Sida 2 av 2

Re: Svanströms Scania 110

InläggPostat: 22 jun 2014, 01:46
av Christian Ljunggren
Anders Ason skrev:Bruuns fanns i Västervik när jag växte upp, sålde bl a märkliga foderkakor för nötdjur.



De hade ju även en silo i Gamleby, mellan Vägverket och Hallingebergsvägen.

Med vänlig hälsning

Christian

Re: Svanströms Scania 110

InläggPostat: 22 jun 2014, 21:43
av Bo Abrahamsson
Christian Ljunggren skrev:
Anders Ason skrev:Bruuns fanns i Västervik när jag växte upp, sålde bl a märkliga foderkakor för nötdjur.



De hade ju även en silo i Gamleby, mellan Vägverket och Hallingebergsvägen.

Med vänlig hälsning

Christian

Siloanläggningen är riven sen ett par år, övriga byggnader är kvar.
Hälsn. Bosse.

Re: Svanströms Scania 110

InläggPostat: 23 jun 2014, 07:01
av sjömannen
Stellan skrev:Här är en av varianterna som staten använde för att få in lite extrapengar av de dieselåkande folket på den tiden. Det fanns även en variant som satt i släpens nav också, men jag är lite osäker på om den användes på inrikesekipagen...

Bild

/Stellan








Detta var väl "favoriten" av km räknare,,vill. minnas den hette Halda Genom att dra upp stämplingsspaken och samtidigt trycka ner en bit bågfilsblad samtidigt som man tryckte ner stämplingsspaken så blev mätaren frånkopplad. På F 88 0 89 satt dom oftast på "huven" jäms med hö knät så den va lätt att snabbt komma åt. Gällde bara att komma ihåg att dra ur bladet om det började osa katt. Den första km räknare jag hade va en VDO i en 495 Tiptop. Den modellen lärde jag mig dessvärre aldrig att frisera till. Dess bättre upphörde dessa tokerier efter ett antal år då det kostade mer att administrera än vad man fick in.-Även släpvagnar hade en km räknare,,en s.k navräknare, dessa var klart svåra att dribbla med,,men,,en gammal numera avliden läromästare hade trix för den med. Han hade en lös navräknare ligga hemma som han ställde in "rätt" räknarnummer på o pekade sedan fram antal km han hade lust att betala. Funkade fint, men hade nog spruckit om dom kontrollstämplat längs vägen



Sjömannen

Re: Svanströms Scania 110

InläggPostat: 04 okt 2014, 11:16
av Thomas Almen
Navräknarna levde dessutom ett hårt liv, inte minst på norrländska timmerekipage. Apparaturen var lite för känslig för den miljön. Å självklart ålåg det bilägaren att se till att eländet funkade. En slipad åkarbroder hemifrån hade ett treaxlat timmersläp med timmerknuff på. Efter lossning slogs en kätting runt axeln med räknare, knuffen lyftes lagomt å säkrades. På så sätt sparades inte bara däckens slitbanor. :D

Re: Svanströms Scania 110

InläggPostat: 05 okt 2014, 10:12
av Per Thomson
Thomas, förklara vad en timmerknuff är, har inte hört det ordet förut.

Re: Svanströms Scania 110

InläggPostat: 05 okt 2014, 11:30
av sjömannen
Va inte de en bonke som satt fast i ramen och via hydraulik lyfte ena sidan typ 50 cm så att timmret rulla av åt sidan?

Sjömannen

Re: Svanströms Scania 110

InläggPostat: 05 okt 2014, 17:19
av Per Thomson
sjömannen skrev:Va inte de en bonke som satt fast i ramen och via hydraulik lyfte ena sidan typ 50 cm så att timmret rulla av åt sidan?

Sjömannen


Aj aj, nu minns jag, tack!
Och tydligen gick den även att använda som axellyft också.

Re: Svanströms Scania 110

InläggPostat: 05 okt 2014, 21:06
av Thomas Almen

Re: Svanströms Scania 110

InläggPostat: 06 okt 2014, 20:29
av Per Thomson
Mycket utförligt, tack!