom då att kallas B40 och BF40, och lastbilarna L40 (L42, L43 samt L44 beroende på axelavstånd).
De sexcylindriga bussarna kallades B60 och BF60 samt lastbilarna L60/LS60.
De åttacylindriga bussarna kom att kallas B80. Några lastbilar med åttacylindrig motor fanns egentligen aldrig officiellt, men det fanns några få 3-axlade prototyper som man kan kalla LS80.

När nya motorer återigen infördes 1953 så blev det naturligtvis nya modellbeteckningar.
De fyrcylindriga bussarna kom att heta B51, och lastbilarna L51. Både buss och lastbil gick också under namnet Drabant.
De sexcylindriga bussarna kallades antingen B71, BF71 eller BF73 samt lastbilarna L71/LS71. Både buss och lastbil gick också under namnet Regent.
Under denna period fanns det också helbyggda bussar som hette C50 Metropol när chassit hade en åtta-cylindrig motor och C70 Capitol när chassit hade en sex-cylindrig motor.

Vad "F" står för på busschassierna vet jag egentligen inte helt säkert men jag tror att det var för att markera att insteget var placerat framför framaxeln.
"S" på lastbilsbeteckningarna står för stödaxel, dvs. boggi.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis B

Inläggav Reid Hulting » 13 mar 2011, 05:02

Bussbeteckningarna är B för busschassie, BF för chassie med frontmotor och framaxeln bakåtflyttad, för insteg framför framaxeln, och BR för chassie med bakmotor. Sen har vi CF och CR modellerna som är bussar helbyggda av SCANIA i Katrineholm. Tillverkningen i Katrineholm numera nedlagd och flyttad till Södertälje.
Vad gäller C50 Metropol så var väl det Amerikansk buss licenstillverkad av Scania om jag inte minns fel. Vad det var för motor i den Svenska varianten vet jag inte, men i det Amerikanska ursprunget användes väl en 2-takts Detroitdiesel från GM.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Scania-Vabis B

Inläggav Anders Ason » 13 mar 2011, 10:07

Hade inte Metropolen den raka 8:an?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Scania-Vabis B

Inläggav Pickos » 13 mar 2011, 22:19

Anders Ason skrev:Hade inte Metropolen den raka 8:an?


Jo, det är helt riktigt.
1:a Korinthierbrevet 10:15
Pickos
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 jan 2008, 00:58
Ort: Kalmar/Sverige

Re: Scania-Vabis B

Inläggav Åkarns Kalle » 14 mar 2011, 22:57

Intressant tack för information

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Scania-Vabis B

Inläggav lbs111 » 24 mar 2011, 01:48

Ja mycket informativ text. Jag ser gärna mer av sådant som förklarar olika ideer, beteckningar osv.
Exv varför bakaxlar, växellådorna osv har sin beteckningar.
lbs111
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 04 mar 2010, 01:57


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster