Vägverkets L62 i Classic Motor artikel

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vägverkets L62 i Classic Motor artikel

Inläggav swedishbrasscar » 22 jan 2010, 14:25

För de som inte redan känner till det vill jag tipsa om att det är en artikel om vägverksmuseets Scania-Vabis L62 i det aktuella numret av Classic Motor. Den är där vinterutrustad med plogar osv.

Bild
Användarvisningsbild
swedishbrasscar
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 22 dec 2009, 21:48
Ort: norr Västerås

Re: Vägverkets L62 i Classic Motor artikel

Inläggav Kjell T » 22 jan 2010, 15:03

Väntar med spänning på att tidningen skall finnas i kioskerna, kollade igår. Ingen nr 2 ännu.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Vägverkets L62 i Classic Motor artikel

Inläggav Bo Abrahamsson » 22 jan 2010, 22:42

Kjell T skrev:Väntar med spänning på att tidningen skall finnas i kioskerna, kollade igår. Ingen nr 2 ännu.

Bör finnas i att köpa på tisdag eller onsdag.
Bosse.
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 544
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: Vägverkets L62 i Classic Motor artikel

Inläggav S-V L44 » 22 jan 2010, 23:33

Jag fick mitt ex av tidskriften med posten igår.
Fin artikel och fina bilder.

Två kommentarer:

1. Får man köra omkring med de gamla registreringsskyltarna hur som helst? Betänk att detta är en av vägverkets egna veteranfordon och de borde väl föregå med gott exempel. Nu vet jag inte om provkörningen föregick på allmän väg eller om den skedde inom ett inhägnat område, men man får uppfattningen att det skedde på allmän väg, och då är det väl olagligt att köra på detta sätt?
Om nu inte ens Staten vill köra omkring med de nya fula registreringsskyltarna så för det omedelbart tanken till att det inte vore dumt med speciella veteranfordonsskyltar. Skyltar som gärna kunde vara "personliga" och anknyta till fordonets ursprungliga årsmodell eller användningsera. (Sådana skyltar förekommer i andra länder, så varför inte också här?)

2. Den lilla svart-vita bilden i övre högra hörnet på sidan 49 visar en Scania-Vabis L22HS från 1948 med registreringsnummer Y3054. I bildtexten står att fordonet hade en "direktinsprutad sexcylindrig dieselmotor som gav 135 hk". Om fordonet är en L22 och årsmodellen 1948 och motorn inte var utbytt så är motorn en förkammardiesel om än med samma hästkraftsantal som angavs i texten.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Vägverkets L62 i Classic Motor artikel

Inläggav Stellan » 22 jan 2010, 23:40

I och med att de gamla skyltarna inte är giltiga längre, så tror jag inte att det är några problem med det. Om de däremot enbart haft de gamla så undrar jag om de inte hade varit ute på hal is. Vad gäller speciella veteranskyltar så har Polen infört det, och det fungerar bra.

Den här bilden har jag lagt ut tidigare, men den tål att visas igen som ett bra exempel. Då ser man även om bilen går i yrkesmässig trafik.

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Vägverkets L62 i Classic Motor artikel

Inläggav Kjell T » 23 jan 2010, 15:03

Tidningen fans i kiosken igår och nu är artikeln läst. Trevlig bil, mera sånt i tidningarna! Men det tycks vara omöjligt för tidningarna att få alla uppgifter korrekta. Det sägs också i texten att det är en E.Nyström hytt och att efterföljaren till L60 var L70. Det skall ju vara G.Nyström och L71.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Vägverkets L62 i Classic Motor artikel

Inläggav Anders » 23 jan 2010, 15:13

Kjell T skrev:Tidningen fans i kiosken igår och nu är artikeln läst. Trevlig bil, mera sånt i tidningarna! Men det tycks vara omöjligt för tidningarna att få alla uppgifter korrekta. Det sägs också i texten att det är en E.Nyström hytt och att efterföljaren till L60 var L70. Det skall ju vara G.Nyström och L71.


Man får mer eller mindre ägna sig åt att "titta på bilderna" när man ska läsa artiklar om veteranlastbilar :mrgreen:
Ibland undrar man över vad skribenten har för källor?
Men å andra sidan, jag är djupt tacksam över att det dessa artiklar skrivs så att man får sig lite till livs! :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Vägverkets L62 i Classic Motor artikel

Inläggav Anders Ason » 23 jan 2010, 22:50

Reggade fordon ska vara försedda med giltig registreringsskylt och det har den här bilen, "OHS 470". Dessutom på en mycket synlig plats. Den gamla skylten är inte giltig och är därför enbart en plåt med lite färg på, som all annan dekor på bilen.

Hade bilen saknat den riktiga skylten hade det varit en annan sak och med risk för dryga böter. De höjdes i o m att plåtpoliserna kom.

Det hela synes alltså att vara helt OK.

Men det här vet ju ni alla på forumet, så det är enbart skrivet för ev. gäster.


:)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Vägverkets L62 i Classic Motor artikel

Inläggav S-V L44 » 23 jan 2010, 23:41

Det verkar inte som om Anders Ason har läst senaste numret av Classic Motor var samma bil är huvudaktör i en artikel.
I tidskriftsartikeln har bilen plötsligt försetts med registreringsnummer Z1508 på samma plats var skylten OHS470 normalt sitter.
Bilen verkar ha framförts utan synbart giltig registreringsskylt på allmän väg, dessutom tidvis på fel sida (det står så i artikeln) eftersom plogen är avsedd för vänstertrafik.
Eftersom bilen på bilden överst i denna tråd har regnumret C2181 så bör den rimligen vara "falskskyltad" i ett eller annat avseende eller så har bilen en gång i tiden varit stationerad både i C-län och i Z-län, eller kanske inte ens i något av dessa län.
Min kommentar om registreringsskylten är kanske oväsentligt i sig eftersom de gamla skyltarna ändå är ogiltiga, men inget fordon får väl framföras på allmän väg utan sina rätta registreringsskyltar och dessutom skall dessa vara fullt synliga och läsbara.
Jag tycker att detta rimmar lite illa eftersom staten (Vägverket) är ägare till bilen. Hade det varit en privat ägare hade jag kanske inte brytt mig lika mycket (det förekommer ibland på veteranbilsrallyn att fordon framförs med de gamla skyltarna utan att visa upp de nya, giltiga), men myndigheter bör väl ändå verka för att föregå med gott exempel, eller hur?
Nu kan visserligen de ordinarie skyltarna ha suttit fastsatt på platsen över plogen under den egentliga provkörningen och bara bytts ut under fotograferingen för att bilen skulle få en äkta veterankänsla i artikeln, men om t.o.m. Vägverket (även om de idag inte har ansvaret för fordonsregistret) föredrar att visa upp sina fordon med de gamla skyltarna så kunde man ju lika gärna infört speciella veteranfordonsskyltar som påminner om de äldre skyltarna som fordonet hade under sin egentliga bruksperiod. Veteranfordonet hade därmed fått ett "estetiskt bättre" helhetsintryck inte tu tal om saken. Jag tycker skyltarna blivit fulare och alldeles för stora numera sedan EU-märket klistrades på. Detta EU-märke passar definitivt inte på ett gammalt veteranfordon.
Med speciella veteranskyltar hade man också kunnat tydligt urskilja de som använder sina skattebefriade fordon i kommersiell näringsverksamhet vilket ju inte är avsikten med skattebefrielsen.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Vägverkets L62 i Classic Motor artikel

Inläggav Anders Ason » 24 jan 2010, 13:06


S-V L44

Nej jag har inte läst tidningen utan uttryckte enbart vad jag såg i tråden. Tack för din kompletterande kommentar vars uppfattningar jag också delar. Hoppas bilen framfördes inom ett eget område. Ska bums köpa tidningen.

Visst, på veteranbilar passar ju givetvis inga EU-skyltar.

(Eftersom jag röstade nej till EU vägrar jag att köra med dess nummerskyltar också. Ännu så länge kan man beställa nya utan blåmärket, men hur länge? Mitt ställningstagande om EU formades av besök i Bryssel bl a på parlamentet, där jag bl a fick en viss avskräckande insyn och mina farhågor har sedan bekräftats med råge. Detta inom parentes för det hör ju inte till detta forum).
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Vägverkets L62 i Classic Motor artikel

Inläggav Bo Norvinge » 24 jan 2010, 14:24

Jag har själv inte sett artikeln då jag inte brukar köpa Classic Motor då jag anser att de väldigt sällan tar med fordon som är så tunga att de inte går att med lätthet skjuta bredvid eller framför sig.

Först vill jag säga att det är olyckligt att det publiceras fel uppgifter då de kan användas som fakta men som vi i tidigare tråd behandlat är det lätt att skriva fel.
I det här fallet spekulerar jag i att det är artikelförfattaren som uppfattat sina egna anteckningar fel. Säkerligen skrevs uppgifter ner för hand på papper under kontakten med sakkunnig men att kanske noteringarna avlästs fel. G.Nyström kan lätt bli E.Nyström och L60:ans efterföljare kan en ”utomstående” ta för givet vara L70.
Artikelförfattaren har uppenbarligen inte det stora intresse och kunnande samt möjlighet till material för kontroll. Vidare saknar kansk det förlaget en korrekturläsare med kunskaper inom den tunga delen.

Att framföra fordon med ”falsk” skylt under film- eller fototillfälle för att skapa äkta atmosfär tycker jag inte är trafikfarligt vilket under tillfället nog skulle delas av kontrollerandemyndighet. Jag har sett exempel på rallydeltagare som kört med enbart gamla plåtar eller hängt deltagarplåten över registreringsskylten.

Hur som helst är det ändå fantastiskt för varje lastbilsartikel som dyker upp i Classic Motor.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Vägverkets L62 i Classic Motor artikel

Inläggav Anders Ason » 27 jan 2010, 09:27

Jodå, har nu fått tag på och läst. Föraren. Göran Eriksson från Vägverket i Eskilstuna, Kjula vet nog vad som gäller eller inte, men han kanske inte fått sett texten före tryck? Men det verkar ju mycket riktigt som det som sagts tidigare att man kör på fel sida - frågan är väl var, även om det uttrycks som om man är mitt i trafiken. Vi får nog lasta artikelförfattaren, Per Ericsson för den lite journalistiska stilen som förm. passar genomsnittsläsaren. Av gammal vana reagerade jag inte på detaljerna - bra eller dåligt.

Med de fel som är, så anser jag ändå att det var kul att reportaget kom in och att Per lyckats med både det och bra bilder.

Har åkt värstinghoj i många år och i MC-världens tidningar finns nog de sämsta beskrivningarna av döda ting. "Bågen verkligen älskade att smiska de skarpa böjarna och sliter sig ur dem med ett vrål". I den stilen går man på som om en båge var ett levande väsen. I det perspektivet är artikeln om L62:an ett mönster.

Apropå laglöshet blev det ju ett herrans rabalder för några år sedan när dåvarande ministern Björn Rosengren körde timmerbil utan gällande körkort. Visst blev han frikänd.

Här en annan bild på Göran, tagen på Borlängerallyt i höstas. Regnet vräkte ner så det gällde att ta skydd vid kaffapausen.


gorane.jpg
gorane.jpg (102.58 KiB) Visad 20862 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster