Teknisk fråga med 140 modellen.

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Teknisk fråga med 140 modellen.

Inläggav Skandinaven » 05 jan 2011, 16:11

Ingan fråga är för dumt, så jag vil tillade at fråga om alla olika årgånga på scania 140 modellen, som vi ofte har diskuterat.

Den första modellen 1969 med firkantede framljus i kofangeren, men vadå händte med synliga ting och saker, indtil sista modellen i 1976, hvor omredningarna faldt drastisk med den nya 141 model.
Hvilket år började man med alla dom runde framljus ?
Hvilket år sluttade man med V8 skyltet på döran ?
Hvilket år sluttade man med 140 super skyltet midt på grillen ?
Hvilket år sluttade man med den grå gearväxel med hul igennom ?
Hvilket år ändrades instrumentbräden och färger ?
Fick 140 svart instrument på 1975 talet å kvar med den stora turbo ?
Var sista år för 140árn 1976, med den nya liten turbo ?

Hvilke Scania eksperter här på forum känner alla korrekte svar, på alla årgångar,- då ville jag blive lykkelig ?

Hälsning. Skandinaven
Scania 140 super.jpg
Scania 140 super.jpg (101.55 KiB) Visad 13910 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Teknisk fråga med 140 modellen.

Inläggav Reid Hulting » 05 jan 2011, 18:14

I tur och ordning (rätta mig om jag minns fel):
1973.
1975 i samband med nya inredningen.
1974?
1974? Den kom 1972.
1975 på LB och LBS modellerna.
Ja men osäker på turbostorleken.
Ja.
Mvh Reid
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Teknisk fråga med 140 modellen.

Inläggav Skandinaven » 06 jan 2011, 11:50

Tacker Reid,- om man avmonterade den stora torboen på 140árn 1976 model och monterade den samma Holset turbo som på 1977 års model nya 141, hur många HK havde 140 då ? 350, eller 375 HK ?
Omredningarna faldt från 2700 ner till 2100 ?
Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Teknisk fråga med 140 modellen.

Inläggav Reid Hulting » 06 jan 2011, 15:15

Jag köpte en ny LBS140 -76 års modell 1976. Den hade på papperet samma specifikationer som LBS140:an som jag köpte ny året innan. Men den lät helt annorlunda. Så både jag och verkstaden trodde att det var något fel, det lät som om den gick orent. Men sen kom ju 141:orna, och dom lät ju likadant som min 140:a -76. Dom gamla 140:orna har ett renare och mycket trevligare ljud. Så min -76 140:a kanske var nån blandning eller förserie-141:a, den gick ju bra men lät inte så.
Mvh Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Teknisk fråga med 140 modellen.

Inläggav Skandinaven » 06 jan 2011, 15:24

Åårrhh jovist ja, Reid,- den gamla originale 140 med den store turboen, . . . . hvilken fryd för örerna !!!
Tack gud så mycket för, der kvar finns någon då restaurerar alla dom gamla nostalgikere.
Ofte har jag spekulerat över, hvad hullet i den grå växelstång, på växelknoppen var till ?
/Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Teknisk fråga med 140 modellen.

Inläggav Reid Hulting » 06 jan 2011, 15:27

En designers fria lek kanske?
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Teknisk fråga med 140 modellen.

Inläggav Skandinaven » 06 jan 2011, 15:40

Det är detta hullet jag taler om Reid,- men kanske där inte finns någon speciel mening med konstruktionen av detta hullet ?
Jag har kjört i 1 uge med en 140 årg. 1972, med denna grå växelstång med hullet, men senare tyckte jag den nya på 141 var mycket bedre at bruke hver dag og på tiden jag fick en nya 143 med den igjen nya växelstång, då måste jag erkänne den gamla på 141 & 142 modellen var bedre at bruke.
/Skandinaven
ls 140.jpg
ls 140.jpg (20.89 KiB) Visad 13822 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Teknisk fråga med 140 modellen.

Inläggav Reid Hulting » 06 jan 2011, 16:31

Jag förstår vilket hål du menar. Den växelspaksknoppen kom 1972 i samband med att man introducerade Range-växellådan som var bättre att tåla de krafter som V8:orna hade än den gamla Split-lådan. Men den hade en del barnsjukdomar. Bl.a. hände det att den låste sig mellan hög- och lågfartslägena. En gång 1972 när jag själv satt och körde grus med min LS110 -70 hörde jag ett trafikmeddelande på radio Stockholm i rusningstid att en "långtradare" fått stopp under järnvägsbron vid E4-utfarten från Norra Stationsgatan i Stockholm och man tänkte ojojojoj. Det var bara det att det var min LS110-72 med Laxo snabblås och just då med vändskiva och en ERT-trailer kopplad som hade råkat ut för att växellådan låst sig i ett mellanläge. Bilen var då 2 - 3 månader gammal. Och det blev ett ordentligt traffikkaos innan en bärgare lyckades ta sig fram för att släpa bort ekipaget.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Teknisk fråga med 140 modellen.

Inläggav Skandinaven » 06 jan 2011, 16:49

Jo tack,- på denna 140 1972 model jag kjörde, låste magnetventilen fast imellan hög och lav å då var det bare ner på rücken unnar bilen och sticka upp en trätändstick,- först då växlade den ner til låg,- men ak, det var ju inte bare denna ene gång, . . .
/Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster