Färg kylargaller L75/76

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Färg kylargaller L75/76

Inläggav Per Thomson » 02 nov 2010, 19:23

Någon som har färgnummer på den vita färgen för kylargaller i kombination med den olivgröna färgen?

Mot tillägg kunde man nämligen få vit färg på kylargallret direkt från fabrik en gång i tiden.
Om man studerar renoverade veteraner så ser man att vissa målat i en nyans som närmar sig gult. Frågan är vad som var original nyans?

Bifogar 2 exempelbilder:
IMG_4087 (Medium).JPG
IMG_4087 (Medium).JPG (96.33 KiB) Visad 11143 gånger

IMG_3291 (Medium).JPG
IMG_3291 (Medium).JPG (74.52 KiB) Visad 11143 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Färg kylargaller L75/76

Inläggav Reid Hulting » 02 nov 2010, 19:55

Hej, jag känner gotlänningen som ägde den tidigare I-registrerade bilen. Den hade sin ursprungliga färg kvar sen den var ny. Han var andre ägaren på bilen efter sin far, och bilen hade stått garagerad i många år innan den togs fram för veteranbilsåka. Ägaren var f.ö. den som besiktigade lastbilar på bilprovningen i Visby, så det gällde att hålla sig väl med honom 8) . Hälsn. Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Färg kylargaller L75/76

Inläggav Åkarns Kalle » 02 nov 2010, 23:11

"Mot tillägg kunde man nämligen få vit färg på kylargallret direkt från fabrik en gång i tiden"

Mot tillägg? vilken färg var det annars då?

/Kalle

Hej Kalle, bra fråga, nu blir jag osäker för jag tänkte först svara att det var samma färg som du har på motorhuven och övrig kaross. Här har jag nog fel om jag tänker efter.

Jag ser att din morfars har kostat på svarta skärmar. Jag hörde nyligen av någon att det inte ansågs som någon riktig bil om inte skärmarna var svarta. Svarta skärmar var det också på våra bilar men det kostade extra. :lol:
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Färg kylargaller L75/76

Inläggav Åkarns Kalle » 02 nov 2010, 23:18

Bild på morfars L76-65 Premiärtur Juli 1965
[attachment=0]T&P Åkeri Y2144.jpg[/attachment]
Bilagor
T&P Åkeri Y2144.jpg
T&P Åkeri Y2144.jpg (26.12 KiB) Visad 11100 gånger
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Färg kylargaller L75/76

Inläggav Åkarns Kalle » 07 nov 2010, 21:50

Det är först nu jag upptäcker att någon svarat
För det ser ut som han svarat i mitt inlägg eller är det hos mig det är nåt flok?

Iallafall så är det skugga/återsken som gör att det ser ut som svarta skärmar dom är samma färg som bilen så det är väl ingen riktig bil då :lol:
det har ju också blivit skugga/återsken så att färgen ser mer gråbrun/sandfärgad ut
fast den egentligen hade samma färg som bilarna på Pers bilder

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Färg kylargaller L75/76

Inläggav Lars-Gunnar » 08 nov 2010, 01:34

Åkarns Kalle skrev:Bild på morfars L76-65 Premiärtur Juli 1965
T&P Åkeri Y2144.jpg


Det är lätt att tänka sig hur stolt din morfar och anhang var på denna bild. En S-V 75:a var ju den tidens bil att skryta över må vara att denna bara hade 165 hk under huven. Men det´var ju mycket pengar involverat vid ett nybilsköp. Var bilen levererad av Scania i Sundsvall eller Östersund?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Färg kylargaller L75/76

Inläggav Åkarns Kalle » 08 nov 2010, 01:53

Scania i Sundsvall Bil & Buss som det hette då levererade denna L76:a Y2144 var regnr
bara 4-5 månader senare slutar morfar och överlåter allt till Tord
Då det inte längre behövdes två bilar för mjökkörningen

Före det här köpet kördes både med en SV L55:a och en SV L51:a

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster