Sida 1 av 2

Svanströms Scania 110

InläggPostat: 14 jun 2010, 20:43
av Lars-Gunnar
Hej!

I Klassiska lastbilar har vi Svanströms 1970 års Scania 110 med en Tankmobil från 1970. Ett charmant ekipage. Jag läser och inser att jag är "efterbliven" för jag har alldrig sett eller vetet om att ett bulkekipage som gött åkrarna genom att köra på lägdorna. I Norrland har vi så små plättar och ofta har de lutat eller varit branta. Jag har sett vilka jättestora ängar som funnits mellersta och södra Sverige. Bilen har gått 10,000 mil på ängar och det är inte så lite.

Där står om den förhatliga kilometerräknaren. Fick man betala en avgift per kilometer? När kom denna regel?

Lars-Gunnar :)

Re: Svanströms Scania 110

InläggPostat: 14 jun 2010, 21:31
av Anders Ason
Jomenvisst, Först lästes bilens vägmätaren av som underlag för dieselskatten som betalades per km och det var på 50-talet. Kontrollen utfördes av polisen och oftast vid flygande besiktningar och ajabja om plomberingen var bruten (eller om vajern "råkade" vara av eller urskruvad) för då blev det (o)skönstaxering o böter. För att få en tillförlitligare kontroll infördes senare en separat km-räknare som drevs via en vinkelväxel på hastighetsmätarvajern. Tror t o m att det sitter en separat vägmätare under panelen på min -73:a.

Om de rödgröna vinner valet är vi där igen, enligt deras utsaga.

(hoppsan, nu fick vi in politik i forumet men jag väljer att inte värdera deras förslag som bra eller dåligt så kanske jag klarar mig?)

Re: Svanströms Scania 110

InläggPostat: 14 jun 2010, 21:51
av Stellan
Här är en av varianterna som staten använde för att få in lite extrapengar av de dieselåkande folket på den tiden. Det fanns även en variant som satt i släpens nav också, men jag är lite osäker på om den användes på inrikesekipagen...

Bild

/Stellan

Re: Svanströms Scania 110

InläggPostat: 14 jun 2010, 22:12
av gunnilse
Visst satt de på inrikes släp bakom en gummi kopp å funkade inte dessa vilket man var skyldig att kolla så fick man uppskattad körsträcka å den var väl tilltagen..
Jo det är på tapeten igen detta eländet hoppas det inte drabbar hobby sidan med för det var dyra små rackare..

Thomas

Re: Svanströms Scania 110

InläggPostat: 14 jun 2010, 22:12
av Thomas Almen
Jodå, navräknarna på vagnarna stämplades även i inrikes körning. P.g.a deras placering,(höger sida, bakhjulsnav), så var väl inte driftsäkerheten den bästa. När jag körde timmer på Norge i slutet av 70-talet, hade timmeråkarna skattekredit i Norge. Detta för att slippa stämpla vid varje gränspassering, som kunde bli nog så många på en dag om avståndet var kort. Dessutom höll en chaufför på att få vagnen över sig, då den gav sig iväg i sidled när han stod och skulle stämpla navräknaren. Norsk kilometerskat betalades efter mätkvittona från den såg eller massafabrik man kört lasset till. Sista åren fanns även navräknare på bilarna. Äldre norska lastbilar minns jag hade navräknare fram, med synlig vägmätarskala på.

Re: Svanströms Scania 110

InläggPostat: 14 jun 2010, 22:40
av Stellan
Var det bara en kortare sträcka man skulle in i Norge så slapp man kilometerskatten, jag kommer inte ihåg hur långt det var, men in till Halden var det ok att köra. Men trots det så kunde man råka ut för insinuanta frågor om kilometerskatten...från sin arbetsgivare :mrgreen: , som i mitten av -70 talet var Skogaholm för mig.

Det var när jag körde linjen upp till Strömstad/Svinesund, och nästa affär efter Svinesund var Ica-handlaren i Vassbotten. Det innebar nästan femton mils körning. Då kom jag på den smarta idén att köra via Halden istället, och sparade ungefär tolv mil. För att få göra det så var jag tvungen att stämpla in på Svinesund och stämpla ut på Holtet...och allt det kostade var en påse bullar. Gissa om Ica-handlaren såg snopen ut när brödbilen kom från Norge istället för Skee :mrgreen: :lol:

Det gick bra ända till Skogaholm frågade mig om jag visste något om varför de fick tillbaka på kilometerskatten när jag använt genvägen ett tag. De var ju självklart glada att få tillbaka pengar, men de kunde inte för sitt liv bergipa varför :lol:

Ledsen om det blev lite OT, men fingret slant :wink:

/Stellan

Re: Svanströms Scania 110

InläggPostat: 14 jun 2010, 22:47
av Lars-Gunnar
Anders Ason skrev:Jomenvisst, Först lästes bilens vägmätaren av som underlag för dieselskatten som betalades per km och det var på 50-talet. Kontrollen utfördes av polisen och oftast vid flygande besiktningar och ajabja om plomberingen var bruten (eller om vajern "råkade" vara av eller urskruvad) för då blev det (o)skönstaxering o böter. För att få en tillförlitligare kontroll infördes senare en separat km-räknare som drevs via en vinkelväxel på hastighetsmätarvajern. Tror t o m att det sitter en separat vägmätare under panelen på min -73:a.

Om de rödgröna vinner valet är vi där igen, enligt deras utsaga.

(hoppsan, nu fick vi in politik i forumet men jag väljer att inte värdera deras förslag som bra eller dåligt så kanske jag klarar mig?)


Ja, bevare oss för Miljöpartiet. Wetterstrand åker bil har någon sett?

Lars-Gunnar :)

Re: Svanströms Scania 110

InläggPostat: 18 jun 2010, 21:52
av Stellan
Det här misshandlade fotografiet hittade jag i en pärm är från 1969, och jag undrar lite om det var fler företag på den tiden som byggde sådana här ekipage. När jag förstorade upp hytten på bilen till höger så kunde jag skönja namnet "Bruun". På ett annat foto av en bil från samma företag så framgår det att de körde foder, troligen gjorde även de här två bilarna det också.

Bild

/Stellan

Re: Svanströms Scania 110

InläggPostat: 19 jun 2010, 16:18
av Sudde52
AB J Bruun fanns i Kalmar på Tjärhovet och handlade med foder och utsäde. Tror att Bruuns hade utlastning av cement från Degerhamn som fraktades på båt över Kalmarsund. Flak, har du inget om detta?

Re: Svanströms Scania 110

InläggPostat: 20 jun 2010, 12:08
av Anders Ason
Bruuns fanns i Västervik när jag växte upp, sålde bl a märkliga foderkakor för nötdjur.

Re: Svanströms Scania 110

InläggPostat: 20 jun 2010, 21:07
av Bo Abrahamsson
Sudde skrev:AB J Bruun fanns i Kalmar på Tjärhovet och handlade med foder och utsäde. Tror att Bruuns hade utlastning av cement från Degerhamn som fraktades på båt över Kalmarsund. Flak, har du inget om detta?

Det stämmer företaget hade i mitten på 60talet 3 bilar 2 med släp och en Fordson major traktor som drog ett släp,detta ekipage försåg bl.a. Skånska cements elementfabrik, Kalmar Betongindustri och ett mindre företag som jag glömt namnet på . Dom handlade även med traktorer och allt annat som har med jord och skog att göra, även kemikalier.
Hälsningar Bosse

Re: Svanströms Scania 110

InläggPostat: 21 jun 2010, 10:12
av flak
Nja några uppgifter kan jag inte bidra med då det knappast drösar med foton från Bruuntiden men här är en Bruunbild iallafall
AB Bruun.jpg
AB Bruun.jpg (342.18 KiB) Visad 31908 gånger
AB Bruun annons forum.jpg
AB Bruun annons forum.jpg (70.78 KiB) Visad 31908 gånger

Re: Svanströms Scania 110

InläggPostat: 22 jun 2010, 19:27
av Stellan
Jag beklagar att tråden spårade ur en aning, men ibland så lever de sitt eget liv...och det handlar ju i alla fall fortfarande om bulkbilar :P

Men när vi ändå är inne på Bruun´s bilar så hittade jag ett foto på en av deras F88:or i samma pärm från 1969 som de båda scaniorna tidigare. Förmodligen är bilen rätt så ny på det här fotot, torkarna hänger i taket och blinkersen är av den "stående" typen.
Bild

/Stellan

Re: Svanströms Scania 110

InläggPostat: 22 jun 2010, 21:33
av Anders
De här slitna bilderna du har hittat Stellan är riktigt charmiga! :)
På sätt och vis så blir det lite enklare att sitta och drömma sig bort i dem. Dessutom är ju 88;an ett riktigt fint ekipage!

jag vet inte om det har yttrats här tidigare, men ungefär flyttades torkarna ner på 88;orna?

Anders

Re: Svanströms Scania 110

InläggPostat: 15 jun 2014, 09:52
av flak
I förra veckan trillade jag över denna bild och fotograferade av den och bilden är tagen 1973
H3941 Volvo.jpg
H3941 Volvo.jpg (130.13 KiB) Visad 29615 gånger