Scania-Vabis LS51

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania-Vabis LS51

Inläggav S-V L44 » 18 jul 2010, 13:21

På en finsk Museie-site, Museiverket - Finska Museerna OnLine så finns det en mångfald av intressanta bilder med lastbilar.
Jag fastnade speciellt för denna bild som visar en Scania-Vabis L51 med boggie.
http://suomenmuseotonline.fi/fi/kohde/L ... Index=2048
Scania-Vabis LS51 - TC295 - Finland.JPG
Scania-Vabis LS51 - TC295 - Finland.JPG (60.81 KiB) Visad 8230 gånger

Scania-Vabis i Södertälje sägs inte ha tillverkat många L51:or med boggie.
Den Östgötska som ofta syns på veteranlastbilsrallyn lär vara en av de få som är levererade från fabrik.
Däremot framställde Scania-Vabis i Zwolle i Nederländerna flertalet boggieförsedda L51:or.

Bilen ovan är finskregistrerad. Kan den ha kommit från Holland eller Sverige eller är den rent av ombyggd i Finland? Bilen ser ut att vara från den senare hälften av 1950-talet.
Om den byggdes om i Finland, vilket företag kunde ha gjort det?

Rydhs i Virserum var en av de svenska (eller kanske den enda?) som byggde om Scania-Vabis skakfyror till boggie, men jag tror att de mer eller mindre hade upphört med detta innan L51:an lanserades.
Se också följande tråd www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopi ... =29&t=2674
Är det någon som vet mer?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis LS51

Inläggav Lars-Gunnar » 18 jul 2010, 18:32

Och på den har de lastat grovtallar som nu bara finns i Nationalparkerna om ens det. När man ser vad dagens timmerbilar har på flaket ser det ju ut som om de kör massaved fast det är timmer.

Det är med timret som med fisken, de största och finaste har försvunnit och kvar är de minsta som väl inte blir 100 år innan de skördas.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Re: Scania-Vabis LS51

Inläggav Kjell T » 19 jul 2010, 21:04

Denna bil är nummer tre av de LS51:or i Finland som kommit till min kännedom och den andra i Åbo och Björneborgslän (Turun ja Porin lääni). En hade registernummer TV-359. Vi hade länge systemet med registernummer där första bokstaven avslöjade länet där bilen registrerats. Ännu på 60-talet bytte man registerskyltar om bilen flyttade till ett annat län, men senare blev det så att den ursprungliga skylten behölls så länge bilen var i register. Det var på tidigt 90-tal som man upphörde med länsbokstäver här.
Den tredje för mig kända bilen fanns i Kemi (Lapplandslän) som ny och var försedd med Ryds boggi. Det finns nåt kvar av den bilen, men hur mycketdet är kvar idag vet jag inte, men vet var resterna bör finnas.
Kommer jag rätt ihåg var det 18st L51:or som blev ombyggda med Rydhs boggi. Hur många finns kvar idag?
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania-Vabis LS51

Inläggav Lars-Gunnar » 20 jul 2010, 18:17

Förlåt för OFF topic

Ja, vad man saknar dessa länsbokstäver här i Sverige. BD var Norrbotten, AC var Västerbotten o.s.v. Det var kul att se var de hörde hemma speciellt när man var liten och åkte bil. Då var det kul att se skyltarna.

ON topic

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster