Sida 1 av 1

Turbon på tidiga 110or.

InläggPostat: 16 jan 2011, 17:52
av Berger
Satt ett gäng och diskuterade om vilket år den stora turbon (dvs. samma som på 76orna) försvann på 110orna.För vad jag har förstått så var det inget som skiljde på 76 och 110 motorerna de första åren. Så jag tänkte att jag kollar med er här på forumet så slipper vi fundera mer på det. Mvh Anders

Re: Turbon på tidiga 110or.

InläggPostat: 16 jan 2011, 20:31
av Thomas Almen
Generellt bytte väl Scania på samtliga modeller 74-75 nån gång.

Re: Turbon på tidiga 110or.

InläggPostat: 16 jan 2011, 21:33
av herrstina-
Jag tror dom bytte tidigare på 110.an, jag hade en 69 och en 70, båda hade den lilla. Inga garantier lämnas, dom kan ju vara utbytta innan jag köpte dom där bilarna.
En tanke är att bytet var samtidigt som den extra växelspaken försvann, alltså 1969.

Stina.

Re: Turbon på tidiga 110or.

InläggPostat: 16 jan 2011, 21:42
av Thomas Almen
Nä.längre än till 69 var storturbon med. Hävdar med en druckens envishet att årtalet låg runt 74-75.

Re: Turbon på tidiga 110or.

InläggPostat: 16 jan 2011, 23:00
av Reid Hulting
Köpte en ny Scania LS110S -70 våren 1971. Den hade den lilla turbon.
Hälsn. Reid.

Re: Turbon på tidiga 110or.

InläggPostat: 16 jan 2011, 23:03
av Reid Hulting
Berger skrev:Satt ett gäng och diskuterade om vilket år den stora turbon (dvs. samma som på 76orna) försvann på 110orna.För vad jag har förstått så var det inget som skiljde på 76 och 110 motorerna de första åren. Så jag tänkte att jag kollar med er här på forumet så slipper vi fundera mer på det. Mvh Anders

20 hkr SMMT skilde.
Reid.

Re: Turbon på tidiga 110or.

InläggPostat: 17 jan 2011, 00:05
av tommy olsen
Det ble gjort ganske store forandringer mellom 71 og72 modellene også. kan ha vært da.

Re: Turbon på tidiga 110or.

InläggPostat: 17 jan 2011, 00:23
av Reid Hulting
Mellan -71 och -72 ändrades bl.a. växellådan (på 110:an och 140:an), lufttankarna fick en annan utformning och det kom fjäderbromsklockor på framaxeln också (slut på handbromsvändningar :) ) m.m.
Reid.

Re: Turbon på tidiga 110or.

InläggPostat: 17 jan 2011, 08:01
av Kjell T
Fjäderbromscylindrarnas antal var anpassad till de lagkrav som fanns på olika marknader efter vad jag förstått, och det kunde därför vara olika mellan olika länder.

Re: Turbon på tidiga 110or.

InläggPostat: 17 jan 2011, 08:34
av Thomas Almen
Hittade tidningen Mil, där nyheterna på 1972 års modell presenteras. Och förutom rangelådan, ändrade lufttankar och fjäderklockor fram, så verkar turbon vara ny. Fjäderklockor fram var inte uppsakattat vintertid i mina hemtrakter. I händelse av bromsfrysning tappade man styrförmågan, så många skruvade bort handbromsverkan fram på vintern.

Re: Turbon på tidiga 110or.

InläggPostat: 17 jan 2011, 15:00
av herrstina-
76.orna som tillverkades -68 hade precis som 110.orna 260 hästar. Man kan se på pumpen om det är 240 eller 260, på 240 hästarna är luckan med kallstarten på rökbegränsaren avlång och fäst med 6 skruvar, på 260 hästarna är luckan fyrkantig och fäst med fyra skruvar.

Stina.

Re: Turbon på tidiga 110or.

InläggPostat: 17 jan 2011, 22:11
av Berger
Fick också för mig att det kan ha varit till årsmod. 72 som stora turbon försvann. Tänkte på en annan sak min bil är ju en 68 men den har bara en växelspak alltså med knapp för splitten på spaken. Var detta extra utrustning eller är lådan bytt? Tror inte att den är det men man vet ju aldrig?...

Re: Turbon på tidiga 110or.

InläggPostat: 17 jan 2011, 22:20
av Thomas Almen
Är lådan bytt bör det väl vara hål i golvet kvar efter extraspaken?. Men du hade ju Alvars gammbil ja, har alltid trott det var en 69:a. Tror jag åkte i den när den var rätt ny, å då var det nog den spaken du beskriver.

Re: Turbon på tidiga 110or.

InläggPostat: 17 jan 2011, 23:31
av herrstina-
Det var samma låda från 68-71, eller tom från 64-65 nånstanns. Det var bara manövreringen till hög/låg som ändrades.
Redan 66-67 någon gång leverades några LB/LBS 76 med luftväxling, det fungerade förmodligen inte särslilt bra för man återgick till wireväxling via spak.

Stina.

Re: Turbon på tidiga 110or.

InläggPostat: 18 jan 2011, 17:57
av Berger
Thomas Almèn skrev:Är lådan bytt bör det väl vara hål i golvet kvar efter extraspaken?. Men du hade ju Alvars gammbil ja, har alltid trott det var en 69:a. Tror jag åkte i den när den var rätt ny, å då var det nog den spaken du beskriver.

Jag har inte hittat något hål i golvet efter en extra växelspak, men därimot finns hålet där handbroms spaken kom upp på 76orna. fast det är igensatt med en mycket prydlig plåt (troligtvis original) efter som det är fjäderbroms på 110 orna. För min bil har ju bege hytt vilket jag tycker är ganska roligt.