Svanströms Scania 110

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Svanströms Scania 110

Inläggav Lars-Gunnar » 14 jun 2010, 20:43

Hej!

I Klassiska lastbilar har vi Svanströms 1970 års Scania 110 med en Tankmobil från 1970. Ett charmant ekipage. Jag läser och inser att jag är "efterbliven" för jag har alldrig sett eller vetet om att ett bulkekipage som gött åkrarna genom att köra på lägdorna. I Norrland har vi så små plättar och ofta har de lutat eller varit branta. Jag har sett vilka jättestora ängar som funnits mellersta och södra Sverige. Bilen har gått 10,000 mil på ängar och det är inte så lite.

Där står om den förhatliga kilometerräknaren. Fick man betala en avgift per kilometer? När kom denna regel?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Svanströms Scania 110

Inläggav Anders Ason » 14 jun 2010, 21:31

Jomenvisst, Först lästes bilens vägmätaren av som underlag för dieselskatten som betalades per km och det var på 50-talet. Kontrollen utfördes av polisen och oftast vid flygande besiktningar och ajabja om plomberingen var bruten (eller om vajern "råkade" vara av eller urskruvad) för då blev det (o)skönstaxering o böter. För att få en tillförlitligare kontroll infördes senare en separat km-räknare som drevs via en vinkelväxel på hastighetsmätarvajern. Tror t o m att det sitter en separat vägmätare under panelen på min -73:a.

Om de rödgröna vinner valet är vi där igen, enligt deras utsaga.

(hoppsan, nu fick vi in politik i forumet men jag väljer att inte värdera deras förslag som bra eller dåligt så kanske jag klarar mig?)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Svanströms Scania 110

Inläggav Stellan » 14 jun 2010, 21:51

Här är en av varianterna som staten använde för att få in lite extrapengar av de dieselåkande folket på den tiden. Det fanns även en variant som satt i släpens nav också, men jag är lite osäker på om den användes på inrikesekipagen...

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Svanströms Scania 110

Inläggav gunnilse » 14 jun 2010, 22:12

Visst satt de på inrikes släp bakom en gummi kopp å funkade inte dessa vilket man var skyldig att kolla så fick man uppskattad körsträcka å den var väl tilltagen..
Jo det är på tapeten igen detta eländet hoppas det inte drabbar hobby sidan med för det var dyra små rackare..

Thomas
gunnilse
 

Re: Svanströms Scania 110

Inläggav Thomas Almen » 14 jun 2010, 22:12

Jodå, navräknarna på vagnarna stämplades även i inrikes körning. P.g.a deras placering,(höger sida, bakhjulsnav), så var väl inte driftsäkerheten den bästa. När jag körde timmer på Norge i slutet av 70-talet, hade timmeråkarna skattekredit i Norge. Detta för att slippa stämpla vid varje gränspassering, som kunde bli nog så många på en dag om avståndet var kort. Dessutom höll en chaufför på att få vagnen över sig, då den gav sig iväg i sidled när han stod och skulle stämpla navräknaren. Norsk kilometerskat betalades efter mätkvittona från den såg eller massafabrik man kört lasset till. Sista åren fanns även navräknare på bilarna. Äldre norska lastbilar minns jag hade navräknare fram, med synlig vägmätarskala på.
Thomas Almen
 

Re: Svanströms Scania 110

Inläggav Stellan » 14 jun 2010, 22:40

Var det bara en kortare sträcka man skulle in i Norge så slapp man kilometerskatten, jag kommer inte ihåg hur långt det var, men in till Halden var det ok att köra. Men trots det så kunde man råka ut för insinuanta frågor om kilometerskatten...från sin arbetsgivare :mrgreen: , som i mitten av -70 talet var Skogaholm för mig.

Det var när jag körde linjen upp till Strömstad/Svinesund, och nästa affär efter Svinesund var Ica-handlaren i Vassbotten. Det innebar nästan femton mils körning. Då kom jag på den smarta idén att köra via Halden istället, och sparade ungefär tolv mil. För att få göra det så var jag tvungen att stämpla in på Svinesund och stämpla ut på Holtet...och allt det kostade var en påse bullar. Gissa om Ica-handlaren såg snopen ut när brödbilen kom från Norge istället för Skee :mrgreen: :lol:

Det gick bra ända till Skogaholm frågade mig om jag visste något om varför de fick tillbaka på kilometerskatten när jag använt genvägen ett tag. De var ju självklart glada att få tillbaka pengar, men de kunde inte för sitt liv bergipa varför :lol:

Ledsen om det blev lite OT, men fingret slant :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Svanströms Scania 110

Inläggav Lars-Gunnar » 14 jun 2010, 22:47

Anders Ason skrev:Jomenvisst, Först lästes bilens vägmätaren av som underlag för dieselskatten som betalades per km och det var på 50-talet. Kontrollen utfördes av polisen och oftast vid flygande besiktningar och ajabja om plomberingen var bruten (eller om vajern "råkade" vara av eller urskruvad) för då blev det (o)skönstaxering o böter. För att få en tillförlitligare kontroll infördes senare en separat km-räknare som drevs via en vinkelväxel på hastighetsmätarvajern. Tror t o m att det sitter en separat vägmätare under panelen på min -73:a.

Om de rödgröna vinner valet är vi där igen, enligt deras utsaga.

(hoppsan, nu fick vi in politik i forumet men jag väljer att inte värdera deras förslag som bra eller dåligt så kanske jag klarar mig?)


Ja, bevare oss för Miljöpartiet. Wetterstrand åker bil har någon sett?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Svanströms Scania 110

Inläggav Stellan » 18 jun 2010, 21:52

Det här misshandlade fotografiet hittade jag i en pärm är från 1969, och jag undrar lite om det var fler företag på den tiden som byggde sådana här ekipage. När jag förstorade upp hytten på bilen till höger så kunde jag skönja namnet "Bruun". På ett annat foto av en bil från samma företag så framgår det att de körde foder, troligen gjorde även de här två bilarna det också.

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Svanströms Scania 110

Inläggav Sudde52 » 19 jun 2010, 16:18

AB J Bruun fanns i Kalmar på Tjärhovet och handlade med foder och utsäde. Tror att Bruuns hade utlastning av cement från Degerhamn som fraktades på båt över Kalmarsund. Flak, har du inget om detta?
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Svanströms Scania 110

Inläggav Anders Ason » 20 jun 2010, 12:08

Bruuns fanns i Västervik när jag växte upp, sålde bl a märkliga foderkakor för nötdjur.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Svanströms Scania 110

Inläggav Bo Abrahamsson » 20 jun 2010, 21:07

Sudde skrev:AB J Bruun fanns i Kalmar på Tjärhovet och handlade med foder och utsäde. Tror att Bruuns hade utlastning av cement från Degerhamn som fraktades på båt över Kalmarsund. Flak, har du inget om detta?

Det stämmer företaget hade i mitten på 60talet 3 bilar 2 med släp och en Fordson major traktor som drog ett släp,detta ekipage försåg bl.a. Skånska cements elementfabrik, Kalmar Betongindustri och ett mindre företag som jag glömt namnet på . Dom handlade även med traktorer och allt annat som har med jord och skog att göra, även kemikalier.
Hälsningar Bosse
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 543
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: Svanströms Scania 110

Inläggav flak » 21 jun 2010, 10:12

Nja några uppgifter kan jag inte bidra med då det knappast drösar med foton från Bruuntiden men här är en Bruunbild iallafall
AB Bruun.jpg
AB Bruun.jpg (342.18 KiB) Visad 30158 gånger
AB Bruun annons forum.jpg
AB Bruun annons forum.jpg (70.78 KiB) Visad 30158 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Svanströms Scania 110

Inläggav Stellan » 22 jun 2010, 19:27

Jag beklagar att tråden spårade ur en aning, men ibland så lever de sitt eget liv...och det handlar ju i alla fall fortfarande om bulkbilar :P

Men när vi ändå är inne på Bruun´s bilar så hittade jag ett foto på en av deras F88:or i samma pärm från 1969 som de båda scaniorna tidigare. Förmodligen är bilen rätt så ny på det här fotot, torkarna hänger i taket och blinkersen är av den "stående" typen.
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Svanströms Scania 110

Inläggav Anders » 22 jun 2010, 21:33

De här slitna bilderna du har hittat Stellan är riktigt charmiga! :)
På sätt och vis så blir det lite enklare att sitta och drömma sig bort i dem. Dessutom är ju 88;an ett riktigt fint ekipage!

jag vet inte om det har yttrats här tidigare, men ungefär flyttades torkarna ner på 88;orna?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Svanströms Scania 110

Inläggav flak » 15 jun 2014, 09:52

I förra veckan trillade jag över denna bild och fotograferade av den och bilden är tagen 1973
H3941 Volvo.jpg
H3941 Volvo.jpg (130.13 KiB) Visad 27865 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Nästa

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster