Sida 1 av 1

Hvad er gränsen for historiken ?

InläggPostat: 12 okt 2010, 21:28
av Skandinaven
Hvad er gränsen for alla dom foton vi kan lägge in her ?
F.eks. Scania,- er det up til och med 141 ? jeg tänker 142 er for nya til at gå under " veteraner " ???
Blot en tanke !

Skandinaven

Re: Hvad er gränsen for historiken ?

InläggPostat: 12 okt 2010, 22:07
av Stellan
Jag tror väl inte att det finns någon knivskarp gräns, är det gamla bilder som har anknytning till åkerihistoria så är de alltid trevliga att se. Dessutom så får man ju ofta en bonus med att se miljöer som har försvunnit, och det går ofta fort och utan att man tänker på det.

/Stellan

Re: Hvad er gränsen for historiken ?

InläggPostat: 12 okt 2010, 23:33
av Skandinaven
Takker for svar, Stellan,- men jeg tåankte bara, at der inte ville vara mycket " veteran-forum " , om man input nyere bilar som Volvo´s FH och Scania´s R modeller.

Skandinaven.

Re: Hvad er gränsen for historiken ?

InläggPostat: 13 okt 2010, 07:51
av Kjell T
Är det inte individuellt hur man uppfattar detta ? För mig är 70-tals bilar lite för nytt och för någon annan är det 80-tals bilar och för en tredje kanske allt som är gjort efter 1928 för nytt för att väcka intresse.

Re: Hvad er gränsen for historiken ?

InläggPostat: 13 okt 2010, 11:38
av Anders Ason
I Sverige har ju staten via skattebefrielse definierat veteranbilar till äldre än 30 år och den gränsen är rullande, d v s är person- och lastbilar veteraner f o m äldre än 80-års modell (och 30 års månaden).

Det är som sagt inget heligt på forumet men har och är ändå någon slags norm och oavsett detta så verkar huvudintresset ligga på äldre bilar. I huvudsak handlar ju forumet om lastbilar som inte längre är i dagligt bruk/i trafik och som man då inte ser så ofta.



    yngrean30.jpg
    yngrean30.jpg (19.65 KiB) Visad 16983 gånger

    Några böter utfärdas inte :D

Re: Hvad er gränsen for historiken ?

InläggPostat: 18 okt 2010, 14:21
av Fredrik Klint
Minns när MHS började anordna Tunga Rallyt (Åkarsvängen), då hade man 25-års gräns! 1993 var t.ex. fordon nyare än 1968 ej tillåtna, några fanns dock med men utom tävlan, t.ex. en fin LS110 från -70 i ASG:s färger. Vart tog den vägen förresten? Minnet är antingen dåligt eller så var det flera år sen den medverkade i något rally.
Idag känns det dock helt rätt med 30 år, tycker jag. Kanske för att åldrandet inte sker lika snabbt?
Ändå försvinner många lastbilar ur den dagliga driften trots att man inte uppfattar dem så gamla, men det är kanske det privilegium(?) som I-länder har, vill man vara cynisk kan man prata om kapitalförstöring. Att vissa fordon skrotas/exporteras för tidigt.
Lite flumfilosoferande på måndagseftermiddagen! :wink:

Re: Hvad er gränsen for historiken ?

InläggPostat: 18 okt 2010, 17:03
av flak
Fast vi som kört 142:or, 82:or och 112:or blir nostalgiska när man återser en tidig sån.
Fast det är klart INGET går upp mot en 141 eller en L75:an.
Fast veterangränsen ska ju ligga på 30 så ingen av 2 serie Scaniorna platsar än.
FFJ 552 Scania p82m forum.jpg
FFJ 552 Scania p82m forum.jpg (46.51 KiB) Visad 16818 gånger

Re: Hvad er gränsen for historiken ?

InläggPostat: 25 jan 2011, 01:07
av Skandinaven
Dom första modeller Scania 142 utan intercooler, kom framm i år 1981, altså 30 år gamla, - hörar dom nu med här på veteranforum ?
/Skandinaven.

Re: Hvad er gränsen for historiken ?

InläggPostat: 25 jan 2011, 07:56
av Kjell T
Det finns kanske modeller och typer av bilar som platsar bättre under benämningen historiska forgon än Scania R112 eller R142. Då tänker jag på modeller som tex Scania G82 eller någon annan mindre vanlig modell, oberoende av märke.
Här är det den individuella uppfattningen och upplevelser man haft med och från fordonen som styr mycket.
Min personliga uppfattning har jag tidigare redogjort för här under rubriken.

Re: Hvad er gränsen for historiken ?

InläggPostat: 25 jan 2011, 13:18
av Skandinaven
Jovist,- kanske alla 142 modellerna inte förekommer som det man förstår ved " oldtimers " kvar. Kanske dom er liten för moderne i alla hänseenden ?
/Skandinaven