av S-V L44 » 24 sep 2010, 21:50
Jag har tyvärr inga reservdelskataloger för L71-serien, men jag har däremot en för L20- & L60-serien tryckt 1952.
Dessa bilar hade en fälg som tydligen var något bredare 20/8.00 och ett artikelnummer som löd 80233. Det finns inga uppgifter om olika fälgtillverkare upptagna i katalogen.
Som en jämförelse kan jag se att L51:ans fälg (i en reservdelskatalog tryckt 1955) var smalare och hade dimensionen 20/6.00. Det finns uppgifter om Kronprintz och Sankey som leverantörer.
För 2L10- och L40-serien fanns det i 1951-års reservdelskatalog två varianter av fälgar som hade dimensionerna 20/4.33 samt 20/5.00. (Som tidigare konstaterats hade dessa till skillnad mot de tyngre bilarna endast hål för 8 hjulbultar.)
En nyhet för mig var faktiskt att det fanns ett speciellt mellanlägg som skulle monteras mellan de bakre tvillinghjulen. L20- & L60-seriens bakhjul monterades precis som L51- och L71-seriernas bakhjul med en inre och yttre hjulmutter, och jag förmodar att mellanlägget användes istället då bakhjulen på 2L10- och L40-serien endast monterades med en sats hjulmuttrar.
I en preliminär reservdelskatalog tryckt i januari 1946 avsedd för L10-serien så nämns två olika fälgalternativ 20/7.00 samt 20/6.00. Även dessa är avsedda för 8 hjulbultar och bakhjulen var likaledes försedda med mellanläggsbrickor.
Så det finns tydligen en hel rad alternativa fälgar att välja emellan.
Det står naturligtvis inget om fälgen är nitad eller helsvetsad i reservdelskatalogerna, men de helsvetsade kom ju å andra sidan först någon gång under mitten av 1950-talet, och de torde då ha benämnts med nya artikelnummer. Så om man har tillgång till reservdelskataloger från 1954, 1955, 1956 samt 1957 så borde man kunna upptäcka när de helsvetsade fälgarna infördes vilket var den ursprungliga frågan.
// S-V L44