Scania-sidan

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania-sidan

Inläggav Lars-Gunnar » 01 feb 2008, 17:08

Källa är Image Bank are copyright © Scania CV AB (publ), SE-151 87 Södertälje, Sweden, och fotona är tagna från: http://imagebank.scania.com/indexie.jsp

Övriga källor är Ett sekel Industri-och fordonshistoria
Scania 100 år 1891-199


Gäller mitt inlägg från Söndag 3 feb. Jag hoppas på överseende från Scanias sida och lovar att detta inte skall upprepas. Nästa gång frågar jag först.

Angivande av källa härmed gjord 2008-02-14/Lars-Gunnar
Bild

Foto 1
Scania Vabis typ 3556 år 1933 Detta var ett mycket imponerande ekipage och det för ju nästan tankarna till hur Tidaholmaren såg ut. Kanske det är en sådan som fått Scania Vabis namn?


Bild

Foto 2
Scania Vabis typ 34511 4,5 ton år 1935 Handvevad tipp


Bild

Foto 3
Scania Vabis 35511 med Hasselmanmotor år 1936 Bilen verkar ha större däck fram än på boggien


Bild

Foto 4
Scania Vabis typ 35519/1 10 ton, 10,3 liters 8-cyl. D801 motor år 1941


Bild

Foto 5
Scania Vabis typ 355, 10,3 liters 8-cyl. D801 motor år 1942


Bild

Foto 6
Scania Vabis L 13 år 1948


Bild

Foto 7
Scania Vabis L 21 år 1949 En tidig och bred långtradarhytt!


Bild

Foto 8
Scania Vabis typ L 43, 9,5 ton år 1954


Bild

Foto 9
Scania Vabis L 51 år 1955


Bild

Foto 10
Scania Vabis Regent år 1956 i Argentina


Bild

Foto 10
Scania L 111 år 1976


Bild

Foto 11
Scania L 111 år 1978


Bild

Foto 12
Scania T142 år 1980


Taget från Scanias bildbank. Förutsättningen var att fotona inte används i kommersialt syfte. Då måste man inhämta tillstånd.

Märkligt nog hade de pyttelite från 60-talet. Inga bilder på 75 och 75 Super i alla dess konfigurationer.

Lars-Gunnar :wink: :D
Senast redigerad av Lars-Gunnar 15 feb 2008, 22:51, redigerad totalt 6 gånger.
Lars-Gunnar
 

Inläggav arnfinn » 01 feb 2008, 18:10

Å hvilke trivelige bilder... :D
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav Böll » 01 feb 2008, 18:31

De står en t-76 med en gammal maskintrailer en bit från Brålanda som har samma Scania märke på dörren som t-111 från 78,..76 an är 2 färgad gul,verkar som de va nån färg dom hade på bilar när dom första visades upp,synd 76,an står å förfaller,titta på den när ja var förbi förra veckan,de går fort utför med den...
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: Scania-sidan

Inläggav Anders Ason » 01 feb 2008, 23:16

Lars-Gunnar skrev:...

Märkligt nog hade de pyttelite från 60-talet. Inga bilder på 75 och 75 Super i alla dess konfigurationer.

Lars-Gunnar :wink: :D


    Alla bilder mycket intressanta, tack.

    /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

??

Inläggav Kjell T » 02 feb 2008, 05:38

En fråga till Böll . Vaf är en t-76 och t-111?
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Inläggav Thomas Almen » 02 feb 2008, 10:24

Bilen som Böll beskriver, är en LT 76, som används med jämna mellanrum, och därför inte är till salu för närvarande. Listan på spekulanter är ganska lång.
Thomas Almen
 

Inläggav Fredrik Klint » 02 feb 2008, 11:26

Ska man vara petig så är bild 11 en LT111 (6x4) med största sannolikhet, möjligtvis en vanlig 6x2 d.v.s. LS111.

Bild 12 är en T142H, inte LS141... :wink:

Bild 5, den lastbilen har jag kollat upp hos Länsstyrelsen. Reg-nr A3326 (f.d. B3792), reggad som Sc-V 350 årsmodell 1941.
1:a reg-datum 13 november 1941 (besiktigad med gengas/vedgas)
Mjölkcentralen, Dalagatan 3 (Sthlm) köpte den den 17 november 1943 (vem var förste ägare?)
Ombyggd till dieseldrift och besiktigad 6 december 1946.
Såld till Henrikssons Bil AB, Karlavägen 67 (Sthlm) den 3 december 1952.
10 juli 1953 fick den nytt reg-nr; T6702. Vidare öde okänt...
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Inläggav Lars-Gunnar » 02 feb 2008, 22:00

Fredrik Klint skrev:Ska man vara petig så är bild 11 en LT111 (6x4) med största sannolikhet, möjligtvis en vanlig 6x2 d.v.s. LS111.

Bild 12 är en T142H, inte LS141... :wink:

Bild 5, den lastbilen har jag kollat upp hos Länsstyrelsen. Reg-nr A3326 (f.d. B3792), reggad som Sc-V 350 årsmodell 1941.
1:a reg-datum 13 november 1941 (besiktigad med gengas/vedgas)
Mjölkcentralen, Dalagatan 3 (Sthlm) köpte den den 17 november 1943 (vem var förste ägare?)
Ombyggd till dieseldrift och besiktigad 6 december 1946.
Såld till Henrikssons Bil AB, Karlavägen 67 (Sthlm) den 3 december 1952.
10 juli 1953 fick den nytt reg-nr; T6702. Vidare öde okänt...


Så rätt. Vet inte varför jag skrev LS när jag visste det var en T. Sedan hade Scania skrivit L111 utan att ha vetat bättre. Sedan om bilen har tandemdrivning vilke man med största sannolikhet kan anta skulle det ju vara LT 111 men säg det till Scania. Det kanske inte har varit så noga att skriva Lt utan bara L111 för enkelhetens skull.

Det vore ju bra om de kunde vara helt korrekta så man slipper gissa sig till vad det är i värsta fall. Det är som Norvinge skriver, man får ta en del uppgifter med en nypa salt ibland.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Lars-Gunnar » 02 feb 2008, 22:11

Om man ser på foto 1 så ser man att bilen är högerstyrd. Om vi hade vänstertrafik då var det ju rätt placering. Sen har också singelmontage runt om så lastförmågan kan inte vara så där imponerande. Det rådde ju axeltrycksbegränsningar på grund av de dåliga vägarna. Motoreffekten var troligen moderat också.

Volvo hade ju också en boggieversion men inte för att höja lastförmågan så mycket utan för att utjämna axeltrycket.

Sedan boggien med dess smala nav som ser ut att sticka ut. Scania tillverkade ju järnvägsvagnar ett tag så månne det är ett vagnsaxel som fått tjäna som boggieaxel?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Motoreffekt mm

Inläggav Kjell T » 03 feb 2008, 17:15

Bilen på bild 1 har en motoreffekt på 80 eller 95 hk, beroende på motoralternativ.
Scania-Vabis 355 kunde ha mo´tor typ 1561, 1565, 1566 eller 1567. Uppgifter om motor typ 1567 hittade jag inte.

Finns de någon som kan berätta vad den fjärde siffran i typbetäckningen står för, 3556 i detta fall?

Det vore också intressant att få utrett vad som skiljer alla de olika S-V serierna från 1925 -44. Det verkar inte vara så lätt att få klarhet i vad som tex skiljer en 324 från en 325.
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Motoreffekt mm

Inläggav Lars-Gunnar » 03 feb 2008, 20:54

Kjell T skrev:Bilen på bild 1 har en motoreffekt på 80 eller 95 hk, beroende på motoralternativ.
Scania-Vabis 355 kunde ha mo´tor typ 1561, 1565, 1566 eller 1567. Uppgifter om motor typ 1567 hittade jag inte.

Finns de någon som kan berätta vad den fjärde siffran i typbetäckningen står för, 3556 i detta fall?

Det vore också intressant att få utrett vad som skiljer alla de olika S-V serierna från 1925 -44. Det verkar inte vara så lätt att få klarhet i vad som tex skiljer en 324 från en 325.


Typ 1546 var en 4-cyl. 50 hk motor
Typ 1561 var en 6-cyl. 100 hk motor
Typ 1566 var en 6-cylindrig 80 hk motor av Hesselmantyp
Typ 3556 Måhända sista siffran säger att det är en Hasselmanmotor, antal cylindrar eller antal axlar?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Scania-sidan

Inläggav S-V L44 » 06 maj 2010, 20:10

En detaljstudie av bilden på Sc-V L71 i Argentina avslöjar en intressant detalj.
Om man betraktar "registreringsskylten" ser man siffrorna 122479.
Detta är sannolikt bilens chassinummer.

122479 - Scania-Vabis L7138 - 1956 - LR.jpg
122479 - Scania-Vabis L7138 - 1956 - LR.jpg (230.54 KiB) Visad 25750 gånger


// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster