Sida 1 av 1

Scania-Vabis annons

InläggPostat: 06 jan 2010, 13:46
av carlevert
Annons från tidningen Svensk Motor Sport Nr 6 1950.
Bild

Re: Scania-Vabis annons

InläggPostat: 06 jan 2010, 16:02
av Anders
Det var ord och inga visor av Scania-Vabis! :)
Riktigt roligt att få se de här gamla annonserna!
Undrar hur många diplom som delades ut till dem som kört 40´000 mil utan renovering? Det gick väl tämligen fort inflation i det.

Anders

Re: Scania-Vabis annons

InläggPostat: 06 jan 2010, 16:54
av Lars-Gunnar
Observera att de talar om den 8-cylindriga motorn på 180 hk här bland sina andra motorer.

Lars-Gunnar :)

Re: Scania-Vabis annons

InläggPostat: 06 jan 2010, 17:00
av Stellan
Annonserna var mer levande förr, de broderade ut texten på ett sätt som inte görs idag. Nuförtiden är det bara snygga bilder och nästan klinisk text, plus att spåket i sig var "vackrare" på den tiden :wink:

/Stellan

Re: Scania-Vabis annons

InläggPostat: 06 jan 2010, 17:03
av Lars-Gunnar
Stellan skrev:Annonserna var mer levande förr, de broderade ut texten på ett sätt som inte görs idag. Nuförtiden är det bara snygga bilder och nästan klinisk text, plus att spåket i sig var "vackrare" på den tiden :wink:

/Stellan


I agreee!

Lars-Gunnar :wink:

Re: Scania-Vabis annons

InläggPostat: 09 jan 2010, 22:56
av carlevert
Mera Scania-Vabis annonser.
Från Svensk Motortidning 1952-53.
Hade Scania inte synkade lådor förrän -52 ? Volvo hade ju det redan 1949.
Bild
Bild

Re: Scania-Vabis annons

InläggPostat: 09 jan 2010, 23:05
av Stellan
Tittar man i listan jag skannat in, så ser det ut som om Scania fick synkroniserade lådor på L40 i Juli 1951.
Kolla på: viewtopic.php?f=11&t=2072

/Stellan

Re: Scania-Vabis annons

InläggPostat: 09 jan 2010, 23:24
av carlevert
Stellan skrev:Tittar man i listan jag skannat in, så ser det ut som om Scania fick synkroniserade lådor på L40 i Juli 1951.
Kolla på: viewtopic.php?f=11&t=2072

/Stellan


Mycket bra med sådana listor, då behöver man inte tro si eller så.

/carlevert

Re: Scania-Vabis annons

InläggPostat: 09 jan 2010, 23:34
av Stellan
carlevert skrev:Mycket bra med sådana listor, då behöver man inte tro si eller så.

/carlevert

Jag ska skanna in resten av sidorna någon dag när andan faller på. Det skulle vara fint om man kunde skanna in dem som pdf-filer, och ha en egen sida för sådana listor.

/Stellan

Re: Scania-Vabis annons

InläggPostat: 09 jan 2010, 23:56
av Anders
Stellan skrev:
carlevert skrev:Mycket bra med sådana listor, då behöver man inte tro si eller så.

/carlevert

Jag ska skanna in resten av sidorna någon dag när andan faller på. Det skulle vara fint om man kunde skanna in dem som pdf-filer, och ha en egen sida för sådana listor.

/Stellan


Det hade ju varit riktigt bra faktiskt. Så kunde deltagarna ladda ner listor och annat :D

Anders

Re: Scania-Vabis annons

InläggPostat: 10 jan 2010, 00:18
av Stellan
Jag ska prata med Per om det, han brukar ju vara resonabel :wink:

/Stellan

Re: Scania-Vabis annons

InläggPostat: 10 jan 2010, 02:25
av Lars-Gunnar
Stellan skrev:Jag ska prata med Per om det, han brukar ju vara resonabel :wink:

/Stellan


Den där översättning av William "Diesel Gypsy" Weatherstones historia skrevs som en wordfil och så fick han dessa sidor och använde ett program som omvandlade det till en PDF-fil och postade länken i forumet. Men, man måste nog skanna in materialet och så skicka det till honom via E-post.

Lars-Gunnar :D

Re: Scania-Vabis annons

InläggPostat: 10 jan 2010, 02:42
av Lars-Gunnar
Hur är det egentligen med Synkroniseringen av växellådorna från de båda lastfabrikaten som vi har.

carlevert säger att Volvo hade synkroniserade växlar redan 1949, men var alla växlarna synkade. Har för mig att 1:an var osynkad. Min far körde en 1954-års Titan och om jag inte minns fel så dubbeltrampade han vid växling. Jag kan ju ha fel här. Det är ju 50 år sedan. Skulle det ha varit så att man från Volvo erbjöd osynkade lådor såval som synkade? Min far hade kört en Amerikalastbil typ Ford Fargo före och det kanske var en vana från denna bil som gjorde att han dubbeltrampade och gav gas i "mellanpartiet". Jag tyckte att det var först med L485 Viking och sedan med L495 Titan som han växlade som om han hade en osynkad låda.

Vad gäller Stellans fina brochyrblad så står det ju att det fanns e 5-växlad synkad låda till S-V:bisen. Men var alla växlar osynkade? Hur var det med backväxeln till exempel?

Lars-Gunnar :)