Scania-Vabis LS36 eller Scania LS50?

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania-Vabis LS36 eller Scania LS50?

Inläggav Kjell T » 06 feb 2011, 22:10

Jag fick idag höra att det skulle ha tillverkats ett antal L36 eller L50 med boggie för flyget i Sverige. Har någon hört eller sett något om dessa bilar, eller är det så att de förväxlats med de L51 som byggdes med stödaxel?
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania-Vabis LS36 eller Scania LS50?

Inläggav S-V L44 » 13 feb 2011, 00:31

För en fem-sex år sedan såg jag en annons var en L36 1967-års modell var till salu i Jönköping. Bilen hade bara gått cirka 17000 mil så det var förmodligen en f.d. militärbil, men det behöver det naturligtvis inte vara.
Det fanns ingen bild men i beskrivningen i annonsen stod "dubbelboggi", vad detta nu kan betyda?
Jag uppfattade det då som en felskrivning och att man förmodligen menat "tvillinghjul".
Jag har inga uppgifter för övrigt att det skulle funnits någon LS36 eller LS50, men när du nu nämner att det kanske tillverkats dylika så skulle jag naturligtvis ringt och inhämtat mer upplysningar om bilen i Jönköping.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis LS36 eller Scania LS50?

Inläggav Anders Ason » 13 feb 2011, 10:24

En intressant fråga är förstås varför det skulle ha tillverkats en sådan bil? Kan inte påminna mig om att ha sett någon under mina 12 år i Försvarsmakten (Flygvapnet) på den tiden då de bilarna var nya.

Kan ju knappast ha varit axel- och boggietryck då bilen i övrigt inte var byggd för sådana vikter (inte motorn heller). Men det har ju förekommit ungefär liknande på Volvosidan som med ex vis Starke.

Om det nu förekommit boggie på det chassiet så kan det inte ha varit många exemplar och också med något speciellt syfte som exempelvis stabilitet eller något i den vägen.

Vore kul om frågan fick ett slutligt svar.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Scania-Vabis LS36 eller Scania LS50?

Inläggav Thomas Almen » 06 mar 2011, 17:06

http://www.trucknostalgi.dk/283/ Här finns faktiskt nån LS 36/50, med förmodligen eftermonterad boggie.
Thomas Almen
 

Re: Scania-Vabis LS36 eller Scania LS50?

Inläggav S-V L44 » 06 mar 2011, 18:22

Intressant. Det finns åtminstone två olika LS36/LS50 (det ser ut att vara LS50) på bilderna.
Dessutom finns det några LB80 och LB110 bland bilderna med en form av "långboggi".
Kanske vår danske medlem "Skandinavien" kan bringa lite klarhet i dessa märkligheter?
T.ex. vem som tillverkat dem?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster