Framskärmar mellan 1944-1959

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Framskärmar mellan 1944-1959

Inläggav S-V L44 » 15 feb 2010, 23:45

Jag har kollat upp lite kring framskärmarna på Scania-Vabis modeller tillverkade mellan 1944-1959 (utom L/LS75).

L10 fram t.o.m. chassinummer 76992 har skärmar med följande artikelnummer:
Vänster skärm 42059
Höger skärm 42060

2L10 fram t.o.m. chassinummer 77279 samt L20 t.o.m. chassinummer 80330 samt chassinumren 80851-80865 samt LS20 t.o.m. chassinummer 79637 samt 79763-79787 har följande artikelnummer:
Vänster skärm 45945
Höger skärm 45946
Skärmarna har en rak profil
Sc-V LS23 - Ch # 80167 - Skärm med rak profil.JPG
Sc-V LS23 - Ch # 80167 - Skärm med rak profil.JPG (132.48 KiB) Visad 13601 gånger



2L10 fr.o.m. chassinummer 77280 samt L40 och L20 fr.o.m. chassinummer 80321 (utom 80851-80865) samt LS20 fr.o.m. chassinummer 79638 (utom 79763-79787) samt samtliga L60 och LS60 och L51 har skärmar med följande artikelnummer:
Vänster skärm 45151
Höger skärm 40519
Skärmarnas profil är kupig
(Jag kan inte kolla upp L71/LS71 men antar att de har samma skärmar)
Sc-V 2L10 - Ch # 77317 - Skärm med kupad profil.JPG
Sc-V 2L10 - Ch # 77317 - Skärm med kupad profil.JPG (146.42 KiB) Visad 13601 gånger



Notera även skillnader i strålkastare och strålkastarfästet.
Det finns fler varianter än dessa.
Man kan också konstatera att det finns många andra detaljer som är relaterade till skärmarna, t.ex. torpedplåtarna, skärmfästen, etc., som skiljer i motsvarande grad.

Intressant information som jag också hittade när jag sökte information om skärmarna är att fordon som försågs med hytt från fabrik fick följande :
L10 försågs med en Åtvidabergshytt.
L10 fr.o.m. chassinummer 76993 samt alla 2L10 fick en Umeå-hytt (dvs. Nyström-hytt)
L40 fick en Be-Ge-hytt

Jag antar att L20/LS20 också fick Umeåhytt och därefter att alla L60/LS60 samt L51 och L71/LS71 fick Be-Ge-hytter om man inte beställde chassi utan hytt eller om man specifikt begärde att få ett annat fabrikat, t.ex. "stålhytt", som då blev Umeå-hytt (Nyström-hytt).

Den uppmärksamme noterar kanske att chassinummerangivelsen inte stämmer helt (80330 resp 80321) mellan "gamla" och "nya" skärmar på L20, men jag har bara citerat reservdelshandböckerna. Förmodligen är det ett feltryck men jag kan då inte avgöra om det skall vara en 3:a eller en 2:a i chassinumret.

// S-V L44
Senast redigerad av S-V L44 15 feb 2010, 23:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Framskärmar mellan 1944-1959

Inläggav Anders » 15 feb 2010, 23:57

Helt otroligt vilken kunskap som du besitter S-V L44!

Strålkastarfästena på de äldre bilarna ser ut att påminna lite mera om de äldre vagnarna i tex. 335-serien, men verkar inte vara helt överenstämmande.
Dock ser skärmarna ut att vara ganska lika, även om de på de äldre bilarna ser någor flatare ut.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Framskärmar mellan 1944-1959

Inläggav S-V L44 » 16 feb 2010, 00:02

Är man intresserad av en viss modell så försöker man skaffa fram all den information man överhuvudtaget kan hitta.
Det är rätt skojigt att upptäcka nya saker hela tiden.
Men jag måste erkänna att utan Forumet hade jag inte klarat det. Jag har fått mycket värdefull information från kontakter som skapats med hjälp av Forumet.
Stort TACK till alla som bidrar med information.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Framskärmar mellan 1944-1959

Inläggav Anders Ason » 16 feb 2010, 08:58

Boggiebilen ser mycket äldre ut med sin plana skärmar och kör ju även vid tillfället utan mast.

Mycket intressant med skärskådningen av olika modeller. "Alla kineser ser inte precis lika dana ut!"



Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Framskärmar mellan 1944-1959

Inläggav swedishbrasscar » 16 feb 2010, 09:05

Mycket intressant att läsa - tack för att du delar med dig av din kunskap! :)
Användarvisningsbild
swedishbrasscar
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 22 dec 2009, 21:48
Ort: norr Västerås

Re: Framskärmar mellan 1944-1959

Inläggav Kjell T » 16 feb 2010, 12:43

Enligt reservdelskatalogerna är det för L51 reservdelsnummer 45151 för vänster skärm och 40519 för höger stänkskärm. För L71 är det 123555 för vänster skärm och 123556 för höger skärm. vad det är för skilnad i praktiken vet jag inte.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Framskärmar mellan 1944-1959

Inläggav Säters El-kvarn » 16 feb 2010, 17:19

S-V L44 skrev: L40 och L20 fr.o.m. chassinummer 80321 (utom 80851-80865) samt LS20 fr.o.m. chassinummer 79638 (utom 79763-79787) samt samtliga L60 och LS60 och L51 har skärmar med följande artikelnummer:
Vänster skärm 45151
Höger skärm 40519
Skärmarnas profil är kupig// S-V L44


Det måste innebära att till min L60 kan jag använda skärmar från: sen2L10/senL40/L51/senL20/L60/L71 ?
Säters El-kvarn
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:05

Re: Framskärmar mellan 1944-1959

Inläggav S-V L44 » 16 feb 2010, 17:54

Säters El-kvarn skrev:
Det måste innebära att till min L60 kan jag använda skärmar från: sen2L10/senL40/L51/senL20/L60/L71 ?

Jag tolkar också att detta skulle vara möjligt. Men beakta också det som Kjell T skrev:
För L71 är det 123555 för vänster skärm och 123556 för höger skärm. vad det är för skilnad i praktiken vet jag inte.

Skillnaden på skärmarna till L71 kan hänga samman med att det på dessa bilar finns en liten "plattform" mellan stötfångare och skärm, men jag vet egentligen inte.

Om du även saknar torpedplåtar och motorhuv så skiljer dessa naturligtvis mellan de fyrcylindriga modellerna och de sexcylindriga.
Då gör du kanske bäst i att söka efter en sen L20, en L60 eller möjligen en L71 så slipper du ju kanske att köra till flera olika ställen. Tänk på att huvlåsen är olika mellan de tidiga L71:orna (samma som L20 & L60) och de sena L71:orna. Om du hittar huv och torpedplåtar på olika ställen får du kanske göra modifieringar om du inte ser upp.

Man skall kanske också poängtera att den treaxliga bilen på det översta fotot inte är en "äkta" LS23 eftersom dess chassinummer antyder att den levererats från fabrik som en tvåaxlig L20. Förmodligen har den försetts med en Rhyds boggie en tid efter leveransen.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster