Scania-Vabis L46

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania-Vabis L46

Inläggav Kjell T » 16 jul 2010, 22:17

Under "verkstäder" kan man läsa om att det tillverkats förstärkta L36:or som hade typbetäckningen L46. Detta var en för mig okänd sak. När jag såg databladet på sopbilen första gången tolkade jag det som ett tryckfel, men så var det tydligen inte. Vad allt skiljer då en L46 från en vanlig L36:a?
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania-Vabis L46

Inläggav S-V L44 » 16 jul 2010, 23:40

Att det funnits en Scania-Vabis L46 var också okänt för mig innan det plötsligt dök upp här i Forumet. Jag hade också tolkat broschyren som feltryck tidigare.
Jag vet inte vad förstärkningen innebar men det bör ju rimligtvis ha att göra med chassi och/eller drivlina.

Det fordon som benämns Scania-Vabis L46 under tråden Bollnästrailer i Verkstäder har en motoreffekt enligt registreringshandlingarna som är angiven till 110 kW SMMT (dvs. 150 hk). Normalt sett skulle motoreffekten på Super-modellen med turbo vara blygsamma 88 kW (120 hk).
I broschyren som beskriver Sellbergs L46 står t.o.m. den svagaste motorn (sugmotorn med 95 hk eller 70 kW) angiven, så motorn verkar då inte var allena avgörande för att motivera modellbeteckningen L46.

Den blå L46:an verkar som framgår av bilderna (dels i Forumet och dels när den vid tidigare tillfällen varit ute på Blocket) ha en bakaxel som senare återfinns på de allra flesta (om inte alla?) Scania L50. En bakaxel med ett nav som påminner lite om bakaxeln på L71, L75, L76, etc..
Ett sådant nav är ju inte standard på en normal L36:a, men vem som helst kan ju byta bakaxel, så det är ju heller inte säkert att denna axel suttit på från fabriken.

Det har nämnts att hjuldimensionen varit 10.00-20 på L46 men broschyren nämner 9.00-20 så inte heller detta ger någon vägledning. Åtminstone de första L36:orna hade dock "bara" 8.25-20 på 6.5x20" fälgar .

Skall bli intressant att se om de verkliga skillnaderna mellan en normal L36 och den uppgraderade L46 kan komma fram.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis L46

Inläggav Thomas Almen » 18 jul 2010, 21:58

Ang. bilarna som Karlskoga Stad köpte, så levererades dom som L36:or. Därefter kom ombyggnadssatser från Södertälje med bl.a förstärkta bakaxlar, av samma typ som förekom på en del L/LB 80. Tittar man på bilderna som Jessica tog, så sitter det täckbrickor där 36-märket ska sitta, och det blev ändrat på Warströms Bil I Karlskoga därför att det inte fanns 46-märken. Som nya hade dom Norbapåbyggnad med kärllyft. Enligt min sagesman ska den blå på bilden vara i ett utmärkt skick, bortsett från krockskadan.
Thomas Almen
 


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster