Stellan skrev:Här är en av varianterna som staten använde för att få in lite extrapengar av de dieselåkande folket på den tiden. Det fanns även en variant som satt i släpens nav också, men jag är lite osäker på om den användes på inrikesekipagen...
/Stellan
Detta var väl "favoriten" av km räknare,,vill. minnas den hette Halda Genom att dra upp stämplingsspaken och samtidigt trycka ner en bit bågfilsblad samtidigt som man tryckte ner stämplingsspaken så blev mätaren frånkopplad. På F 88 0 89 satt dom oftast på "huven" jäms med hö knät så den va lätt att snabbt komma åt. Gällde bara att komma ihåg att dra ur bladet om det började osa katt. Den första km räknare jag hade va en VDO i en 495 Tiptop. Den modellen lärde jag mig dessvärre aldrig att frisera till. Dess bättre upphörde dessa tokerier efter ett antal år då det kostade mer att administrera än vad man fick in.-Även släpvagnar hade en km räknare,,en s.k navräknare, dessa var klart svåra att dribbla med,,men,,en gammal numera avliden läromästare hade trix för den med. Han hade en lös navräknare ligga hemma som han ställde in "rätt" räknarnummer på o pekade sedan fram antal km han hade lust att betala. Funkade fint, men hade nog spruckit om dom kontrollstämplat längs vägen
Sjömannen