Scania nyheter 1975

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inläggav Stellan » 09 mar 2008, 22:27

Radiohylla...och bäddutrustning väl, det fanns ju till din modell också :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Lars-Gunnar » 09 mar 2008, 22:56

Några tycks ju ha dille på att ha en vit Scaniaratt till sin Volvo? Är det snyggare? Skiten syns väl fortare på en vit ratt så det gäller väl att ha rena händer? :D

Om man ser på bilderna ovan så har bilarna gråa rattar. Hur är det, har Scania frångått den vita ratten eller finns den kvar ännu idag?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Lulebjörnen » 09 mar 2008, 23:13

Volvo hade en egen vit ratt, men den fanns bara till bussarna, och då som tillval. Men bussratten passade till Volvo-lastbilarna också och det var väl en och annan F88 i fjärrtrafiken som blev utrustad med "bussratt". Bilen fick väl knappast bättre vägkänsla med vit ratt, men det höjde självkänslan hos föraren avsevärt...inte helt oviktigt...

Scanias vita rattar försvann med övergången från 36/56/76-serien till 50/80/110-serien 1968.
Lulebjörnen
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 22 jul 2007, 10:55
Ort: Luleå

Inläggav Stellan » 09 mar 2008, 23:19

Lulebjörnen skrev:Bilen fick väl knappast bättre vägkänsla med vit ratt, men det höjde självkänslan hos föraren avsevärt...inte helt oviktigt...


Självkänslan hos föraren, och avundssjukan hos kollegorna...det var verkligen status med en vit ratt. Vi andra fick nöja oss med vita fingrar :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav arnfinn » 10 mar 2008, 00:50

Da jeg gjorde min tjeneste som bussjåfør i HM Kongens Garde i Oslo 1989 så fanns det tre busser der. Jeg var den første av de nye gutta som fikk tildelt buss - en Volvo BB 57 som egentlig var et chassi som ble stående i 9 år før den ble bygd opp til buss og registrert. Den var derfor bare brukt i 10 år på den her tiden. Den var imidlertid bygd opp etter 1970 standard så langt design angår og det innebar hvitt ratt. Jeg kan love at det var flaut og så jo rett så gammelmodig ut. Girstangknoppen og alle originale småhendler var hvite med. Den ble byttet ut og det ble faktisk min oppgave å kjøre den til Elverum der den skulle stå å vente på auksjon.

Deretter ble det en litt nyere Volvo BB 60.
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: Scania nyheter 1975

Inläggav LeifGusta » 03 maj 2008, 14:23

Det var årsmodell 1974.

Hälsningar Leffe Gustafzon
LeifGusta
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 apr 2008, 07:57

Re: Scania nyheter 1975

Inläggav LeifGusta » 03 maj 2008, 14:29

Det är årsmodell 1974.

Hälsningar Leffe Gustafzon
LeifGusta
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 apr 2008, 07:57

Re:

Inläggav finnholm » 13 sep 2008, 11:20

Stellan skrev:Vi hade en LS110 med den nya intrumenteringen och en LB111 med den gamla...och jag har för mig att båda var av -75 års modell. Dessutom så kom väl strålkastartorkarna det året?

Någon som vet mer exakt?

/Stellan

hejsan Stellan!
Det er korrekt at der finns L110 och Lb modellen med nye instrumenteringen, det skylls at i 1974-75 kom der mange overgangs modellen, hvor moteren och instrumenteringen var anderledes fron normalt.
Der fanns L110 med L111 instrumenter samt motor hvor motorern var en blanding af 110 och 111 delar.
Användarvisningsbild
finnholm
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 09 sep 2008, 19:14
Ort: Scania forhandler + EFFER kran Importør

Föregående

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster