Äldre motorbeteckningar Scania-Vabis

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Äldre motorbeteckningar Scania-Vabis

Inläggav Gösta » 10 feb 2011, 10:32

Från 1950 och frammåt är det många som känner till Scania-Vabis motorbeteckningar, men med de tidigare 30-40 talen verkar det som om kunnandet ligger på allt för få händer. Är der nån som här kan redogöra för de olika typerna av förgasaremotorer och dieselar. Deras nummer, storlek, i vilken bil de satt, egenskaper, ersattes av, kunde ersättas med osv. Det skulle jag vilja fördjupa mig lite närmare i, och vad skulle vara lämpligare än ett upprop i detta forum. Även kanske någon känner till tryckta källor som det kan hänvisas till. Tackar på förhand! /Gösta
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: Äldre motorbeteckningar Scania-Vabis

Inläggav Kjell T » 10 feb 2011, 12:32

Om vi börjar från den enklaste ändan så är den första dieselmotorn från Scania-Vabis 16641. Den är en utveckling från ottomotorn 1664. Den första dieselmotorn tillverkades 1936-1944.
Den följande hör till serien enhetsmotorn som fanns i fyra,sex och åttacylindrigt utförande. Typnummer D402 år 1945-1950, D604/606 år 1945 och D801/802år 1941-195. Alla dessa var förkammarmotorer, men de kunde byggas om till direktinsprutade med delar från senare modeller (undantag 16641).
Uppgifterna är från Björn Eric Linds bok Scania fordonshistoria. Jag har en sammanställning över uppgifterna i boken.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Äldre motorbeteckningar Scania-Vabis

Inläggav Stellan » 10 feb 2011, 15:04

Jag har lagt upp information om scania-vabis från 1944 på den här länken, så halva fyrtiotalet finns ju redan på forumet...då är det bara resten kvar sedan :D

viewtopic.php?f=11&t=2072

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Äldre motorbeteckningar Scania-Vabis

Inläggav Gösta » 10 feb 2011, 16:02

Hej! Tack alla för uppgifterna. Då skulle det kunna vara så att en Scania -Vabis som levererades 1929 med motortyp 1561efter en revition 1929 fick motorn 1664 inmonterad. Passade en sån motor rakt av eller måste något ändras. Om vi hoppar frammåt ett tag. När den 1664 var förbrukad vad passade då in om vi håller oss till 40-50 talet.
Vilken motor Disel eller bensin skulle kunna ersätta 1664 Och sista frågan hade 1664 okså måtten 100mm X 136 mm /Gösta
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: Äldre motorbeteckningar Scania-Vabis

Inläggav Gösta » 10 feb 2011, 19:36

Ajdå! motorbytet skulle ha skett 1939 och inte det årtal som jag skrev /Gösta
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: Äldre motorbeteckningar Scania-Vabis

Inläggav Kjell T » 10 feb 2011, 21:58

Ja måtten 100x136mm gäller för 1664. En intressant sak är slaglängden som var 136mm gällde för alla (undantag 1347) Scania-Vabis motorer från typ 1444 år 1924 fram till 1953/54 när det blev 150mm för D440 och D630/640.
Slaglängden 136mm skulle sedan återkomma på Scania 9litersmotorn på 80-talet, fram till mitten av 90-talet. Den 9-litersmotorn har cylinderdiameter och slaglängd identisk med D610/620 som är 135hk.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Äldre motorbeteckningar Scania-Vabis

Inläggav Gösta » 11 feb 2011, 00:19

Tack Kjell ! Det var intressanta uppgifter/ Gösta
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: Äldre motorbeteckningar Scania-Vabis

Inläggav Thore Nilsson » 15 dec 2011, 00:17

Kjell T skriver i ett inlägg att man kunnde bygga om förkammar motorerna till direktinsprutad med hjälp av delar från senare modeller han har hämntat uppgifterna i en bok som heter Scanias fordonhistoria av Björn Eric Lind Någon som vet hur man kommer över boken eller om någon vet vad dessa delar från senare modeller bestod av .Är det bara topparna som byts eller måste man byta även kolvarna
Thore #
Thore Nilsson
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 03 jun 2007, 23:49
Ort: Linköping

Re: Äldre motorbeteckningar Scania-Vabis

Inläggav S-V L44 » 15 dec 2011, 00:56

Boken som är skriven av Björn Eric Lindh och heter Scania Fordonshistoria 1891-1991 är ganska "svår" att få tag i till rimliga pengar.
Jag har två exemplar, en svenskspråkig och en engelskspråkig, båda köpta på Tradera för ett antal år sedan.

Jag har också reservdelskataloger och instruktionsmanualer för såväl alla motorer som chassin tillverkade mellan 1944-1960. Jag har en del på engelska och en del på ryska om det nu är någon som är intresserad. Det låter kanske märkligt, men den skrivna informationen och bilderna som finns i de olika böckerna skiljer faktiskt en hel del. Så om man bara har en enstaka utgåva kan man missa mycket värdefull information.
Jag säljer inte dessa böcker men delar gärna med mig av information som inscannade filer i PDF-format.
Tyvärr blir det ganska "tunga" filer om man skall ha hyfsad bildupplösning så de går inte att skicka med E-post, och då är det CD- eller DVD-skiva som gäller.

I allt detta material kan man ju sitta och jämföra vad som krävs för en eventuell ombyggnad.
Ibland är det stora skillnader mellan de olika motor- och chassiserierna, men ibland är det också mycket gemensamt.
Det förekommer också en hel del skillnader inom samma serie, så motornummer och/eller chassinummer är ofta mycket viktigt att ha koll på.
Det förekommer ju även höger- resp vänstermotorer (olika för lastbilar och bussar) samt marin- och industrimotorer med bl.a. andra effektuttag och speciallösningar. För dessa varianter har jag tyvärr ingen litteratur, än så länge.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Äldre motorbeteckningar Scania-Vabis

Inläggav Lars-Gunnar » 15 dec 2011, 01:59

Jag fick tag i min "Scania 100 år" för ett bra pris och på en mycket överraskande plats. Vi hade semester och bevistade en veteranjärnväg och i deras butik låg den. Från att ha kostat 250 kr reades den då ut för 180 kr och den röda prislappen sitter ännu kvar. Det var kanske inte så konstigt att boken fanns där därför att Scania en gång i tiden gjorde malmvagnar till Grängesberg och personvagnar 1,2,3 klass som var mycket välgjorda och stilrena efter den tidens mått. Jag tror det var sista boken där så jag hade en särdeles tur.

Sedan har jag en del om Scania-Vabis som jag skall kolla upp i boken " LASTBILAR från hela världen".

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Äldre motorbeteckningar Scania-Vabis

Inläggav Lars-Gunnar » 15 dec 2011, 16:30

1936 kom Scania-Vabis typ 1544 och 1561 ut och den ena var en sexcylindrig dieselmotor och sjulagrad vevaxel som gav 120 hästar och den andra var en bensinmotor som gav 14o hästar. Den andra motorn kunde köras på Lättbentyl (75 % bensin och 25 % på etylalkohol) vilken också gav 140 hästar Scania-Vabis kunde således före 2:a världskriget erbjuda kraftfulla motorer..

Detta står i "Lastbilar från hela världen2 och är väl taget från Scanias egen bok.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Äldre motorbeteckningar Scania-Vabis

Inläggav Kjell T » 15 dec 2011, 16:47

Den första Scania-Vabis dieselmotorn var 16641 och den kom 1936, 10år innan Volvo VDA motorn kom.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Äldre motorbeteckningar Scania-Vabis

Inläggav magirus » 15 dec 2011, 21:50

hämtat ur "Scania-Vabis Sexcylindriga Förgasaremotor Typ 1664, 1939/nytryck 1942:

Cylinderdiameter: 110mm
Slaglängd:136mm
Cylindervolym: 7,75 liter
Max effekt vid normalt max. varvtal, bensin ca 130 hkr
-"- -"- -"- , bentyl ca 140 hkr

Kompressionsförhållande, bensindrift, 5,2:1 (vid lättmetallkolvar)*
-"- -"- , bentyldrift, 6,2:1 (vid lättrmetallkolvar)*

* Anm. Vid gjutjärnskolvar 5,0:1 och 6,0:1 för bensin resp bentyldrift.

Max vridningsmoment ca 45 kgm

-Bentylmotorn utrustas med längre kolvar för att få högre kompressionsförhållande. Dessutom omändras förgasaren (med hänsyn till spritbränslets egenskap att förbrännas med mindre luftöverskott) därigenom att bränslemunstycken och ev luftkonan utbytes. Vid spritbränslen med större alkoholhalt insättes även en effektivare "hotspot"-anordning samt justeras flottörnivån med hänsyn till spritbränslets större spec. vikt. I senare fallet insättes även en luftförvärmningsanordning.
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Äldre motorbeteckningar Scania-Vabis

Inläggav S-V L44 » 15 dec 2011, 23:07

Thore Nilsson skrev:
Kjell T skriver i ett inlägg att man kunnde bygga om förkammar motorerna till direktinsprutad med hjälp av delar från senare modeller han har hämntat uppgifterna i en bok som heter Scanias fordonhistoria av Björn Eric Lind Någon som vet hur man kommer över boken eller om någon vet vad dessa delar från senare modeller bestod av .Är det bara topparna som byts eller måste man byta även kolvarna

Jag har kollat lite löst i reservdelskatalogerna avseende dels D402/D604 förkammardieslarna för L10/2L10 och L20-modellerna respektive D421/D622 den första serien direktinsprutade motorer för L40 och L60-modellerna. (L51 och L71-modellerna har helt andra motorer.)
Vevaxlarna har samma reservdelsnummer, men sedan skiljer kolvarna och naturligtvis cylinderhuvudena.
Beträffande kolvarna så är det olika reservdelsnummer. Bland förkammardieslarna finns motorer både med 38 mm och 42 mm kolvbultar, medan de direktinsprutade endast har 42 mm kolvbultar vilket naturligtvis gör att vevstakarna blir olika. Men vevstakarna för 42 mm kolvbult är desamma oavsett om motorn är av förkammartyp eller direktinsprutad.
För de direktinsprutade motorerna så är tydligen kolvarna märkta med ett nummer i kolvtoppen. Beroende på detta nummer så är det olika reservdelsnummer på kolvarna. Vad som egentligen skiljer framgår inte av katalogen.

Lars-Gunnar skrev:
Jag fick tag i min "Scania 100 år" för ett bra pris och på en mycket överraskande plats. Vi hade semester och bevistade en veteranjärnväg och i deras butik låg den. Från att ha kostat 250 kr reades den då ut för 180 kr och den röda prislappen sitter ännu kvar. Det var kanske inte så konstigt att boken fanns där därför att Scania en gång i tiden gjorde malmvagnar till Grängesberg och personvagnar 1,2,3 klass som var mycket välgjorda och stilrena efter den tidens mått. Jag tror det var sista boken där så jag hade en särdeles tur.

Det är faktiskt en väsentlig skillnad i innehållet i boken "Scania 100 år" jämfört med Björn-Eric Lindhs "Scania Fordonshistoria 1891-1991". Priserna är generellt sett också mycket högre för den senare boken.
Jag gav endast 40 kronor på Tradera för ett obegagnat exemplar av "Scania 100 år" medan den andra boken kostade mig 356 (svensk upplaga) resp 155 kronor (engelsk upplaga). Björn-Eric Lindhs bok kan dock betinga priser uppemot femhundringen eller t.o.m mer. Den senare boken är betydligt ovanligare och enligt min mening överlägset bättre, men man skall inte förringa den förra boken heller.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Äldre motorbeteckningar Scania-Vabis

Inläggav Lars-Gunnar » 16 dec 2011, 01:56

S-V L44 skrev:Thore Nilsson skrev:
Kjell T skriver i ett inlägg att man kunnde bygga om förkammar motorerna till direktinsprutad med hjälp av delar från senare modeller han har hämntat uppgifterna i en bok som heter Scanias fordonhistoria av Björn Eric Lind Någon som vet hur man kommer över boken eller om någon vet vad dessa delar från senare modeller bestod av .Är det bara topparna som byts eller måste man byta även kolvarna

Jag har kollat lite löst i reservdelskatalogerna avseende dels D402/D604 förkammardieslarna för L10/2L10 och L20-modellerna respektive D421/D622 den första serien direktinsprutade motorer för L40 och L60-modellerna. (L51 och L71-modellerna har helt andra motorer.)
Vevaxlarna har samma reservdelsnummer, men sedan skiljer kolvarna och naturligtvis cylinderhuvudena.
Beträffande kolvarna så är det olika reservdelsnummer. Bland förkammardieslarna finns motorer både med 38 mm och 42 mm kolvbultar, medan de direktinsprutade endast har 42 mm kolvbultar vilket naturligtvis gör att vevstakarna blir olika. Men vevstakarna för 42 mm kolvbult är desamma oavsett om motorn är av förkammartyp eller direktinsprutad.
För de direktinsprutade motorerna så är tydligen kolvarna märkta med ett nummer i kolvtoppen. Beroende på detta nummer så är det olika reservdelsnummer på kolvarna. Vad som egentligen skiljer framgår inte av katalogen.

Lars-Gunnar skrev:
Jag fick tag i min "Scania 100 år" för ett bra pris och på en mycket överraskande plats. Vi hade semester och bevistade en veteranjärnväg och i deras butik låg den. Från att ha kostat 250 kr reades den då ut för 180 kr och den röda prislappen sitter ännu kvar. Det var kanske inte så konstigt att boken fanns där därför att Scania en gång i tiden gjorde malmvagnar till Grängesberg och personvagnar 1,2,3 klass som var mycket välgjorda och stilrena efter den tidens mått. Jag tror det var sista boken där så jag hade en särdeles tur.

Det är faktiskt en väsentlig skillnad i innehållet i boken "Scania 100 år" jämfört med Björn-Eric Lindhs "Scania Fordonshistoria 1891-1991". Priserna är generellt sett också mycket högre för den senare boken.
Jag gav endast 40 kronor på Tradera för ett obegagnat exemplar av "Scania 100 år" medan den andra boken kostade mig 356 (svensk upplaga) resp 155 kronor (engelsk upplaga). Björn-Eric Lindhs bok kan dock betinga priser uppemot femhundringen eller t.o.m mer. Den senare boken är betydligt ovanligare och enligt min mening överlägset bättre, men man skall inte förringa den förra boken heller.

// Kjell N


Jag råkar sitta på denna boken också och på prislappen står 395 kr så det ligger något i vad du säger Kjell. Om jag skulle Tradera (uppfunnit ett nytt ord) den med utgångspriset 400 kr jämt undrar om någon vill ge detta och mer för en bok 240 intressanta och lärorika sidor. Nu är det emellertid så att den där boken och alla andra lastbilsböcker som jag har inte är till salu. Björn-Eric Linds bok är som Kjell säger den bästa.

För er som vill låna oken är ISBN-numret 91-7886-074-1
Var bered på fjärrlån om inte ert bibliotek har en och då utgår en kostnad på 25 kr. Nu förtiden får man förlänga lånetiden efter en månad och det är ju perfekt men, det gäller inta alla böcker. Jag vet, jag lånade ett specialarbete om Volvo-White affären och den var det ingen förlängning på. men den läste jag klart på en dag så det var ingen fara.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster