Jag har kollat upp lite kring framskärmarna på Scania-Vabis modeller tillverkade mellan 1944-1959 (utom L/LS75).
L10 fram t.o.m. chassinummer 76992 har skärmar med följande artikelnummer:
Vänster skärm 42059
Höger skärm 42060
2L10 fram t.o.m. chassinummer 77279 samt L20 t.o.m. chassinummer 80330 samt chassinumren 80851-80865 samt LS20 t.o.m. chassinummer 79637 samt 79763-79787 har följande artikelnummer:
Vänster skärm 45945
Höger skärm 45946
Skärmarna har en rak profil
2L10 fr.o.m. chassinummer 77280 samt L40 och L20 fr.o.m. chassinummer 80321 (utom 80851-80865) samt LS20 fr.o.m. chassinummer 79638 (utom 79763-79787) samt samtliga L60 och LS60 och L51 har skärmar med följande artikelnummer:
Vänster skärm 45151
Höger skärm 40519
Skärmarnas profil är kupig
(Jag kan inte kolla upp L71/LS71 men antar att de har samma skärmar)
Notera även skillnader i strålkastare och strålkastarfästet.
Det finns fler varianter än dessa.
Man kan också konstatera att det finns många andra detaljer som är relaterade till skärmarna, t.ex. torpedplåtarna, skärmfästen, etc., som skiljer i motsvarande grad.
Intressant information som jag också hittade när jag sökte information om skärmarna är att fordon som försågs med hytt från fabrik fick följande :
L10 försågs med en Åtvidabergshytt.
L10 fr.o.m. chassinummer 76993 samt alla 2L10 fick en Umeå-hytt (dvs. Nyström-hytt)
L40 fick en Be-Ge-hytt
Jag antar att L20/LS20 också fick Umeåhytt och därefter att alla L60/LS60 samt L51 och L71/LS71 fick Be-Ge-hytter om man inte beställde chassi utan hytt eller om man specifikt begärde att få ett annat fabrikat, t.ex. "stålhytt", som då blev Umeå-hytt (Nyström-hytt).
Den uppmärksamme noterar kanske att chassinummerangivelsen inte stämmer helt (80330 resp 80321) mellan "gamla" och "nya" skärmar på L20, men jag har bara citerat reservdelshandböckerna. Förmodligen är det ett feltryck men jag kan då inte avgöra om det skall vara en 3:a eller en 2:a i chassinumret.
// S-V L44