Scania-Vabis fälgar

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania-Vabis fälgar

Inläggav Kjell T » 29 aug 2010, 22:21

Är det någon som vet när fälgar med fastnitade centrum blev ersatta med svetsade centrum. Var det olika tidpunkter för olika typer? Den som jag i första hand undrar över nu är Regent L/LS71.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania-Vabis fälgar

Inläggav S-V L44 » 30 aug 2010, 17:44

Intressant fråga.
Jag vet inte närmre besked men om man tittar på några "originalbilder" på Regenter så finns det nitade fälgar på bilar från 1955, men bilar från 1957 kan ha helsvetsade fälgar.
Nu är ju kanske just fälgar något som mer eller mindre ofta byts ut, så man kan inte bara betrakta bilder av fordon av känd årsmodell och därmed dra mer eller mindre "säkra" slutsatser.
Det förekommer också en hel rad olika utformning av kylhålen i fälgarna, så det har säkert funnits åtminstone minst två olika underleverantörer av fälgar.

Tittar man på Drabanter förekommer nitade fälgar hela modellserien ut, men det var kanske trots allt olika fälgar på Regent och Drabant?

Själv tycker jag att de nitade fälgarna passar bättre utseendemässigt på gamla fordon som också hade dessa fälgar från början.
De helsvetsade ser lite "slätstrukna" ut, men jag inser att de säkert är bättre och framförallt rundare än de nitade fälgarna. Man slipper nog också fälgbandet som skyddade slangen emot nötning mot nitarna.
I övrigt är det väl inga andra fördelar. Man måste väl ha däck med slang ändå, eller finns det nyare fälgar till äldre fordon som klarar slanglösa däck? Kan man även byta däck- och hjuldimension till ett modernare sortiment?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis fälgar

Inläggav bilobuss » 21 sep 2010, 18:36

Kjell T skrev:Är det någon som vet när fälgar med fastnitade centrum blev ersatta med svetsade centrum. Var det olika tidpunkter för olika typer? Den som jag i första hand undrar över nu är Regent L/LS71.

1954,1955 & 1956-årsmodeller (fram till halvårsskiftet 1956) av ScV Regent (L/LS 71) hade nitade "2-hålsfälgar". Fr o m 1.7.1956 av
1956-årsmodell kom "finhålsfälgen" med två större lufthål och åtta mindre d:o. Fr o m 1956-årsmodell ändrades huvlåsen som tidigare tryckts fast för låsning till vridutförande med greppvänligt handtag. :D
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Scania-Vabis fälgar

Inläggav Kjell T » 24 sep 2010, 14:51

I den reservdelskatalog från juni 1956 som jag har finns upgifter på att fälgen har dimension 20"/7,5 och reservdelsnummer 125049. Inga övriga uppgifter om fälgen (tallrikshjul). Sidoring och låsring finns i tre utföranden för fabrikat Sankey, Dunlop och Kronprintz.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania-Vabis fälgar

Inläggav herrstina- » 24 sep 2010, 21:15

Alla däck med slang måste ha fälgband vare sig fälgarna är svetsade eller nitade. Bultmönstret är samma på en Regent som dagens bilar, man kan alltså montera tex. 12-22,5 eller 295/80-22,5 på en Regent, det är ju inte precis original men det passar.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scania-Vabis fälgar

Inläggav S-V L44 » 24 sep 2010, 21:50

Jag har tyvärr inga reservdelskataloger för L71-serien, men jag har däremot en för L20- & L60-serien tryckt 1952.
Dessa bilar hade en fälg som tydligen var något bredare 20/8.00 och ett artikelnummer som löd 80233. Det finns inga uppgifter om olika fälgtillverkare upptagna i katalogen.

Som en jämförelse kan jag se att L51:ans fälg (i en reservdelskatalog tryckt 1955) var smalare och hade dimensionen 20/6.00. Det finns uppgifter om Kronprintz och Sankey som leverantörer.

För 2L10- och L40-serien fanns det i 1951-års reservdelskatalog två varianter av fälgar som hade dimensionerna 20/4.33 samt 20/5.00. (Som tidigare konstaterats hade dessa till skillnad mot de tyngre bilarna endast hål för 8 hjulbultar.)
En nyhet för mig var faktiskt att det fanns ett speciellt mellanlägg som skulle monteras mellan de bakre tvillinghjulen. L20- & L60-seriens bakhjul monterades precis som L51- och L71-seriernas bakhjul med en inre och yttre hjulmutter, och jag förmodar att mellanlägget användes istället då bakhjulen på 2L10- och L40-serien endast monterades med en sats hjulmuttrar.

I en preliminär reservdelskatalog tryckt i januari 1946 avsedd för L10-serien så nämns två olika fälgalternativ 20/7.00 samt 20/6.00. Även dessa är avsedda för 8 hjulbultar och bakhjulen var likaledes försedda med mellanläggsbrickor.

Så det finns tydligen en hel rad alternativa fälgar att välja emellan.
Det står naturligtvis inget om fälgen är nitad eller helsvetsad i reservdelskatalogerna, men de helsvetsade kom ju å andra sidan först någon gång under mitten av 1950-talet, och de torde då ha benämnts med nya artikelnummer. Så om man har tillgång till reservdelskataloger från 1954, 1955, 1956 samt 1957 så borde man kunna upptäcka när de helsvetsade fälgarna infördes vilket var den ursprungliga frågan.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster