Sista Regenten

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Sista Regenten

Inläggav S-V L44 » 01 jul 2010, 00:27

När jag besökte Åkerimuseet i Olofström i dagarna låg ett exemplar av Veteraani Kuorma-auto framme på bordet i biblioteket.
Det var nummer 1 från år 2009, och framsidan pryds av en bild av vad som påstås vara den sista Regenten.
Tidskriften kan för övrigt laddas ned här http://www.vetku.fi/tiedostot/category/ ... aauto.html
Jag har sett denna bild av den sista Regenten förut men av de bilder jag tidigare sett med lägre upplösning har det inte framgått att chassinumret faktiskt finns på "nummerskylten".
Chassinumret kunde jag nu tyda till 125319 eller eventuellt 125314, men det är ändå relativt otydligt.

Om man tittar i de tabeller som presenterats av Stellan på annan plats här i Forumet framgår att den två-axlade Regenten skulle tillverkats t.o.m. chassinummer 125802 (tre-axlade Regenter har en annan högre nummerserie), så något verkar inte stämma helt. Det skulle i så fall skilja uppemot nästan 500 nummer mellan denna bil och de uppgifter som finns i tabellen.
Finns det någon som kan bekräfta chassinumret på Regenten som fotats i tillverkningslinan?
Är det 125319 eller 125314, eller rent av något annat nummer?

Scania-Vabis L71 Regent - 1958 - Sista Regenten Produceras - Scania - Södertälje.JPG
Scania-Vabis L71 Regent - 1958 - Sista Regenten Produceras - Scania - Södertälje.JPG (73.23 KiB) Visad 14562 gånger

Är det verkligen den sista Regenten som tillverkades eller råkade chassit på bilden bara hamna före en rad L75:or (kanske t.o.m. förseriebilar eller demobilar då de saknar SCANIA och VABIS skyltarna på stötfångaren) och man producerade ytterligare knappt 500 Regenter, eller?

Är det någon som vet hur det verkligen förhåller sig?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Sista Regenten

Inläggav Lars-Gunnar » 01 jul 2010, 01:11

Ja, Scania-Vabis konstruktörer gjorde verkligen ett fantastiskt konstruktionsarbete. Den var omisslänneligen en S-V trots ny design. Fronten med kylaren var i symbios med den gamla. Jag bodde i Skellefteå och gick i hörselklass men hade mitt riktiga hem i Hällnäs, Västerbotten. 1960 såg jag för första gången den nya lastbilen Scania-Vabis 75 utan turbo. Det stod Söderstrom Gräv & chakt Hällnäs på den och jag kom från denna by. Bilen bar 3-axlig, gjord för grus- och jordtransport och var typiskt Scaniafärgad, d.v.s. ljust brun. Jag tänkte på vad bilen gjorde där. Så tänkte jag att den som körde passade på att hälsa på någon bekant. Lastbilen var levererad av S-V i Skellefteå och jag kan ge mig den att den var utrustad med FOCO-tippen och flak och de högta gruslämmar jag sett före 1960.

Jag hade turen att bo utmed dåvarande riksvägen norrut. Där började efter en tid en Scania-Vabis 75 Super med 2-axligt släp komma dundrandes med flisskäppa och den hade ganska god fart fast den var tungt lastad. Utanför stan började en brant och seg backe och jag cyklade uppför denna på väg till min morbror och moster 2,5 mil bort. Då kom bilen och jag tyckte den hade för hög fart i backen så jag vet inte om den hade 260 hk under huven som skulle komma med 76:an. Det kunde vara en provmotor. Bilen skulle till Piteå med sin last av flis där SCA hade/har ett pappersbruk.

Undrar om det var konstruktionens likhet med LS71 som fick köparna att känna att den här nya bilen är en bil med kvalite och kraft som de var vana vid. En del köpte utan turbo men de flesta valde turbo då de körde timmer och massaved samt även grus och jord i parti och minut.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Sista Regenten

Inläggav Lars-Gunnar » 01 jul 2010, 01:33

Jag har tittat i de olika PDF-filerna och vilka bild och textskatter. Man funderar på vad som skiljer oss från finska lastbilsägare/chaufförer?
Hur kan de ha en tidning i PDF-format och vi är utan.

Sedan har de rallyn på vintern men då har de sett till att ha bilarna på rena snövägar och inte saltade.

Sedan tiudstypiska kläder och chaufförsmössa och fruarna som lagar käk. Jag tror jag emigrerar och tar mig en finska. :lol: :lol: :lol:

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Sista Regenten

Inläggav Anders » 01 jul 2010, 09:44

I boken "Scania fordonshistoria 1891-1991" beskrivs bilden som när den sista L71;an rullar av bandet 21 augusti 1958. Men att L75;an börjat tillverkas redan i maj, så de tillverkades paralellet ett par månader.
Vad jag kan se i boken, så är numret 125314.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Sista Regenten

Inläggav Thomas Almen » 03 jul 2010, 11:23

I senaste numret av "Klassiska Lastbilar" finns en artikel av Stefan Andersson, som handlar om 75/76:orna. Där står att läsa att Regent och 75:or tillverkades parallellt en period.
Thomas Almen
 

Re: Sista Regenten

Inläggav gropen » 30 aug 2010, 08:10

Finns de papper på alla ch.nr. på regent??, eller ha ja missuppfattat. Va säger 122726 tror jag de stog?.
gropen
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 24 aug 2010, 15:42

Re: Sista Regenten

Inläggav Kjell T » 17 mar 2011, 15:39

Enligt de papper jag har så hade sista tvåaxlade Regenten chassinummer 125802 och sista treaxlade hade nr 152309. Jag såg i går en 58:a med chassinummer 125519.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster