Turbon på tidiga 110or.

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Turbon på tidiga 110or.

Inläggav Berger » 16 jan 2011, 17:52

Satt ett gäng och diskuterade om vilket år den stora turbon (dvs. samma som på 76orna) försvann på 110orna.För vad jag har förstått så var det inget som skiljde på 76 och 110 motorerna de första åren. Så jag tänkte att jag kollar med er här på forumet så slipper vi fundera mer på det. Mvh Anders
Mvh Berger
Användarvisningsbild
Berger
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 14 jan 2009, 20:08
Ort: Mitt mellan Töreboda och Mariestad

Re: Turbon på tidiga 110or.

Inläggav Thomas Almen » 16 jan 2011, 20:31

Generellt bytte väl Scania på samtliga modeller 74-75 nån gång.
Thomas Almen
 

Re: Turbon på tidiga 110or.

Inläggav herrstina- » 16 jan 2011, 21:33

Jag tror dom bytte tidigare på 110.an, jag hade en 69 och en 70, båda hade den lilla. Inga garantier lämnas, dom kan ju vara utbytta innan jag köpte dom där bilarna.
En tanke är att bytet var samtidigt som den extra växelspaken försvann, alltså 1969.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Turbon på tidiga 110or.

Inläggav Thomas Almen » 16 jan 2011, 21:42

Nä.längre än till 69 var storturbon med. Hävdar med en druckens envishet att årtalet låg runt 74-75.
Thomas Almen
 

Re: Turbon på tidiga 110or.

Inläggav Reid Hulting » 16 jan 2011, 23:00

Köpte en ny Scania LS110S -70 våren 1971. Den hade den lilla turbon.
Hälsn. Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Turbon på tidiga 110or.

Inläggav Reid Hulting » 16 jan 2011, 23:03

Berger skrev:Satt ett gäng och diskuterade om vilket år den stora turbon (dvs. samma som på 76orna) försvann på 110orna.För vad jag har förstått så var det inget som skiljde på 76 och 110 motorerna de första åren. Så jag tänkte att jag kollar med er här på forumet så slipper vi fundera mer på det. Mvh Anders

20 hkr SMMT skilde.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Turbon på tidiga 110or.

Inläggav tommy olsen » 17 jan 2011, 00:05

Det ble gjort ganske store forandringer mellom 71 og72 modellene også. kan ha vært da.
tommy olsen
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 feb 2008, 01:18
Ort: halden

Re: Turbon på tidiga 110or.

Inläggav Reid Hulting » 17 jan 2011, 00:23

Mellan -71 och -72 ändrades bl.a. växellådan (på 110:an och 140:an), lufttankarna fick en annan utformning och det kom fjäderbromsklockor på framaxeln också (slut på handbromsvändningar :) ) m.m.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Turbon på tidiga 110or.

Inläggav Kjell T » 17 jan 2011, 08:01

Fjäderbromscylindrarnas antal var anpassad till de lagkrav som fanns på olika marknader efter vad jag förstått, och det kunde därför vara olika mellan olika länder.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Turbon på tidiga 110or.

Inläggav Thomas Almen » 17 jan 2011, 08:34

Hittade tidningen Mil, där nyheterna på 1972 års modell presenteras. Och förutom rangelådan, ändrade lufttankar och fjäderklockor fram, så verkar turbon vara ny. Fjäderklockor fram var inte uppsakattat vintertid i mina hemtrakter. I händelse av bromsfrysning tappade man styrförmågan, så många skruvade bort handbromsverkan fram på vintern.
Thomas Almen
 

Re: Turbon på tidiga 110or.

Inläggav herrstina- » 17 jan 2011, 15:00

76.orna som tillverkades -68 hade precis som 110.orna 260 hästar. Man kan se på pumpen om det är 240 eller 260, på 240 hästarna är luckan med kallstarten på rökbegränsaren avlång och fäst med 6 skruvar, på 260 hästarna är luckan fyrkantig och fäst med fyra skruvar.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Turbon på tidiga 110or.

Inläggav Berger » 17 jan 2011, 22:11

Fick också för mig att det kan ha varit till årsmod. 72 som stora turbon försvann. Tänkte på en annan sak min bil är ju en 68 men den har bara en växelspak alltså med knapp för splitten på spaken. Var detta extra utrustning eller är lådan bytt? Tror inte att den är det men man vet ju aldrig?...
Mvh Berger
Användarvisningsbild
Berger
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 14 jan 2009, 20:08
Ort: Mitt mellan Töreboda och Mariestad

Re: Turbon på tidiga 110or.

Inläggav Thomas Almen » 17 jan 2011, 22:20

Är lådan bytt bör det väl vara hål i golvet kvar efter extraspaken?. Men du hade ju Alvars gammbil ja, har alltid trott det var en 69:a. Tror jag åkte i den när den var rätt ny, å då var det nog den spaken du beskriver.
Thomas Almen
 

Re: Turbon på tidiga 110or.

Inläggav herrstina- » 17 jan 2011, 23:31

Det var samma låda från 68-71, eller tom från 64-65 nånstanns. Det var bara manövreringen till hög/låg som ändrades.
Redan 66-67 någon gång leverades några LB/LBS 76 med luftväxling, det fungerade förmodligen inte särslilt bra för man återgick till wireväxling via spak.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Turbon på tidiga 110or.

Inläggav Berger » 18 jan 2011, 17:57

Thomas Almèn skrev:Är lådan bytt bör det väl vara hål i golvet kvar efter extraspaken?. Men du hade ju Alvars gammbil ja, har alltid trott det var en 69:a. Tror jag åkte i den när den var rätt ny, å då var det nog den spaken du beskriver.

Jag har inte hittat något hål i golvet efter en extra växelspak, men därimot finns hålet där handbroms spaken kom upp på 76orna. fast det är igensatt med en mycket prydlig plåt (troligtvis original) efter som det är fjäderbroms på 110 orna. För min bil har ju bege hytt vilket jag tycker är ganska roligt.
Mvh Berger
Användarvisningsbild
Berger
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 14 jan 2009, 20:08
Ort: Mitt mellan Töreboda och Mariestad


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster